Volkswagen Scirocco: Scirocco DSG7 trilt bij optrekken vanuit 2e versnelling

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 TSI 160PK

De bak (of motor) trilt/stoot/bokt soms bij het optrekken.
Het is te reproduceren indien men normaal/hard optrekt vanaf minder dan 10 km/h indien de bak in zijn 2e verzet zit (D stand). De koppeling lijkt dan door te slippen. Toerental is bij 10 km/h eigenlijk ook veel te laag voor de 2e versnelling...
Het euvel wordt erger wanneer je dit in een bocht doet. (links of rechts). Het is dan meer aanwezig. Het lijkt ook voor te komen in de 3e versnelling, maar dit komt minder voor.

Daarnaast 'rammelt' er iets in de voortrein indien je bij lage snelheden een gelijkmatige snelheid aanhoud (waarbij je steeds net op de grens van afremmen en optrekken zit). Zelfde metaalachtige rammel geluid is hoorbaar indien de bak zo aan het stoten is. Hebben jullie enig idee?

boccaccio

Geplaatst door boccaccio (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Scirocco? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

jan T (30) PRO, 12 jaar geleden

mijn advies laat de bak uitlezen als er een koppeling niet goed werkt kan dat in het geheugen staan anders zal er nog wel een up-date zijn of opnieuw in de bassisstand gezet worden.

groetjes jan.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Auto zit nog in de garantie neem ik aan,klusje voor de dealer dus.

boccaccio (0), 12 jaar geleden

Hij gaat zeker naar de dealer. Maar zonder goed verhaal en/of reproductie stappen verwacht ik niet zo veel van ze tijdens de garantie periode.
Zijn deze voertuigen nog steeds middels VAGCOM uit te lezen? Ik heb nog wel ergens een kabel + software liggen wat prima werkte op een Audi A4 B6 uit 2002/2003.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Vagcom werkt wel, maar je moet wel een kabel hebben met can-aansluiting.
Overigens denk ik wel dat je wel een recente versie van VCDS (de nieuwe naam voor Vagcom) nodig hebt.
Met oudere versie heb je geen label-file en kunnen er problemen komen met het uitlezen van foutcodes.

boccaccio (0), 12 jaar geleden

Ik kon met de kabel zonder problemen alle aspecten van de B6 uitlezen. Incl. de nieuwe RNS-E navigatie. Dat betekend dat de kabel CAN ondersteund toch?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee. 2002/2003 modellen werkten nog met pin 7 (ISO) voor diagnose.
Aanwezigheid van een Can-bus wil nog niet zeggen dat de diagnose ook over Can gaat.
Is pen 6+14 aangesloten in je adapter? Dan zou daar Can op moeten zitten.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Dus als de bak net in z'n 2 zit en je rijdt fietstempo en je geeft ongeveer 1/4 gas dan voel je een trilling van 1 sec ongeveer? En daarna is het weg bij een iets hogere snelheid maar dan wel nog in z'n 2e? Dus komt vaak voor als je een straat in rijdt of drempel op naar links of rechts?
Bekend probleem bij de droge koppelingsversie van de 7 traps DSG bakken. De dealer zal eerst (op verzoek van Pon) een softwareupdate uitvoeren + basisafstelling en heb wel eens gehad dat het daarna over was, maar 9 van de 10x wordt het gewoon een nieuwe koppeling.

Het bijgeluid kan komen door de trilling van de koppeling of er resoneerd iets wat niet hoort, laat dat geluid ook even horen aan de garage en vraag of er iemand met je mee rijdt (of monteur zelf gaat rijden) want anders ontstaan er zo makkelijk misverstanden.

