Daihatsu Feroza: Daihatsu feroza word snel heet, na 20 km te heet om verder te ri

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: RESIN TOP EL INJ

Mijn feroza, gisteren aangeschaft loopt snel heet. Na ongeveer 20 km, weg maakt niet uit, is hij te warm om verder te rijden. (Temperatuur wijzer staat dan op het tweede streepje). Als ik stop bij deze hete motor, komt er stoom uit het overdruk slangetje naar het expansievat voor de koelvloeistof. Het water in de radiateur staat dan flink te koken, onder hoge druk.

Gisteren heb ik de thermostaat getest en die werkt prima, daarna de waterpomp, is een jaar geleden nog vervangen en deze werkt ook.

zondag ga ik testen of de uitlaat niet verstopt zit en de radiateur en moter beide helemaal doorspoelen.

Weet iemand waar het verder nog aan zou kunnen liggen, en hoe dit te controleren is? Ik ben ook bang dat ik de koppakking moet vervangen maar wil eerst dit hitteprobleem oplossen.

Laatste vraag is nog hoe duur het is om de kop naar de garage te brengen om hem af te laten vlakken, koppakking vervangen ga ik dan zelf wel doen.

maxferoza

Geplaatst door maxferoza (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Feroza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Theo Sparenburg (5), 13 jaar geleden

Kan ook goed aan de koppakking liggen. Even laten testen onder druk en/of met de snuffelaar en je weet meer.


vr.gr. Theo

maxferoza (0), 13 jaar geleden

Hoi Theo,

Ik had juist het idee, leek, dat de koppakking stuk was gegaan doordat de motor te heet wordt. Deze auto heeft namelijk 2 jaar geleden ook al een nieuwe koppakking gekregen. Dus die koppakking of die nou stuk is of niet, het probleem moet toch ergens anders begonnen zijn?

En dat laten testen van de koppakking/ snuffelaar is dat prijzig?

Groeten Max

Theo Sparenburg (5), 13 jaar geleden

Het testen is in de regel niet duur. Is zo gebeurd. Soms gratis als service.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat bij vervanging van de koppakking fouten zijn gemaakt.
Als de motor te heet wordt geeft de temperatuurmeter dit toch aan? Desnoods even laten controleren of de temperatuur die de meter aangeeft overeenkomt met de werkelijke temperatuur van de motor.

vr.gr. Theo

maxferoza (0), 13 jaar geleden

Dat laatste hoef ik niet te doen want ik zie de koelvloeistof gewoon koken in de radiateur dus die meter vertrouw ik wel. Ik ga nu eerst het hele systeem doorspoelen, de uitlaat loskoppelen (die kan ook verstopt zitten) en dan wat rondjes rijden. als het probleem dan nog terrug komt ga ik de koppakking laten testen bij een garage en dan zal ik wel weer mijn bevindingen posten.

in ieder geval alvast bedankt.

Theo Sparenburg (5), 13 jaar geleden

Strak plan. Eventueel ook nog even proberen zonder thermostaat om luchtbellen op die plaats uit te sluiten.



vr.gr. Theo

maxferoza (0), 12 jaar geleden

Hebben met een CO2 meting bij de radiateur vastgesteld dat de koppakking lek is, de andere oplossingen hielpen daarom niet. Als ik nu langer dan 20 km rij dan word de druk in het koelsysteem enorm. Compressie bands cilinder gaat dus naar de radiateur.

Maandag ga ik daarom de koppakking vervangen, hieronder een stappenplan, met nog een paar vragen erbij.

Heeft iemand wat aanmerkingen/ tips/ meest voorkomende fouten:


Stap 1 het losmaken:
( is hier de volgorde belangrijk?)

Distrubutieketting los
Radiator los en legen koelsysteem ( moet de kachel radiateur ook los)
Bougiekabels en bougies los (kan 1 bougie blijven zitten?, die kreeg ik laatst namelijk niet los)
(moet het oliereservoir ook leeg en of los?)
Inlaatspruitstuk los
Uitlaatspruitstuk los

Stap 2 het loshalen van de kop zelf:
Kopbouten van buiten na binnen los draaien
Kop loshalen, laten vlakken
Koppakking eraf, (blok schoonmaken met droge doek?)
Koppakking erop
Kopbouten aandraaien, binnen na buiten, volgorde en momenten nog opzoeken

Stap 3 aansluiten

Alles weer aansluiten
Distributieketting vast, op juiste tijd met de streepjes
Afvullen met olie en water
( is hier de volgorde belangrijk?)

