Suzuki Swift: Ontsteking veranderd langzaam

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 GTI

Hallo allemaal,

Ik heb een suzuki swift 1.3 GTI en heb het volgende probleem.
Mijn ontsteking veranderd steeds. In de zin van gaat steeds achter lopen.

Nu is de oplossing heel makkelijk, het ontstekingshuis draaien en dan loopt hij weer goed. Maar dat duurt dan maar twee weken en dan loopt hij weer achter. Weer ontstekingshuis stukje draaien en dan gaat het weer goed. Weer twee weken etc.

Ik heb al gekeken of mijn distributieriem verkeer staat maar mijn nokkenassen staan goed uitgelijnd. Merktekentjes staan van beide nokkenassen bovenaan en de rotor staat dan op cilinder 1. (als ik het ontstekingshuis in de originele stand zet.)

Ik kan wel een nieuw ontstekingshuis kopen maar vraag me af of dit de oplossing is.

Wie kan mij zeggen waar dit "verdraaien" van het ontstekingstijdstip aan kan liggen?
Ik hoor het graag.

zehel

Geplaatst door zehel (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Is je ontstekingshuis niet los zeg maar want je kan deze niet oneindig rond blijven draaien, misschien boutjes beetje dolgedraaid waardoor deze niet meer echt vast zitten?
Of is misschien de rotor los op de as schroefje wil wel eens losgaan?

zehel (0), 12 jaar geleden

Ontstekingshuis zit vast, als tijdelijke oplossing zelfs de sleuven uitgeboord zodat hij nog verder kan draaien. Rotor zit vast, bout doorheen gezet met moer zodat de rotor niet meer kan draaien.

Verdeelkap is nieuw, rotor ook.

Het ontstekingshuis moet telkens een stukje tegen de klok in worden gedraaid.

    Hoi zehel,
    Inmiddels 12 jaar verder.😂
    Weet je het probleem was bij jou?
    Ik heb nou hetzelfde probleem.
    Heb zo'n motor in een buggy gebouwd.

    Groeten,
    Marc - Marc#13 (0), 10 maanden geleden

Mausx (0), 12 jaar geleden

Word de ontsteking niet via de computer geregeld? dan kun je m wel afstellen maar dan stelt de computer alles gewoon weer terug.

je kunt even proberen om de ontsteking op de beginstand te zetten, daarna de accupool losmaken. eerst de min, daarna de plus en even tegen elkaar aan houden.
dan is de computer gereset. waarschijnlijk loopt ie dan weer even normaal. als dat zo is dan krijgt de computer een verkeerd signaal om de ontsteking te regelen.

zehel (0), 12 jaar geleden

Hmm, die mogelijkheid had ik nog niet onderzocht. Gelijk vanmiddag maar even doen.
De plus en min tegen elkaar? Heb ik nog nooit gehoord. Hou altijd de rem in zodat de lichten de laatste restjes stroom er uit halen :-).

Maar als de computer dus een verkeerd signaal krijgt, is mijn ecu dan kapot? Of ligt het dan aan een sensor?

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

je moet eens even je krukaspoulie kontroleren of de krukasdemper niet kapot aan 't gaan is,dan verdraait de buitenring ten opzichte van de binnenring en op de buitenring word het signaal opgevangen door de krukassensor,heb dit ooit gehad wel bij een andere auto maar kan bij jou goed hetzelfde zijn,met een lakstift streep eroverheen trekken en kijken of je na verloop van tijd verschil ziet.

zehel (0), 12 jaar geleden

De krukaspulley is de aller onderste toch? Niet de spanrol zeg maar.
Misschien schematische tekening?
Zal even kijken, via google zie ik alleen vaste pulleys, niet met een demper ofzo.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

die demping zit geintegreerd in de poulie,ziet er ook gewoon uit als een vaste poulie maar zit een rubber mechaniek in die als demping werkt en als die versleten is draait de buitenste ring van de poulie door de rubber heen ,typ maar in bij googel krukasdemper

zehel (0), 12 jaar geleden

Stel dat het inderdaad aan de poelie ligt. Kan ik dan gewoon de poelie vervangen en dan is het opgelost? Of moet ik hem nog afstellen? Ik gooi er dan namelijk gelijk een lichtere poelie op.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

stel dat het daar aan ligt(streep overheen trekken met lakstift) ,die kun je zonder meer vervangen maar dan wel exact zo'n zelfde,waarom een lichtere??

zehel (0), 12 jaar geleden

Lichtere is wat sneller optrekken en stabieler in lagere toeren.

Maar dan staat mijn ontsteking nog steeds achter als ik deze vervang. Dus vandaar mijn vraag, moet ik hem dan niet afstellen, of helpt het resetten van mijn ECU daartegen?

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

kijk eens eerst effe of hier wel een krukassensor het signaal oppikt anders gaat dit hele verhaal over.

zehel (0), 12 jaar geleden

Krukassensor zit daar niet, dus poelie zal het niet aan liggen. Las net op een ander forum dat het de cmpsensor nog wel eens kan zijn.

Zal dus even een ander ontstekingshuis proberen.
Past die van een 1.3 gs ook op een 1.3 gti?

zehel (0), 12 jaar geleden

Heb zojuist het ontstekingshuis vervangen. Het probleem is nog steeds hetzelfde.

Probleem: ontsteking wordt steeds later
Vervangen:
Bougies
Ontstekingshuis
Rotor
Verdeelkap
Bougiekabels

Nokkenassen e.d. staan goed uitgelijnd. Zit geen krukassensor op de poelie.

Wie o wie kan mij helpen, ben ten einde raad. Ben door alle mogelijke oplossingen heen.

Neet (0), 12 jaar geleden

Als je alles vervangen hebt en alles zit vast en kan niet verschuiven.
Dan zal het toch in je elektrische systeem moeten zitten. Die bepaalt toch ook
het tijdstip van ontsteken? Ik kan me best voorstellen dat een rotte elco roet
in je ontsteking gooit en dan heb je wel de poppen aan het dansen.
De rest heb je al gehad.....

zehel (0), 12 jaar geleden

En wat precies is een elco?
(of klinkt dit heel dom? :D)

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

een elco is een condensator,maar welke Neet bedoelt weet ik niet

zehel (0), 12 jaar geleden

Ik dacht ook dat hij een electrolytische condensator bedoelde (resultaat na google) maar kon daarna
niet 1,2,3 vinden waar die dan in mijn auto zat.

Zou het trouwens ook nog aan de ECU (boordcomputer) kunnen liggen?

Neet (0), 12 jaar geleden

O, sorry, een elco is inderdaad een condensator maar dan met een plus en een min aansluiting.
Deze willen wel eens lekken, sluiting veroorzaken en of onderbreken.
Dit onderdeel zit op meerdere plaatsen op een print van de elektronische ontsteking, ook weer onderdeel
van de ECU.
Ik bedoelde dus dat de ECU wel eens defect zou kunnen zijn maar of deze repareerbaar is weet ik niet.

zehel (0), 12 jaar geleden

Repareerbaar hoeft in principe niet, ECU is vervangbaar in de swift. Denk dat ik maar even een andere erop zet om te kijken hoe de auto daar op gaat reageren.

Neet (0), 12 jaar geleden

Zou idd mooi zijn als je iets kan proberen. Succes....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.