P.S. Deze blokken vertonen ook meerdere kwalen en fouten (vermogensverlies, warm stationair hobbelen, piepgeluid bij gasgeven onder de 3000 toeren, schudden bij koude start, kettingproblemen enz enz), ik wil je niet bang maken maar je hebt garantie dus hou het goed in de gaten.

boccaccio (0), 12 jaar geleden

@ricky
klopt helemaal wat je zegt. Ik zal snel een afspraak maken bij PON (amersfoort).
Het is een vrij nieuwe lease auto dus wat dat betreft hoeft ik me geen zorgen te maken.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Ohhh ok scheelt dan weer een aantal zorgen.

boccaccio (0), 12 jaar geleden

Vandaag even langsgeweest ivm een lekkeband. Meteen even laten uitlezen. Er waren geen fouten aanwezig. Wel was er voor de motor een software update beschikbaar (8913) die meteen geflashed is.
De bak had al de laaste versie. Probleem is niet verholpen door de update. Ook kon ik het probleem niet reproduceren bij de VM dealer. Waarschijnlijk omdat de motor nog koud was.

- Weten jullie of VAG een TSB voor dit probleem heeft gepubliceerd?
- Is er voor dit specifieke probleem een softwareupdate gemaakt die alleen geflashed wordt wanneer de klant aangeeft last te hebben van dit probleem?

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja klopt.
De motor veroorzaakt dit probleem niet dus de motor updaten heeft voor dit probleem geen zin, maar is natuurlijk wel aan te raden.
De update die ik bedoelde is niet een update via de normale weg, maar dmv een code die de dealer weer van Pon krijgt en deze wordt inderdaad in de meeste gevallen gebruikt als de klant er over klaagt.
Als je je er echt aan irriteerd dan de wagen daar achter laten zodat ze er lang genoeg mee kunnen rijden.

Martin Vahl (0), 12 jaar geleden

Dag,

ik ben blij deze post gevonden te hebben, want ik heb met mijn golf VI 1.4 tsi precies hetzelfde. Het voelt alsof de bak slipt, altijd alleen bij oppakken onderin tweede versnelling. Herken ook het soort van rammelen/kloink geluid dat de bak soms maakt. Weet absoluut zeker dat de bak niet zo hoort te voelen. Hevig frusterend wanneer de dealer toch aangeeft niks geconstateerd te hebben. Of: dat doen ze allemaal n beetje.

Zou fijn zijn als iemand tips kan geven hoe ik de dealer kan dwingen hier serieus naar te kijken. Nu blijven we hangen op het punt dat ik vind dat de bak niet in orde is, en de dealer vindt dat het allemaal prima in orde is. Of althans, dat is wat hij tegen mij zegt. Ber er wel achter dat het beleid is te zeggen dat ze jouw klacht echt nog nooit eerder hebben gehad, ook al ben je de zesde die dag..

Gr. Martin

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Martin Vahl]Zou fijn zijn als iemand tips kan geven hoe ik de dealer kan dwingen hier serieus naar te kijken[/quote]
Beste Martin.

Deze discussie gaan wij hier niet aan.

Problemcar.nl houd zich voornamelijk bezig met het oplossen van technische problemen.
Onze activiteiten bestaan niet in het behandelen / discuseren van consumentenzaken, hierin kunnen wij helaas niets voor u betekenen.

Moderator Problemcar

Hans4040 (375) PRO, 12 jaar geleden

Josh, topic weer geopend...

boccaccio (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat wat Martin Vahl bedoeld is hoe we de dealer gerichter kunnen wijzen op het probleem. De omschrijving is nu dermate vaag dat een monteur hier niets mee kan en het dus ook niet kan oplossen.

Ik heb ik de vakantie behoorlijk wat bergen bereden en ik kan je vertellen dat het berg op alleen maar erger wordt. Zowieso is de DSG7 niet echt een fijne automaat om in de bergen te rijden gezien hij te snel naar een te hoge versnelling wil waardoor hij te vaak gaat schakelen. Ook lijkt hij -in tegenstelling tot de automaat in een A4 B6 of een BMW 530d E39- zich niet aan te passen aan de rij omstandigheden. Hierdoor gaf ik zelf de voorkeur om handmatig te schakelen. Iets wat op een bochtige berg weg best wel leuk is. Hierdoor heb ik tijdens mijn vakantie vrijwel geen last van het probleem gehad. Terug in Nederland is het weer een ander verhaal. Op het moment dat ik exact weet hoe ik het kan reproduceren ga ik weer terug naar de dealer.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=boccaccio]Ik denk dat wat Martin Vahl bedoeld is hoe we de dealer gerichter kunnen wijzen op het probleem[/quote]
De dealer kan niets (nog) betekenen in deze kwestie. Een dealer is niet meer dan een doorgeefLuik van importeur.
Zolang de DSG niet wordt doorontwikkeld, sterk wordt verbeterd op een groot aantal punten kan een dealer simpelweg enkel de klacht maar ontvangen,
en doorspelen.