Theo Sparenburg (5), 12 jaar geleden

Ik weet niet welke motor er in ligt. Als het een 1,6 DX, EL of en 1,6 DX,EL F300 kat is gelden de onderstaande waarden. Als je een pakkingset koopt staan daar meestal ook de aantrekkoppels en -volgorde op. Soms zitten daar ook nieuwe klepsteelrubbertje bij. Die kan je gelijk laten monteren door de zaak die de kop vlakt.
Volgorde van loshalen is wel belangrijk.
Aantrekkoppel kopbouten.
1 = 30nm
2= 45
3=68

Volgorde 7-5-2-4-10
-------------
9-3-1-6-8

Loshalen in omgekeerde volgorde.
Ik zou wel proberen de bougie los te krijgen. Je hebt nu de kans. Als hij afbreekt isa het nu minder erg, de kop moet toch los. Als je wacht en het later doet heb je de kans dat de kop weer los moet.
In ieder geval olie aftappen en vervangen. Ook water aftappen (met kachel open) en vervangen door de juiste koelvloeistof.
Voor het monteren van de kop het pasvlak op het blok goed schoonmaken c.q. schoonkrabbelen. Pas op, probeer zoveel mogelijk krassen te voorkomen. Hoe vlakker hoe beter. Alle pakkingresten goed verwijderen.

vr.gr. Theo

Theo Sparenburg (5), 12 jaar geleden

Nog even vergeten. Ook oliefilter vervangen.


vr.gr. Theo

harnak (0), 12 jaar geleden

slechte bougie pas eruit draaien als de kop er af is kun je eerst goed inspuiten met kruipolie.En in dit geval zou ik toch de kop laten controleren op scheuren.

maxferoza (0), 12 jaar geleden

Het is gelukt, alles netjes gedaan.
wel dezelfde bouten gebruikt (waren 2 jaar oud) omdat nieuwe bouten 92 euro duurder was. Ik ga met deze auto nog 12000 km rijden dus heb de oude bouten gebruikt.

Verder rijdt hij nu prima, alleen het olielampje gaat na een paar km branden, soms gaat hij daarna weer een keer uit en aan maar meestal brand het lampje. Ook rookt de olie wat als ik de peilstok uit het blok pak of de oliedop los draai. Deze rook is te vergelijken met de rook van een sigaret dus geen pikzwarte rookpluimen.

Er zit genoeg olie in, maar vraag me toch af of dit goed is. De olie die ik heb gebruikt is olie van de action dus misschien niet de beste kwaliteit.

Weet iemand waar dit probleem aan kan liggen?

maxferoza (0), 12 jaar geleden

Verder heb ik het oliefilter niet vervangen omdat dat een jaar geleden nog heb gedaan, is het slim die dan toch nog even te vervangen?

maxferoza (0), 12 jaar geleden

nog een vraagje, waar kan ik zien of mijn feroza uitgerust is met een oliekoeler?

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij het verwisselen van de koppakking is het altijd verstandig na de reparatie de olie EN HET OLIEFILTER te vervangen.Ik weet de km.stand niet,maar dat de koppaking eruit ligt moet een oorzaak hebben.Je hebt de thermostaat waarschijnlijk in een bakje heet water getest en deze fuctioneerde goed.Toch zonder meer weggooien en een nieuwe erin.Heeft hij meer dan zo'n 100.000 km gelopen, bezuinig dan niet op een nieuwe/ruil radiateur, want dit is bij een Feroza vaak de boosdoener.Wat ik vreemder vind is het oliedruklampje en de rook van de olie Dit kan duiden op oververhitting van de olie omdat er b.v. te weinig olij op de kopo komt.Heeft in principe niets met een vervangen koppakking te maken. Toch niet het gekalibreerde gaatje in het oliekaal naar de kop vergroot????Ligt de koppakkng goed???Geen overdadige vloeibare pakking gebruikt???Officieel mag de kop NIET gevlakt worden.
Mocht er een oliekoeler op zitten ,dan is deze tussen het blok en het oliefilter geplaatst, maar ik dacht dat deze er niet op zit.

Theo Sparenburg (5), 12 jaar geleden

In ieder geval oliefilter vervangen. Daarna oliedruk (laten) meten. Dan weet je zeker of er iets mis is met de oliedruk of dat je het moet zoeken in een defecte voeler of slechte/losse bedrading. Doorrijden met een brandend lampje kan grote schade aan de motor tot gevolg hebben.



vr.gr. Theo

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Oude bouten gebruiken is om problemen vragen als het rekbouten zijn.

maxferoza (0), 12 jaar geleden

Oude bouten is inderdaad niet erg goed, maar het is gelukkig ook nog maar voor max 11.000 km. Verder heb ik oliefilter nu vervangen en heb gehoord dat als ik nu blauwe rook zie, hij verbruikt wat olie en het olielampje brandt, dan zijn het waarschijnlijk de klepseals.

Olielampje brandt niet bij koude motor, als de temperatuur op een kwart zit brandt hij alleen bij zeer laag toerental, en als de motor goed heet is, dan brandt hij ook bij hogere toerentallen. In het begin gaat het lampje dus steeds uit bij een dot gas.

Dus als dit het is moet ik weer de kop loshalen, en vraag me af wat er dan komt kijken bij het vervangen van de klepseals.
Speciaal gereedschap nodig, zit er soieso over na te denken om dit niet zelf te gaan doen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Feroza of stel zelf een nieuwe vraag.