Renault Laguna: Airco laguna gaat uit bij 2200 toeren en gaat niet weer aan.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Van mijn laguna uit 2004 gaat sinds vandaag de airco uit (ventilator stopt) bij ongeveer 2200 toeren. Vervolgens gaat hij bij lagere toeren helaas niet weer aan.

Iets wat bij lotgenoten op het forum wel gebeurt.

Hij gaat alleen weer aan als ik de motor uit zet, even wacht, en weer start. De ventilator gaat dan ook wel weer aan. Maar trek ik fors op of geef ik bij stilstand een beste dot gas dan stopt de ventilator en komt er weer lauwe lucht uit het luchtrooster. Het lampje op het bedieningspaneel blijft trouwens wel branden.

Wie kan mij helpen.....

danhof

Geplaatst door danhof (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

danhof (0), 12 jaar geleden

Even een update:

De airco doet nu helemaal niets meer.
Heb hem vandaag bij de garage uit laten lezen. Hier kwam uit naar voren dat waarschijnlijk de druksensor defect is.
De garage gaat voor deze reparatie 230 euro berekenen.
Ik kon de auto eerst weer meenemen omdat het onderdeel niet op voorraad was en ik geen afspraak kon maken.

Na wat te hebben gesnuffeld op internet is de sensor inmiddels besteld op ebay voor 35 euro incl verzendkosten. Scheelt nogal met de prijs van de garage (meer dan 100 euro).

Ik las ook op een site dat de sensor te vervangen is zonder de druk van het systeem te halen. Dan zou ik het natuurlijk erg gemakkelijk zelf kunnen doen. Weet iemand waar die sensor precies zit en of deze inderdaad te vervangen is zonder de druk van het systeem te halen?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

druksensor kun je NIET vervangen zonder het systeem leeg te halen! vervang het filter droger ook!

danhof (0), 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]druksensor kun je NIET vervangen zonder het systeem leeg te halen! vervang het filter droger ook![/quote]
Ok. Bedankt. Maar waar zit het filter droger? en voor mijn eigen nieuwsgierigheid, waarom moet die vervangen worden?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

filter droger zit meen ik voor het rechter voorwiel (achter de modderkuip)


filter droger raakt verzadigt met lucht en vocht als de slangen of een druk sensor er afgehaald worden, hoe snel je ook bent, de verzadiging is veel sneller

teunissen (0), 12 jaar geleden

Volgens mij zit er een ventiel in en kan hij zo gedemonterd worden en gemonteerd.
teunissen.

danhof (0), 12 jaar geleden

[quote=teunissen]Volgens mij zit er een ventiel in en kan hij zo gedemonterd worden en gemonteerd.
teunissen.[/quote]
Bedankt voor het meedenken. Ik meen ook dat ergens gelezen te hebben. Dat zou betekenen dat het zelf te doen is en dat ik dat filter ook niet hoef te vervangen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

filter moet je dus WEL vervangen, airco systeem moet leeg gehaald en gevult worden!

danhof (0), 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]filter moet je dus WEL vervangen, airco systeem moet leeg gehaald en gevult worden![/quote]
Als hij achter een ventiel zit hoeft dat toch niet?

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Neem geen risico en laat het systeem leeg halen ook al zit er een ventiel achter, het ventiel kan vast (blijven) hangen.
Jouw systeem heeft geen filter/droger maar een accumulator omdat deze een orifice heeft, de vervanger van het expansieventiel dit terzijde, het is geen overbodige uitgave om die toch te vervangen.

Wat ook nergens wordt vermeld zijn de drukken van het systeem, een te hoge druk door bijvoorbeeld een verstopping wordt de compressor uitgeschakeld, veelal komt het voor bij uitlezen dat de druksensor de schuldige is, terwijl er een te hogedruk aanwezig is.
Hoe warmer het wordt des te hoger wordt de druk.

danhof (0), 12 jaar geleden

Airco doet het weer.

Probleem was inderdaad de druksensor die in de linkerkant van de airco radiateur zit. Heb het toch maar door de garage laten doen. Durfde de gok met het ventiel die volgens sommigen wel eens blijft hangen niet aan.
Heb de garage gebeld met de vraag of zij de door mijzelf aangeschafte sensor konden plaatsen. Daar werd zonder probleem bevestigend op gereageerd. Erg netjes vind ik, omdat mijn ervaring met de gemiddelde garage nou niet echt geweldig is. (Met name de klantvriendelijkheid laat vaak te wensen over). Deze XXXX verdient in mijn ogen echt een pluim en daar kom ik dan ook nog wel een keer weer.
Het laten plaatsen kostte maar X euro terwijl ze op de prijsopgave voor het plaatsen zo'n X hadden ingecalculeerd. Waar kom je dat nog tegen?
De sensor kostte mij X euro dus viel gelukkig allemaal erg mee.

