Renault Laguna: Koelvloeistof verlies

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dci

Auto verbruikt behoorlijk koelwater, maar geen lekkage te vinden, heb begrepen dat deze types niet vaak een lekke kop hebben.(Hij rookt ook niet extreem)
Ik heb ook geen koelvloeistof lek in auto(is niet vochtig bij bestuurdermat).

Iemand enig idee wat het wel kan zijn.

Szeplany

Geplaatst door Szeplany (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als er geen lek is, gaat het toch door de motor naar de uitlaat.
Lekke koppakking kun je laten testen met een CO-snuffelaar.
Koelsysteem kun je laten afpersen om een eventueel lek te vinden.

Szeplany (0), 13 jaar geleden

Ik bedoel eigenlijk dat ik bij het gaspedaal geen koelvloeistof zie. Een lek opsporen is dus afpersen.
enig idee wat het euvel is, veel voorkomend bij dit type laguna. Waterpomp vervangen of i.d. ?

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

Waterpomp lekt bij dit voertuig inwendig het carter in. Een lekke koppakking hebben deze motoren bijna niet.
Aan de distributie zijde van de motor vlak boven de aandrijfas zit een klep hier achter zit de waterpomp dmv tandwielen aangedreven. Daar zit een klein gaatje in, meestal lekt daar dan ook een drupje uit. De rest pers je bij afpersen in het carter.

Szeplany (0), 13 jaar geleden

Vandaag bij renault dealer geweest ivm uitlezen storingen. Hebben gelijk koelwater onder druk gezet.
Auto opgehaald, en geven aan blijft keurig onder druk staan zien geen druk verlies.
Ik naar huis en tijdens rijden zie ik ineens dat de olie weer vol zit(zat half vol), en het eerste wat me te binnen schoot is lekkage via waterpomp olie reservoir in. Eenmaal thuis gelijk kijken en ja hoor, koelwater bijna op nul niveau en olie dop zat onder de smurie en in olievulgat ook.
Dus toch lek via waterpomp?(aangezien deze keurig onder druk blijft.) Snap niet dat ze het bij renault niet hebben gezien, wat nou als ik het zelf ook niet zag. Wat nu?

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

Absoluut lekke waterpomp.
Als je een twee potige poelietrekker en slagmoersleutel hebt kan je dit zelf vervangen.
De pomp kost rond de 100 euro. Er moet wel nieuwe olie+filter en koelvloeistof in.

En absoluut niet mee doorrijden, want de koelvloeistof reageert met de olie waardoor de olie niet meer smeert, en je lagers stuk lopen.

Szeplany (0), 13 jaar geleden

Sebastiaan bedankt voor het meedenken.
Enige probleem is dat de auto nog 20 km moet rijden alvorens ik deze kan aanpakken. Is dit een probleem. Ik heb sinds het koelwater in de olie zit ook al 20 km gereden, komt dus 20 km bij. Levert dit problemen op?

Alvast bedankt

sgm (0), 13 jaar geleden

Als er zoveel water bij zit, dan kun je het vergelijken met geen olie. Zou je 20km zonder olie rijden? Dus afslepen en repareren. Wel raar dat de dealer niks kon vinden. Misschien omdat er alleen lekkage optreedt bij warme motor? Succes met de reparatie!

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

Niet mee rijden, idd afslepen. Ik heb hem toen zelf afgesleept met een andere auto op zaterdag morgenvroeg (is het niet zo druk op de weg)

@SGM de lekkage was er op het moment van afpersen wel, want het water ligt in het carter. De garage heeft dus gewoon niet goed gekeken.

Szeplany (0), 13 jaar geleden

Mannen bedankt voor jullie hulp.
Ps het is een automaat zal dus op een trailer moeten, of kan ik hem wel laten slepen?(misschien domme vraag)
Renault dealer zegt gewoon och kan je nog wel 20 km mee rijden. Maar zal de fout(afpersen en niks vinden) proberen te verhalen.

thanx

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

SLEPEN
Het is altijd beter de auto te vervoeren op een
autoambulance of met de voorwielen van de grond.
Als dit echter niet mogelijk is, mag de auto in
noodgevallen worden gesleept met een maximale
snelheid van 20 km/u en over een afstand van ten
hoogste 30 km (selecteurhendel in N)

Szeplany (0), 13 jaar geleden

Mannen bedankt, was het inderdaad, waterpomp vervangen, olie vervangen en filter. Rijd weer als een zonnetje.
Top

sgm (0), 13 jaar geleden

Gelukkig dat je auto weer OK is.

Szeplany (0), 13 jaar geleden

HELAAS is het volgende gebeurt, waterpomp vervangen bij dealer, hebben hiervoor dus distributieriem los moeten halen.
Na 200 km gereden te hebben is is de krukaspoelie vast gaan lopen. Gelijk rook van de rubber van kraspoelie en auto rijd nu niet meer dan alleen stationair.
Kan ik dealer aansprakelijk stellen aangezien zij de dbriem er af gehad hebbe.(ps 15000 km dbriem en rollen vervangen).

sgm (0), 13 jaar geleden

Dat is wel heel erg pech hebben. Wat is er nu precies vastgelopen? Bedoel je niet de spanrol? Als de distributieriem versprongen is, dan moet je rekening houden met kromme kleppen. Hebben ze de riem ook vervangen? Want voor zover ik weet, mag een distributieriem maar 1x aangespannen worden.

Szeplany (0), 13 jaar geleden

Een vriend van mij zei dat de krukaspoelie naar zijn grootjes is. Zit rubberring of zo op de krukaspoelie. Hij s ook monteur.
Riem is 15000 km geleden vervangen. darna niet weer.
Of hebben ze bij vervangen waterpomp de riem niet aangeraakt?

sgm (0), 13 jaar geleden

Het beste wat je kunt doen is de auto weer laten afslepen naar die dealer. Ik verwacht dat ze dan ook wel snappen dat je aan het eind geen rekening wilt zien.

Szeplany (0), 13 jaar geleden

Zo denk ik er ook over. vandaar dat ik het hier maar vraag

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

De waterpomp van de 2.2 is tandwiel aangedreven. Zowel de distributie riem als de multiriem blijven zitten, dit heeft dus een andere oorzaak.

sgm (0), 13 jaar geleden

Zou er motorolie of koelvloeistof op de riem gelekt kunnen zijn?

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

dit is idd en gevalletje jammer dan.
de multi en distributie riem hoeven er niet af voor het verv van de waterpomp.
het gebeurd wel eens door olie of diesel lekkage dat het rubber van de poelie soepel wordt waardoor die kappot loopt.
nieuwe poellie en riem monteren en je kunt weer rijden

Szeplany (0), 12 jaar geleden

Sorry voor late reactie, auto is er niet meer, krukaslagers ingesleten door rijden met de Mayo. Helaas
Probleem wel opgelost maar dan in negatieve zin.
Bedankt voor jullie medewerking

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.