Suzuki Swift: Slaat af bij/na vollast.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: G10A

Ik heb het volgende probleem met deze Swift.

Al een paar weken slaat de motor geregeld af als je in de tweede versnelling doortrekt tot ongeveer 3500 toeren en dan de koppeling intrapt om op te schakelen naar de derde versnelling.
De naald van de toerenteller valt terug naar nul, verder werkt alles (lampjes, radio etc) gewoon.

Sinds vandaag slaat de motor ook al af als je van 1 naar 2 probeert op te schakelen.
Zolang je niet de koppeling gebruikt kan er wel gereden worden zonder afslaande motor.
Na het afslaan moet ik een paar minuten wachten en dan kan ik de motor weer gewoon starten.

Stationair loopt de motor netjes (voor een 3cylinder).

Ik heb de ontluchting van de tankdop schoon gemaakt maar soms is er nog wel sprake van onder- of overdruk (?) bij het losdraaien van de dop.
Ik vermoedde hier een verband met het afslaan maar vandaag sloeg de motor af en was er geen merkbaar drukverschil.

De bougies zijn alle drie lichtbruin en droog maar de centrale elektrodes lijken wat versleten. afstand lijkt me net iets onder de millimeter.

Luchtfilter is recent vervangen.
Accu ook recent vervangen.

Bij starten en stationair lopen zie ik dat de verstuiver/injector benzine op de gasklep spuit.

In eerste instantie dacht ik dat de motor afsloeg door een gebrek aan benzine, maar nu ik heb vastgesteld dat er zeker genoeg wordt ingespoten begin ik te denken dat de motor mogelijk 'verzuipt'. Ook omdat er na een korte pauze weer wel gestart kan worden.

De carterontluchtslang (die met die aftakking naar het filterhuis) zal ik zo nog even loshalen en schoonmaken.

Kan iemand vertellen wat het probleem mogelijk is of wat ik nog meer kan testen?
Alvast bedankt.


UPDATE:
ik heb net de slang van het inlaatspruitstuk naar het kleppendeksel, die met de aftakking naar het luchtfilter, losgehaald en nu blijkt dat de slangtule aan de spruitstuk-kant is is afgebroken!
het deel dat nog in het spruitstuk zit is ook nog eens verstopt.
Morgen maar eens langs de dealer voor een vervanger.

Kan iemand zeggen of dit de oorzaak kan zijn van de problemen?

vincedexa

Geplaatst door vincedexa (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

zehel (0), 12 jaar geleden

Zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Lijkt me in ieder geval niet goed.

Maar in eerste instantie dacht ik aan een gecorrodeerde rotor of verdelerkap. Dan slaat ie ook af als je de koppeling intrapt (vooral met warme motor). Gaan de lampjes v/d accu en check engine ook branden als hij uitvalt?

vincedexa (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.
Vanmiddag bij de dealer een vervanger van deze vacuumklep besteld. Woensdag kan ik hem afhalen en inbouwen.
Volgens de de man van Dealer 'Pijnappel' zou deze verstopte en afgebroken klep goed de oorzaak kunnen zijn.
Ik zal woensdag ook even de verdelerkap los halen en kijken hoe een en ander er uit ziet.
De resultaten zal ik hier weer vermelden.

vincedexa (0), 12 jaar geleden

Vanmiddag heb ik een nieuw vacuümklepje geplaatst en tevens 3 nieuwe bougies geïnstalleerd.
na het starten was het stationair toerental ineens 1500 en na een 500 meter rijden was het probleem weer terug.
in de tweede versnelling geef ik gas tot 3500 toeren en zodra ik de koppeling intrap om op te schakelen zakt de naald van de toerenteller langzaam terug tot nul en moet ik opnieuw starten.

ik heb de verdelerkap open gemaakt: de rotor was wat groen uitgeslagen, deze heb ik afgeschuurd en alles in gespoten met WD40.
nu was het toerental na starten opeens 1000 toeren?!
Maar het probleem blijft.

Als ik start en het toerental opvoer tot ongeveer 4500 en dan het gas loslaat dan slaat de motor af.
onder het rijden gebeurt iets soortgelijks tijdens het opschakelen.
wie weet raad?

vincedexa (0), 12 jaar geleden

Na een kleine 2 weken rust: de Swift weer eens gepakt: zolang ik de toeren onder de 3000 houd is er eigenlijk geen probleem.
Trek ik door tot ongeveer 3.500 en schakel ik dan op dan houdt de motor even in(geen reactie op het gaspedaal) paar seconden en dan pakt hij weer op.
Ik wil nog even kijken wat de eventuele fout codes zijn. Ik begreep dat ik een 10A zekering in een speciaal 'slotje' in het zekeringkastje onder het stuur moet steken.
Kan iemand me vertellen wat de exacte procedure is hier voor?

limbra (485), 12 jaar geleden

In het zekeringen kastje zie je naast de gebruikelijke zekeringen een verhoogde lege zekering sleuf zitten ,
steek hier een 10A zekering in en zet de auto op contact (LET OP!! niet starten en zorg ervoor dat alle gebruikers uit zijn).

Als je hem op contact hebt staan gaat het motor storing lampje knipperen .
voorbeeld: 1 x knipperen gevolgd door een korte pauze waarna 2 x knipperen is code 12 en zo verder.

code 12 is de diagnostische code , d.w.z. dat het een test code is , dus geen storing code. (meestal aan het begin en op het einde van het uitlezen)
zorg dat je pen en papier bij de hand hebt om de knipper code(s) op te schrijven . (als het er meerdere codes zijn)
als er weer een code 12 verschijnt dan is dit het einde van de uitlees procedure en kun je de auto van contact afzetten ,
>>> vergeet de "test" zekering er niet uit te halen !!!!!!

vermeld de uitgelezen code(s) hier op het forum .

groetjes limbra

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.