Volkswagen Lupo: VW Lupo CO veel te hoog 4.5 % en hoog brandstofverbruik

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Wij hebben hier een vw lupo staan 1.4 16v met ahw motor.

De klant heeft een klacht dat hij te veel brandstof verbruikt.

Uitgelezen geen foutcode's

We hebben 4-gastest gedaan lambda is 0.9 co is 4.5 % hc is 650 .

De lambda sonde getest en die schommelt mooi tussen 0,2 en 0,8 volt

Bougie kabels al eerder vervangen

loopt op 4 cilinder , niet heel mooi maar alle cilinders doen mee.

De auto heeft wel 230000 km gereden , moeten nog compressie meten.

Iemand ideeen?

BSO auto en bandenservice

Geplaatst door BSO auto en bandenservice (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Lupo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

berendonck (0) PRO, 12 jaar geleden

Maak het gasklephuis eens schoon en zet hem in basic settings.

Gr. Harry

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Spruitstuk gescheurd of het flexibele deel. Temperatuur sensor geeft die wel de goede waarde aan ? Succes.

BSO auto en bandenservice (0) PRO, 12 jaar geleden

gasklep huis was reeds al een keer schoongemaakt en ingeleerd. Gaf nadien geen verbetering.

We gaan nu de pakking vervangen tussen spruitstuk en voorpijp. Hij lijkt daar te lekken.
Spruitstuk is niet gescheurd .
Temp. sensor is goed.

BSO auto en bandenservice (0) PRO, 12 jaar geleden

Uitlaat dichtgemaakt, map sensor schoongemaakt . Geen verandering.

Compressie gemeten is op alle vier de cilinders +- 10 bar .

De auto begint wel verschrikkelijk blauw te roken als je de motor even een 30 sec op toeren houd. ( blauwe rook )

We houden jullie op de hoogte.
Ideeen altijd welkom.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat je meet is waarschijnlijk gewoon olie wat hij continue staat te verbranden. Heb dit wel eens gehad met Golf 4 Akl motor, ook na 30 sec opeens roken en als je even een stukje ging rijden dan was het weer weg en dan was de uitlaatgastest ook beter.
Denk dat de olieschraapveren vast zitten.

garage van horne3459 (0) PRO, 12 jaar geleden

pendelt de lambdaspanning nu met dichtgemaakte uitlaat ook nog tussen 0.2 en 0.8 volt?

Dat is toch onmogelijk met een co van 4.5% ?

Zou het miss. kunnen zijn dat de lambdasonde op het verkeerde moment de spanningssprong maakt?

berendonck (0) PRO, 12 jaar geleden

Je kunt de motor even spoelen met Forte, en dan maar hopen dat de veren los komen.

Gr. Harry

BSO auto en bandenservice (0) PRO, 12 jaar geleden

Wij hebben de motor reeds gespoeld met forte motor flush, daarna ververst en oil fortiefier toegevoegd.
@ garage van horne. Ja de lamdaspanning pendelt nu nog steeds met dichte uitlaat.

We hebben reeds toch de temp. zender vervangen en de map sensor , dit geeft geen resultaat.

Iemand wel eens gescheurde inlaatspruitstukken meegemaakt ? Of het zij een ECU ( Magnet Marelli).

Wij zitten even op een dood spoor.

berendonck (0) PRO, 12 jaar geleden

Een lek in de inlaat kun je zoeken door remreiniger er omheen te spuiten dan gaat hij anders lopen.

Heb je geen vacuum lekje ergens ?

Gr. Harry

johndoornbosch (0) PRO, 12 jaar geleden

Wellicht een verstopte carterventilatie.


Gr John

BSO auto en bandenservice (0) PRO, 12 jaar geleden

We hebben geen lekkage kunnen vinden in het inlaatspruitstuk.

De carterventilatie is open .

Ik heb gisteren 100 km met de auto gereden , gaat in principe allemaal goed maar was alleen een halve liter olie kwijt. Dus dat is 5 liter op 1000 km !!
Ga toch uit van versleten zuigerveren als grootste probleem.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Leuk klusje toch?

benniez (0), 11 jaar geleden

Onze lupo AHW uit `99 had een vergelijkbaar probleem. Ik had de katalysator vervangen voor een 2e hands exemplaar. De motor liep goed, verbruikte inderdaad iets meer en enkele maanden later bleek bij de APK dat de CO te hoog was. Ik had de verkeerde katalysator gemonteerd, eentje met de lambda sonde achter de kat in plaats van er voor. Na het monteren van de juiste kat was het probleem verholpen.

De benzine lupo`s zijn er zowel met 1 als met 2 lambda sonde`s. Als de lupo 2 lambda sondes heeft dan zit de 1e in het uitlaat spruitstuk en de 2e achter de kat. Als de lupo 1 lambda sonde heeft dan zit deze in de voorpijp net na het uitlaatspruitstuk.

Zou dit ook het geval bij jou kunnen zijn?

Ben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.