Suzuki Wagon R: geeft te weinig vermogen tussen 3 en 4000 toeren

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

We hebben nu een tijd problemen met onze Suzuki wagon. Bij het optrekken geeft hij tussen de 3000 en 4000 toeren te weinig vermogen.
Hij loopt dan langzaam op, alsof je in een te zware versnelling rijdt. Kom je voorbij de 4000 toeren, schiet de auto in een keer vooruit en trekt dan fel op.
B.v. in de 4e versnelling loopt hij vanaf 60 km tot 85 km traag op, komt hij voorbij de 80 a 85 trekt hij fel op. Als je dan doorschakelt naar de 5e versnelling heeft hij hetzelfde probleem tot de 100 a 110 km en trekt daarnaa weer fel op.
Het vreemde aan dit probleem is dat de auto het niet altijd heeft, en soms valt er niet mee te rijden, en doet dit dan constant bij elke versnelling.
Over het algemeen is het probleem het ergst tussen de 3000 en 4000 toeren.
Terugschakelen of even het gas loslaten en daarna weer intrappen, lukt af en toe, niet altijd.

In de uitlaat zaten een paar lekken, die is volledig vervangen inclusief de katalysator, die er in zit.
Olie is helemaal ververst, zag er wel nog goed uit.
Bougies zijn vervangen.

Het lijkt ons niet dat het aan het brandstoffilter ligt, dan zou de auto het toch altijd moeten hebben?

We zaten zelf te denken aan de luchtmassameter,maar die kunnen we niet vinden. Er staat ook niks van geschreven in het boek wat bij de auto hoort.
Op internet zag ik dat er zelfs 2 inzitten , een in het uitlaatspruitstuk en een in de voorste uitlaatpijp. Klopt dit? En kan het probleem hier aan liggen?

Bij de garage kunnen ze niks vinden, uit laten lezen, maar daar is niks uit gekomen.

Heeft er iemand misschien een tip/ advies voor ons?

AndreaDeJong

Geplaatst door AndreaDeJong (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Wagon R? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Die dingen die in het uitlaatspruitstuk en de voorste uitlaatpijp zitten heten katalysator, niet luchtmassameter.
En die is/zijn al vervangen volgens jou, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Een luchtmassameter (als die erop zit) zit tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk.
Heb je die niet, dan zal deze wel met een map-sensor (onderdruk) werken.
Als die met een slangetje verbonden is met het inlaatspruitstuk dan dat slangetje goed kontroleren op scheurtjes of verstopt zitten.
Ook alle andere vacüum slangen en slangetjes kontroleren.

Vervolgens signaal van de lambdasonde kontroleren tijdens het rijden. Misschien dat die vreemd doet.

DEFLO (0) PRO, 12 jaar geleden

de EGR klep eens proper maken

AndreaDeJong (0), 12 jaar geleden

Een luchtmassameter zit er niet in, we twijfelden er al aan,aangezien we hem nergens vonden. Morgen wordt er uitgebreid naar de auto gekeken door mijn vader. Mijn vader is zelf ook monteur,maar kan niks vinden, garage ook niet. Maar het probleem is zo irritant dat we overwegen om hem in te ruilen als er niks gevonden wordt. We hebben de auto een dik half jaar nu,maar alleen maar gedonder mee gehad tot nu toe. Het is ook wel een oudje maar dachten dat het een fijne auto was, voor 2e auto erbij.
Heb hier op de site en op internet nog verder gezocht. Kwam toen idd de EGR klep tegen, dus daar wordt naar gekeken, ook naar de slangen.
Ook kwam ik soortgelijke problemen tegen waarvan oa de verdeelkap/ rotor de veroorzaker was, gasklephuis, kapotte bobine, en iets met de verstuiver op een van de 4 cillinders. Hier bij de afdeling Suzuki's staat nog een topic, met precies dezelfde klachten. Jammer dat die nooit de oplossing heeft verteld.


Gisteren reed hij dus totaal niet, kwam niet boven de 70 uit, ook niet met terugschakelen, spelen met het gaspedaal enzo. Vandaag werd er een proefritje mee gemaakt, en reed ie perfect.

DEFLO (0) PRO, 12 jaar geleden

zonder katalisator proberen

AndreaDeJong (0), 12 jaar geleden

De katalisator kan het niet zijn, denk ik. De uitlaat is pas geleden in het geheel vervangen en bij de Suzuki Wagon zit de katalisator vast in de uitlaat, er zit dus ook een nieuwe katalisator in. Het probleem was er al voordat de uitlaat vervangen is, en het is er nu nog.

Er is vandaag dus niks gevonden. De ( vacuum ) slangen zijn het niet, EGR klep zit er niet in. Op internet een aantal verhalen gevonden waarbij injectiereiniger in de tank doen, heeft geholpen. Dat hebben we dus gedaan, kwaad kan het in ieder geval niet. Ik heb er net een half uur mee gereden, en deed het goed, maar of dat nu aan die reiniger ligt? Even afwachten...
Volgende week wordt de auto door iemand anders uitgelezen, misschien komt er deze keer wel wat uit.

DEFLO (0) PRO, 12 jaar geleden

benzinedruk gemeten ??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Wagon R of stel zelf een nieuwe vraag.