Iedereen bedankt.

[b]Namen en prijzen noemen is niet relevant aan het probleem.

Moderator [/b]

teunissen (0), 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]filter moet je dus WEL vervangen, airco systeem moet leeg gehaald en gevult worden![/quote]
Fantastische dat het weer werkt, de droger is dus niets aan gedaan?
Volgens Renaultmonteurtje moet dat wel??????????????????????

danhof (0), 12 jaar geleden

Ja klopt. Hebben ze het bij de garage ook niet over gehad. Ik zie wel hoe het afloopt.
Dat kan ik eventueel zelf ook nog wel doen. Ik heb een kennis die de airco leeg kan halen zodat ik dan het filter kan vervangen.
Zolang het werkt, werkt het.

Hans4040 (300) PRO, 12 jaar geleden

Zo lang het werkt werkt het.....?

waarom denk je dat het een filter/droger is?
we horen je wel weer als de compressor in de soep gelopen is.

mvg,
Hans.

danhof (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor deze vertrouwensvolle en opbeurende teksten, Hans.

Ik zal mij zeker melden wanneer het zover is. Jij denk dat dit binnenkort al zal zijn of niet?

Zonder geluk vaart niemand wel.

Maar als dit niet stuk gaat zal het binnenkort wel weer iets anders zijn. Heb sinds ik een laguna rijdt nog nooit zo vaak problemcar geraadpleegd.

Top forum.

Groeten Onne

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Hans is me voor geweest met de opbeurende tekst, het is dan ook verschillende keren geroepen dat die accumulator (filter-droger) vervangen moet worden.
Bij dit soort zaken, kun je niet afgaan op geluk, het zal terzijner tijd gaan gebeuren dat de compressor om één van deze reden hierdoor in de soep draait.

De accumulator of een filter/droger hebben de taak om vocht en vuildeeltjes uit het systeem te halen, ze hebben een werking van 2 jaar en zijn dan verzadigd.
Bij verzadiging nemen ze geen vocht meer op, het vocht gaat mee circuleren in het systeem en zal de olie die al sterk hychroscopisch is het vocht gaan opnemen, viscositeit gaat achteruit en van smeren is nog maar weinig sprake,.
Een teveel aan vocht in het systeem, vergroot ook nog ééns de kans dat het vocht gaat bevriezen ! bevriezen gebeurt altijd daar waar het koudemiddel zijn laagste kookpunt behaalt en dat is aan het expansieventiel of orifice. Bevroren vocht brengt een verstopping teweeg in het systeem, compressor krijgt niets meer van koudemiddel aangeleverd en zal een burn-out niet lang op zich laten wachten.

(On)geluk zit in een klein hoekje.

danhof (0), 12 jaar geleden

Sterke tekst Theo. Dat snijdt hout en daar houd ik van.

Je hebt mij overtuigd en het filter droger is inmiddels in bestelling. Dat zijn de kosten niet, maar de eventuele vervolgschade loopt wel in de papieren.
Ik ga zelfs zolang zonder airco rijden. Is trouwens met dit weer ook niet echt nodig. Straks ga ik met caravan naar zuidfrankrijk en dan wil je niet zonder zitten en al helemaal niet door het in de wind slaan van wijze raad.

Heel erg bedankt voor de genomen moeite om dat verhaal uit te diepen.

Groeten Onne

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

vervang je ook de O ringen?

laat je het systeem ook eerst leeg halen, en vacuumeren na vervanging? vul je de olie ook weer bij?

danhof (0), 12 jaar geleden

Hee monteurtje,

Leeghalen en vacumeren wel. De rest natuurlijk ook, alleen...... Over welke O-ringen hebben we het? En de olie is mij ook niet helemaal duidelijk?

Groet,

Onne

danhof (0), 11 jaar geleden

Nu een jaar later na het vervangen van de druksensor. De airco werk nog steeds prima. Heb alleen tussendoor wel een keer problemen gehad die leken op dit probleem. Dat kwam door het geoxideerde stekkertje op de compressor (zie foto). Dat heb ik zelf verholpen door een nieuw draadje te solderen.
[url=http://postimage.org/image/5ev2uteu1/][img]http://s12.postimage.org/5ev2uteu1/IMG_0...[/img][/url]
er

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.