Suzuki Swift: Airco condensor onder druk zetten

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.3

Hallo,

Ik heb een suzuki swift uit 1999. De airco doet het sinds een maand niet meer. Vorige week bij een garage geweest welke stikstof in het systeem heeft gedaan aan de hogedruk zijde. Daarna met zeepsop de condensor heeft bespoten en daar kwamen belletjes. Dit duidde volgens hem op een lek.
Nu kan ik de condensor vervangen, maar dat kost redelijk veel geld. Nu dacht ik om het lek dicht te lassen of te solderen, daarna zelf het systeem met lucht onder druk zetten (10 bar ofzo), en na een paar dagen nog eens meten of de druk nog steeds 10 bar is om te checken of het lek gedicht is.

Daarna het systeem laten vacuumeren en opnieuw vullen.

Is dit een goed idee of zal de druk sowieso lager worden in de loop van de dagen?

Opperhoof

Geplaatst door Opperhoof (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

niet doen
het is veel geld maar is beter
koudmiddel wat doorheen gaan moet goed kunnen koelen
dit omdat hij van gas naar vloeibaar moet gaan
dan komt hij in je filter/droger (die dan ook vervangen moet worden, meestal wordt dit dan niet gedaan)
en dan in de verdamper
dit boven is nieuwe systeem
oude systeem zit de filter/droger na de verdamper om laatste beetje vloeibaar naar gas te krijgen
verdamper werkt namelijk met vloeibaar voor zijn werking
en de pomp moet gas hebben omdat vloeibaar niet samen persbaar is

las je de banen dicht
dan moet je eerst goed kunnen lassen en moet de condensor (zonder dat het in de auto zit) met hogere druk getest worden
pomp levert maximaal 30bar dan springt beveiliging in de pomp zelf (dan is pomp ook kapot)
elektrisch wordt hij gedeactiveerd bij 25 bar maximaal
kan eerder zijn bij zelfs 17bar

dit kun je niet op de auto zelf testen omdat je dan alles op blaast aan de lage druk zijde (daar mag maximaal 10bar op komen)


verder is de werking van de condensor ook drastisch minder
je pomp gaat eerder kapot en slechtere werking van airco

marwess (0) PRO, 13 jaar geleden

condensor duur 115 euro inclusief filter/droger dat noem ik niet echt veel maar ja een andere keuze zal je niet hebben denk ik

gr

martin

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt het systeem niet onder druk zetten en een paar dagen later checken.
Als je de auto start en de airco staat aan zal je pomp gaan draaien op stikstof.
Systeem ziet geen verschil tussen koudemiddel en stikstof.
Draaien op stikstof is vragen om problemen.

Grtz, Pascal

Opperhoof (0), 13 jaar geleden

Hoe kom ik aan een condensor voor 115 euro dan? Ik krijg prijzen van >300

marwess (0) PRO, 13 jaar geleden

hoi eelco

Ik wil je daar best aan helpen stuur mij een mail dit ga ik niet hier bespreken dat mag niet om bepaalde redenen

groetjes

martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.