Suzuki Grand Vitara: toerental blijft aantal seconden hangen

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

Zowel bij koude als bij warme motor heb ik een toerental wat even blijft hangen.
Bij koude motor blijft ie even op de 3000rpm hangen en bij warme motor op de 1500rpm.
Als je bij koude motor, zonder nog gereden te hebben, het gas intrapt dan zakt ie netjes zonder te blijven hangen.
Je moet dus eerst gaan rijden, zodra je in z'n 1 wegrijdt en de koppeling intrapt doet het probleem zich voor.
Voor de rest rijdt de auto prima.
Iemand enig idee?

Bvd.

Schot

Geplaatst door Schot (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bouwjaar zou helpen.
In zijn algemeenheid: fabrikanten willen dit nog wel eens expres inbouwen om bepaalde schadelijke gassen (Nox) te beperken.
Heeft de auto dit altijd al gedaan of is het plotseling gekomen?

Schot (0), 13 jaar geleden

Beste oldford,

Bouwjaar is 2003.
Heb de auto al bijna een jaar en probleem is er altijd geweest.
Suzuki dealer erkent probleem maar is nog zoekende naar een oplossing.
Stationaire regelklep is al tweemaal schoongemaakt echter zonder resutaat.
Heb zelf de temperatuur sensor losgetrokken maar het probleem bleef.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Een deel zal zeker ingebouwd zijn vanwege milieu-eisen.
Een mogelijke oorzaak KAN zijn dat de gaskleppositie sensor niet goed terug komt naar de stationair stand.
Dat moet uit te lezen zijn. Status van de gasklepstand moet aangeven: stationair-deellast-vollast.
Andere mogelijkheid is de wagensnelheid. Systeem reageert anders als de auto rijdt, dan als de auto stil staat. Normaal bij veel fabrikanten.
Als er om de een of andere gekke reden continue een wagensnelheid wordt gemeten, krijg je ook rare effecten.

Wordt het probleem weer minder als je stil staat? Dan valt de wagensnelheid af.

Schot (0), 13 jaar geleden

Probleem blijft constant hetzelfde, als ik koud start en trap het gaspedaal in dan zakt het toerental perfect naar 1500rpm (bij stilstand met koude motor).
Zodra ik met de koude motor ga rijden blijft het toerental een aantal seconden hangen op de 2500rpm en bij warme motor op de 1500rpm, dit gebeurt al als ik 1 meter rij.
Als ik nu gewoon mijn gas in trap zonder te rijden dan blijft ie ook hangen. Je ziet gewoon dat er extra wordt ingespoten op bovengenoemde toerentallen soms neemt het toerental zelfs iets toe,bv zakt van 3000rpm naar 1500rpm en stijgt dan naar 1700rpm om dan vervolgens netjes terug te zakken naar de 900rpm.
Probleem wordt dus niet minder als ik stil sta.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Is er bij de importeur na gegaan of er misschien een software update voor is?

Schot (0), 13 jaar geleden

Volgens de Suzuki dealer is de software op de ECU vast.
Er kan volgens hen geen update op geinstalleerd worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.