Peugeot Boxer: Oliepijl te hoog motorolie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8 HDI

Hallo Deskundigen.

De dashbordaanwijzijng gaf Oil High aan en de pijlstok gaf ook aan dat er teveel in zat.
Dat gebeurde in de laatste rit van een lange vakantietrip.

Nadat ik er 0.5 liter er uit had gehaald (pijlstokopening) stond het dasbord en ook de stok op half. Nadat ik er weer 0.25 l had bijgedaan was alles weer goed.

De olie is 93.000 ververst 5W40 halfsynt op 5-2010. Het probleem deed zich verleden week voor 5-2011.

Op het oog is de olie zeker niet wit of zeepachtig. En ook op het oog (neus!) rook de olie niet naar dieselbrandstof.

Het is een kampeerbus die alleen in de vakantie moet werken. Hij staat altijd in een droge stalling. Het probleem deed zich dus voor in de eerste reis van dit jaar.

Waarschijnlijk lekte de motor na de laatste rit iets omdat de smeerolie er werd uitgewerkt.

Bij de laatste APk is er naar lekkage gezocht en bleek er een oliestopje, bij de distributie los te zitten.

Bij de aanschaf in 2008 is gelijk met de distributie ook de oliekering van de krukas aan die zijde vervangen voor de zekerheid.

Voor het eerst heb ik op de laatste reis geen olie bij hoeven vullen. Er zijn geen klachten over vermogenverlies of brandstofverbruik. Ook de temp. meter is niet uit zijn normale stand geweest.


Ik heb het oliepijl altijd op de bovenste streep. De bus moet wel eens hard werken maar ik jaag hem zeker nooit over de kling. Ik ben er veel te blij mee.

De dasbord aanwijzing reageert wel snel wanneer de bus niet horizontaal staat. De bus wordt door een Bovag garage goed onderhouden. En de olie zou bij 108.000 km ververst moeten worden.

Moet ik me zorgen maken ?

Bedankt voor de reakties. HR

Han.

Geplaatst door Han. (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Boxer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

zit er een roetfilter onder?


zo ja geforceerde regeneratie uitvoeren + nieuwe olie+ filter

Han. (0), 12 jaar geleden

Hallo Renaultmonteur.

Bedankt voor de snelle reaktie en het meedenken. Er zit geen roetfilter op de 2.8 HDI motor.
Mijn zorg is; waar komt die extra vloeistof nu vandaan. Zou de electronische zender of taster, niet wat vuil of onnauwkeurig zijn? Dit in kombinatie met een ruime hand van vullen. Misschien een storm in een glas water?
Zoals elke motor zal er toch een soort carterontluchting op zitten die het teveel motorolie "wegwerkt".

Is 0,25 liter op een totaal van 6 liter erg? Er zat volsenthetische olie in. Ik kijk het nog even aan, blijf nog even doorrijden. En misschien voor de volgende grote rit ga ik eens met de garage praten. Denk alsjeblieft nog even mee. En dankjewel.

H. Rozemijer, Zwaag.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

0.25 op 6 liter is niks
een geforceerde regeneratie is bij veel peugeot's niet meer mogelijk
dit omdat de roetfilter dan veelste warm wordt en dan bij stilstand zaken in brand kunnen vliegen (is bekend dat dit al een keer voorgekomen is dat gras onder spontaan begint te branden)

het enige is software waar ik aan denk
het is namelijk mogelijk dat door verkeerde diesel inspuiting diesel langs de zuigerveren de motor in gaan
dit is tot zo ver ik weet nog nooit echt geweest
wat ook kan is dat kvs lekkage hebt naar de olie toe
dus dat ergens kvs na afzetten motor de carter in kan en komt

dus kvs niveau ook in de gaten houden

Han. (0), 10 jaar geleden

Ik zorg er voor dat ik de pijlstok vertrouw. Houdt het niveau dicht bij de minimumstreep. Bij koude motor en vlakke vloer. Het dasbord geeft bij een schuine stand vaak minimum stand aan. Het teveel geeft hij niet meer aan. Ik laat het zo en dat gaat goed.

Sorry voor de late reaktie

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

beter laat dan nooit, het is inderrdaad als de wagen schuin staat dan is je meting ook niet correct. sensor zit op een andere plek dan de peilstok. als je zorgt dat de oliepeilstok juiste olie peil heeft dan is er niks aan de hand

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.