Audi A4: Tik in de Motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Dag allemaal,

Mijn Audi A4 maakt een dieselend geluid net na de start. Ongeveer een halve minuut na de start begint ie te tikken links boven de motor (als je voor de auto staat). Dit doet ie trouwens ook altijd als de motor warm gelopen is. Zeer vervelend lijkt onderhand wel of het een diesel is. Het getik gaat overigens niet met de toeren mee. Het is soms luider dan anders, waar dat aan ligt weet ik ook niet,

Ik heb de motor geflushed met forte en behandel met Topt end Treatment en Oil Fortifier ook heb ik er10w40 in gegooid ipv 5w30. Dit alles mocht niet baten. Nu wil ik de carterpan losgooien om eens te kijken of er vervuiling aanwezig is en eentueel de oliepomp vervangen. Ik vermoed zelf dat het getik van de nokkenas ketting komt maar zeker weten doe ik niet. Mocht het de ketting zijn is dit zelf te doen en wat heb ik er voor nodig oftewel wat gaat dit kosten???

Alle suggesties/reacties zijn welkom.

heb hier linkje naar een filmpje geplaats maar in in echt tikt ie eigenlijk niet zo hard.

http://www.youtube.com/watch?v=Vib_bfGAD...

Alvast bedankt!!

AudiA42.0

Geplaatst door AudiA42.0 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Zo hé, wat een geklapper. Lijkt alsof er een spanrol- geleider los ligt o.i.d. Maar wellicht hebben de V.A.G. monteurs hier een beter idee.

AudiA42.0 (0), 13 jaar geleden

Pfffffff.

Gisteren moest ik in Duitsland zijn (Dortmund) voor mij ongeveer 150km. Niks aan de hand zou je denken. Halverwege sta ik zonder olie. Ik word er gewoon helemaal gek van. Ik dacht dat ik er van af was maar het is weer terug. 1 liter olie op 450km!!! Is gewoon niet meer te doen. Ik had er 10w40 ingegooid en hij leek niks meer te zuipen todat ik op de snelweg kwam. Moet zeggen dat ik hem wat op z'n staart heb getrapt maar dat moet toch gewoon kunnen. Lijkt wel of ie bij hogere snelheden meer zuipt. Ik denk voordat ik aan de kettingspanner ga werken eerst maar eens ga kijken of het probleem aan klepseals ligt. Als ik de klepseals moet vervangen moet dan de distributieriem er ook af. Klepseals is het makkelijst op te lossen denk ik. Maar goed 1 liter op 450km ik word er helemaal gek van. Ik durf er gewoon niet meer mee te rijden. Auto verliest niet aan vermogen en rookt totaal niet. Olie verdwijnt gewoon. Auto heeft maar 140dkm gelopen zo slecht kunnen die motoren toch ook niet zijn. Altijd dealer onderhouden etc.

Ik ga het maar eens grondig aanpakken. Mijn plan is als volgt.

-Eerst goed laten kijken of er ergens een lek is (denk ik niet alles is kurkdroog onder m.uv. boven wat zweet)
-Een compressietest (moet duidelijkheid geven over de zuigerveren toch?)

Als dit allemaal goed is moet het aan de klepseals liggen denk ik, anders weet ik het ook niet meer.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

AudiA42.0

Deze motoren staan bekent om het hoge olieverbruik. Je kunt eraan versleutelen en doen wat je wilt, aan een nieuw, revisie onderblok ontkom je niet.

Gr. paul

AudiA42.0 (0), 13 jaar geleden

Hoi Paul,

Moet ik dan een aan een onderblok denken of aan een ruilmotor??

emiel10 (0), 12 jaar geleden

Om op dit oude onderwerp even in te haken.

Dit geluid heb ik ook. Alleen minder erg. Iemand een idee wat het kan zijn? Olieverbruik heb ik overigens niet zo erg. Verbruikt wel wat maar dat is meer 0,5 liter op 3000 km ofzo.

Getik is bij mij bij warme motor mast
Op exact dezelfde plaats en exact hetzelfde. Alleen wat minder goed hoorbaar.

Ik hoor het graag.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.