Suzuki Alto: Loopt koud verhoogd stationair én houd in bij lage toeren.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 GL 4cyl.

Goeiedag ,

Mijn alto 1.0 GL bj 1997 heeft 2 problemen , wat denk ik maar 1 probleem is.

probleem 1 ;
Bij een koude start , loopt de auto circa 3/5 minuten verhoogd stationair .dit probleem gaat weg als de auto op temperatuur is.geen tik in de motor.

probleem 2 ;

Na het overschakelen , dus bij lage toeren houd de motor verschrikkelijk veel vermogen in begint daarbij ook te schudden.geen tik in de motor.

dit zou een motor/bak steun kunnen zijn waarvan het rubber kapot is , maar ik heb de steunen nagekeken en kon weinig speling vinden.
Het luchtfilter is nieuw , evenals de bougie's (die vorige waren ook redelijk mooi).

de motor heeft 119.000 km gedraaid en de distributie riem is bij 112.000 vervangen , en hij staat op tijd want de motor heeft geen tikkende klep.

Nu kan ik volgens mij 2 dingen doen ;

gasklep huis met remreiniger doorspuiten , en even poetsen ...

Of een busje injectoren reiniger kopen en de auto even schoonbranden...

wat denken julie ?

alle advies is welkom!

Gr.
R.veltmaat

rudyveltmaat

Geplaatst door rudyveltmaat (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Alto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

limbra (485), 13 jaar geleden

ik denk dat probleem 1 geen probleem is , aangezien het normaal is dat de auto bij koude motor verhoogd stationair loopt ,(+/- 1200 tot 1900 tpm)
en bij warme motor normaal stationair loopt . (+/- 750 tot 950 tpm)

probleem 2 moet denk ik niet gezocht worden in de ophanging van de motor en versnellingsbak maar is eerder een technisch (motor) probleem.
zowel ontsteking - injectie - brandstof systeem - vacuum lek - gas klephuis - temperatuur sensor , kunnen de verdachte zijn.

heeft jou auto een check engine lampje ? zo ja brand deze als de motor loopt ?

rudyveltmaat (0), 13 jaar geleden

Bij deze buiten temperaturen van +/- 17 graden celcius ga ik er niet vanuit dat een auto 5 minuten verhoogd stationair loopt , en helemaal niet onder het rijden.

Ik heb vorige week even de bodemplaat voor de luchtfilter gedemonteerd en kon daaronder geen verouderd slangetje vinden , dus lekkage lijkt me sterk.

Ik zag het op uw advies nog even controleren of er toch een slangetje lekt.

Kan het trouwens kwaad om injectie reiniger in de tank te gooien ?
Of zitten er bepaalde risico's aan verbonden ?

M.V.G
R.veltmaat

limbra (485), 13 jaar geleden

mijn auto loopt ook verhoogd stationair bij de koude start , de buiten temperatuur ligt s`nachts nog steeds rond het vriespunt,
ook als straks de buiten temperatuur hoger wordt zal je auto verhoogd stationair lopen , zij het dan misschien iets minder lang , geen zorgen over maken dus.

injectie reiniger kun je zeker gebruiken , meestal 1 flesje op een volle tank , ff goed de instructies op de verpakking lezen.

maar ook de punten die ik hier boven als verdacht aanmerkte kun je controleren.

Neet (0), 13 jaar geleden

Die van mij uit 2002 loopt ook bij koude start verhoogt stationair. Best wel erg hoog vergeleken met alle voorgaande andere modellen en merken auto's.
Bij vorst nog veel hoger, belachelijk hoog. Voelt als een oud vrouwtje die het gas half intrapt en de koppeling laat slippen tijdens het in- en uitparkeren.
Ik weet nu wel beter, sorry oudjes.....
Vreemd dat daar nooit een modificatie voor gekomen is. Typisch een Alto kwaaltje.

limbra (485), 13 jaar geleden

@Neet
of je het een typisch Alto >kwaaltje< kunt noemen denk ik niet , dit heeft eerder met de fabriek afstelling te maken ,
ik heb zelf verschillende Suzuki modellen gereden (door de jaren heen) en allemaal liepen ze hoog stationair bij de koude start ,
in de zomer iets minder lang dan in de winter , dus kwaaltje kun je het niet noemen is mijn mening.
ik weet wel dat het bij de carburateur modellen (automatische choke) makkelijk af te stellen was zodat hij koud stationair minder hoog in toeren liep,
maar of dit bij de injectie modellen ook af te stellen is is mij niet bekend. denk dat het eerder door de ecu zo ingesteld is.

Neet (0), 13 jaar geleden

Is bij de injectie modellen niet af te stellen. Ik vind het waardeloos dat ie zo snel raast.
Nooit meegemaakt. Verder wel een heel leuk boodschappenautotje. Geen moment spijt van.
Maar wat zou ik graag versneld stationair onder de 5 graden anders afgesteld zien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.