Daihatsu Cuore: Mijn waslijstje van Cuore '94 U9-problemen waar ik geen wijs uit

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 850

Goede avond,

Ik heb dit forum al meerdere malen mogen gebruiken om, als ICT-man en dus auto-leek, maar wel technisch ingesteld persoon, verschillende dingetjes aan/in mijn Cuore uit 1994 (U9, 850) op te kunnen lossen. Echter kom ik met een aantal dingetjes nog niet veel verder:

Probleem nummer 1:
Ik kwam vanavond voor de zoveelste keer stil te staan met het idee dat ik een lege accu heb. Nou is dus het probleem dat, nadat ik de snelweg afgekomen ben (barneveld naar amersfoort - 10km), ik de auto niet meer gestart krijg na het tanken. Nou heb ik erover na zitten denken dat mijn accu's gewoon kapot zijn (ze komen tenslotte beide uit een accubak bij de garage, en een is van mijn broer geweest). Echter laden ze wel gewoon op aan de lader, en heb ik dus geen enkele moeite om de startmotor te laten draaien na een volle lading. Nou zat ik zelf dus te denken dat er òf een lekstroom door de auto aan het gaan is, òf de dynamo kapot is. Tenslotte kan de mogelijkheid ook nog bestaan dat de startmotor tè ver is gaan roesten (ziet er tamelijk verroest uit). Zouden jullie mij misschien tips kunnen geven over hoe dit te testen?

Probleem nummer 2:
In een vakje ìn (vooraf gezien links achterin de luchtfilter-bak, waar een klein vakje zit met een gaatje naar een slangetje naar de motor) de luchtfilter-bak komt na iedere 100KM à 200KM een grijzige gelatine-achtige substantie (niet transparant). Dit komt vanuit een rubber buisje vanuit de motor. Mijn vader zei dat het vocht met olie is, echter mijn huisgenoot komt met het idee dat het koelvloeistof met olie is (wat er volgens mijn huisgenoot op zou lijken dat de koppakking lek zou zijn). Wanneer ik het er overigens uit wil halen met keukenrol, dan is de keukenrol in no-time zompig. Weet iemand hier een oplossing voor? ik moet namelijk om de maand mijn luchtfilter vervangen... (zonde van het geld, niet?)

Probleem nummer 3:
De choke moet ik iedere keer voor ik een koude start met de auto maak dicht zetten door de motorkap open te maken, en het witte kunststoffen dingetje terug te duwen langs de ?carborateur?. Nou heb ik gehoord dat mijn auto een automatische choke heeft. Is dus daarom de werking van een "automatische" choke dat het allemaal volledig automatisch geregeld wordt? Zo ja, hoe kan ik testen of die kapot is oid?


Ik hoop echt dat ik er met jullie een beetje uit kan komen. Ik kan een nieuwe auto namelijk niet echt financieren, en heb deze ècht hard nodig voor mijn werk.



Mvg. Tom van Mil

InjecTioN

Geplaatst door InjecTioN (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Tom of de dynamo zijn werk doet kan je meten met een voltmeter ook een strakke v-snaar helpt veel. Rond de 14 volt moet het zijn. Contact aan moet er een dynamo/of accu-lampje branden en als de motor draait gaat deze uit. Als het lampje nooit brandt zijn de koolbostels op!!! Koelvloeistof nog op peil ???????? Sludge -vorming door de korte afstanden die er mee gereden wordt . 10 km is een mooi stukje om te fietsen. Succes.

InjecTioN (0), 13 jaar geleden

Hoi Punt,

Ik ga zometeen de dingen checken die je mij hebt voorgeschoteld. bedankt alvast!

Het is voor mij overigens geen optie om te gaan fietsen. Met de fiets wordt het namelijk 16km vanaf mijn huis. Daarbij heb ik tussen school en werk, alleen even een kwartiertje de tijd om thuis te komen, koffie te pakken, en dan moet ik weer verder naar m'n werk. en dat met de auto notabene. Dus erg weinig tot geen tijd op dagen wanneer werk èn school op dezelfde dag uitgeoefend moeten worden.

InjecTioN (0), 13 jaar geleden

Ik heb gisteren getest op de + en - van de accu tijdens dat de motor aan stond of er 14V op stond. Ik heb zojuist een mooie 14,24V ~ 14,29V gekregen, dus kan ik nu veilig zeggen dat de dynamo in ieder geval niet stuk is.

Koelvloeistof mag ik inmiddels wel weer een keer gaan bijvullen. Dit blijkt aan het pijl dat nèt wat boven het minimum staat.

