Suzuki Baleno: Baleno 1.8 1996 - Loopt op 3 poten bij lage toeren

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Mijn baleno station 1800 GTX heeft inmiddels 163.000 km gelopen, op zich nog niks mis mee.
Maar sinds de winter houdt de motor onder de ±3500 toeren in, dit heb ik eenmaal eerder gehad en is na het reinigen van de stappenmotor in de luchtinlaat weggeweest. Stoort me niet en heb al gelezen dat dit te maken heeft met de temperatuurzender.

Op 1 April had ik opeens dat er een bougie was doorgeslagen toen ik weer starte bij de benzinepomp en hij liep dus op 3 poten, stationair niet maar wel als ik iets vermogen vroeg. Meteen de bougies vervangen en prettig 400 km getuft, met de kantekening van bovenstaande over inhouden onder bepaald toerental. Maar nu is het volgende het geval, de motor lijkt onder de 2000 toeren als deze warm is weer op 3 poten te lopen. Dit is niet zo als ik aan kom rijden bij het stoplicht en meteen weer weg kan of als ik hem niet onder de ±1200 toeren laat zakken.

Het lijkt mij dat dit geen bougie probleem is, wel is de auto toe aan een nieuw brandstoffilter / oliefilter maar die was vorige week (Was ook aan beurt toe) niet op voorraad. Lijkt me persoonlijk niet het probleem, verder altijd perfect onderhouden maar dit even ter informatie.
Er gaan ook geen foutlampjes branden in het dashboard niet stationair als op toeren, dat maakt het extra lastig.

Heeft iemand enig idee?

rvandewet

Geplaatst door rvandewet (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt op 1 of meerdere bobine's die stuk aan het gaan zijn of reeds stuk zijn. Deze worden aangestuurd door de motorcumputer ( ecu) waarvan bekend is dat de aansturing daarin ook nog wel eens stuk gaat met als gevolg dat de motor op 3 cilinders gaat lopen.
Twee mogelijke oorzaken dus: of bobine(s) of de motorecu. Indien het de ecu is , kan deze gerepareerd worden bij bv. Actronics in Almelo. Moet dan wel via een garage omdat met geen opdrachten van particulieren aanneemt. Na reparatie moeten ook alle bobine's vervangen worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.