Suzuki Swift: stationair toerental varieert en motor stottert tijdens rijden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 GLS monopoint

Ik heb bovengenoemde auto in mijn bezit met nu 86.000 km op de teller. Servicebeurt gehad bij 83.000 km. Nieuwe bougies gestoken, verdelerkap en rotor vernieuwd, nieuwe bougiekabels gemonteerd.
Motor start goed, stationaire toerental varieert nadat de auto.choke is uitgegaan. Tijdens het rijden met warme motor stottert(inhouden) de motor regelmatig ook bij het optrekken. Verder heb ik de indruk dat het benzineverbruik iets is toegenomen. Wie kan mij op een simpele manier uitleggen wat er mogelijk aan de hand is en wat ik eraan kan doen. Mijn dank is groot.

Kuip3333

Geplaatst door Kuip3333 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan valse lucht zijn (lek slangetje, lekke uitlaat) of een sensor die niet goed aangeeft.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

Kuip3333 (0), 13 jaar geleden

DE uitlaat zou wel eens kunnen. Bij het optrekken maakt dat ding een geluid alsof je in een race-auto zit. Ik ga dat eens goed controleren.

Kuip3333 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de gehele uitlaatinrichting gecontroleerd. Nu zie ik bij de aansluiting van de middelste pot bij het starten condenswater. Kan het zijn dat hier het probleem schuilt?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Waarschijnlijk niet. Althans het stotteren niet. Het "race-geluid" misschien wel.
Dit lek zit ver genoeg van de lambdasonde van daan om geen invloed te hebben.
Aan de andere kant, een klein lekje waar wat vocht uit loopt zorgt niet voor een "race-geluid", dus misschien is er meer aan de hand.

Kun je zien of alle boutjes en moertjes nog aanwezig zijn waarmee het uitlaatspruitstuk vast zit?
Een lekje daar kan wel van invloed zijn.

Kuip3333 (0), 13 jaar geleden

Het uitlaatspruitstuk, de achterste pot en het uitlaatstuk zijn 1 geheel tot aan de katalysator.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik noem de pot die onder de achterbumper hangt "achterste pot".
Die onder de auto ver na de kat "middelste pot".
Dus ik denk dat we hier wat spraakverwarring hebben.

Zit het lek in de buurt van de lambdasonde? Dan kan het een oorzaak zijn.
Lek (als het een lek is) moet in ieder geval voor de volgende APK-keuring gerpareerd zijn, anders volgt afkeur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.