Verder nog eens even gekeken op [url=http://www.skodaweb.nl/forum/viewtopic.p...]een forum over Skoda's[/url]:
[b]Vragen van topic-starter:[/b]
1) Zou dit een te korte afstand zijn zodat je dus hiervan last krijg door vochtvorming ?
2) Moet ik toch gaan denken aan lekke koppakking ?
3) Heeft iemand een "simpele"manier om deze sludge in de tankvuldop te verwijderen want deze sludge komt dus ook in de leidingen terecht.

[b]Antwoord op vragen:[/b]
1) ja
2) nee, dan gaat de auto flink wit roken, blijft hij niet op 90 graden, en merk je dat je power mist
3) geen anti sludge sapjes in je motor kieperen, als hij goed loopt dan loopt hij goed. Kwestie van sludge eens in de zoveel tijd verwijderen en de auto een keer wat verder uitlaten zodat alles lekker warm en doorgespoeld wordt.

misschien handig voor iemand met hetzelfde probleem :)


Als iemand verder nog tips/oplossingen heeft voor mijn kleine ragbak, dan hoor ik het graag. mijn bakkie heeft namelijk nog steeds best wel wat moeite om gestart te worden...

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Die koppakking ......ze komen allemaal een keer aan de beurt . Rustig warmdraaien is ALTIJD het devies . Als je vlakbij een snelweg woont is dat ZEER ongunstig voor die pakking . Als je dat voituur een ragbak noemt (lol) zie ik het somber in voor de toekomst . Zolang je niet per rit een liter koelvloeistof moet bijvullen gaat het goed. Succes.

tettjetwo (0), 13 jaar geleden

"sludge" komt idd voor als een auto langere tijd heeft stilgestaan, of er echt alleen maar kleine stukjes mee word gereden. Om dit te voorkomen: laat het karretje eens goed uit, rij hem rustig warm en ga de snelweg op en rijd een flink stuk, dit is ook goed voor de accu! ververs ook regelmatig de motorolie, korte stukjes rijden is funest voor iedere auto....

Veel succes!

John

Vutter1 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het niet starten kan door twee vaker voorkomende problemen:
1)Massakabel gebroken ter hoogte van de bevestiging aan het chassis onder de accubak.Dan het deel van chassis naar versnellinsbak.
Is dit het geval dan is vaak ook de printplaat in het letterpaneel defect (is te repareren)
2)Schuifstekkertje op de startmotor geoxideerd.Schoon maken of beter nog vernieuwen.
Sludge in het koelsysteem is zonder meer een lekke koppakking. Het kan zijn dat er een (haar)scheurtje zit tussen een waterkanaal en het oliekanaal (rechts aan voorzijde van de motor).Ook kan de metalen afdichtingsring van een cilindergat gescheurd zijn.
Het vastzitten van de chokeklep is te verhelpen door het chokemachanisme gangbaar te maken c.q. te smeren middels kruipolie met grafiet.
Dit alles met 99,9% zekerheid.
SUCCES

RdR (0), 12 jaar geleden

In 1992 heb ik een nieuwe cuore gekocht, en er tien jaar (213.000km ) mee gereden.
Op een gegeven moment was de radiator verstopt, en werd de motor te heet,( gewoon effe niet opgelet )
Radiator vervangen, en alles was weer oké.
Niet dus, een cylinder had een opdonder gehad, en verloor compressie 3:1, ipv 8:1
Dit koste wat vermogen, maar op zich geen probleem, alleen door de druk in het carter kwam er olie op de luchtfilter.
Zoals jij al ondekt hebt deze dingen zijn duur.
Ik heb toen de rubberslang van de carterontluchting van de luchtfilterbak gehaald, verlengd met een stuk tuinslang, en in het linker voorspadbord geduwd.
Daarna nog ongeveer 60.000km gereden, zonder problemen, alleen wat minder vermogen en af en toe wat olie bijvullen.


Jan

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

RdR,als reactie op jouw bericht het volgende:Naar alle zekerheid is de cililnderkop iets krom getrokken door het te warm worden.Officieel zijn ze niet te vlakken, maar ik heb het diverse malen wel gedaan. Het probleem van de (lichte) kromme kop is dat de klepgeleiders dan niet meer 100 % haaks staan op de klepzittingen. De klepzittingen opnieuw fraisen en inschuren is de oplossing en alles functioneert weer 100%. Dit geldt trouwens ook voor de 3 cil. motoren van de Charade.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Het betreft hier een topic uit maart. Zal allicht al wel opgelost zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.