De importeur moet met een oplossing komen, niet de dealer... alhoewel je met de dealer natuurlijk zaken hebt gedaan.
Maar die zegt op z'n beurt weer afhankelijk te zijn van de importeur, en zo blijft men rondjes lopen.

Een beetje huiswerk doen voor de aanschaf van een DSG-bak had je al deze ellende kunnen besparen....

Gr. paul

boccaccio (0), 12 jaar geleden

Beetje nutteloze opmerking die -in mijn optiek- helemaal niets toevoegd aan de oplossing van dit probleem. Wat mij betreft mag je deze, zeker als moderator van deze site, achterwegen laten.
Helaas heeft niet iedereen een keuze gehad of ze al dan niet een VW met DSG bak gingen rijden. Daarnaast is doen van wat 'huiswerk' voor de aanschaf niet zo makkelijk als dat jij het laat blijken. In veel gevallen moet je namelijk exact weten waar, en waarop je moet zoeken voordat je nuttige en eenduidige informatie terug vindt.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Nou Josh,gezien het feit dat er bedrijven zijn die hier een met een aantal medewerkers van kan leven,moeten bij de particulier allle alarm bellen laten rinkelen.
Een beetje googlen levert een schat aan info op over deze populaire DSG bak en dat is allemaal een bak ellende.
En natuurlijk heb je een keuze,dan maar geen vw.
Maar zoeken achteraf heeft geen zin meer,dat moet je vantevoren doen.
Wat het Paul zegt/schrijft is gewoon waar,de dealer kan er geen zak mee,de bak gaan ze er echt niet onderuit halen,want daar hebben ze hele strikte instructies van de importeur voor en dan moeten er echt mechanische problemen zijn en die zijn er niet.
Het is heel vervelend maar de dealer verzameld de klachten en stuurt ze door naar de importeur en die op zijn beurt wacht op de fabriek.
En momenteel kunnen ze niks anders doen dan afwachten en eventueel voorzien van de laatste update.
Het is een slecht uitgedacht concept en als klant ben je het proefkonijn en momenteel en zit je met een uiterst oncomfortabel schakelende bak.
Het ie een leuk concept voor de lease,als er wat mee is schop je de auto naar binnen en als je hem zat bent dan ben je er in ieder geval na 3 jaar of 150.000km vanaf.
Maar voor de particulier is het na de garantie een hart verzakking voor je portemonnee.
Persoonlijk vind ik het de mooiste modellen die momenteel rondrijden en het concept van de DSG automaat is subliem,heb er mee gereden,maar het is niet goed uitgedacht.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Beste Josh, Je bedoelt dit hele Topic achterwege laten ?

Er is mij als Moderator niet verboden een eigen mening te geven, info te verschaffen. Overigens was mijn reactie niet in naam Moderator maar geheel uit eigen persoon. (had je kunnen zien)
En iedereen heeft in deze materie een keuze.... je doet het of je doet het niet of je neemt de gok.
Gezien mijn ervaring en de vele klachten over een DSG weet ik mijn keuze zelf wel te maken, ik roer liever zelf in de emmer.....

Ook op het net zijn talloze klachten te vinden van mede lotgenoten, je bent namelijk niet de enige er naar zoeken is dan gewoon heel simpel. (Google op DSG problemen) voor een heel weekend leesvoer. Ook de xxx dokter verdient er toch een dikke boterham mee, hoe bestaat het!!

Nutteloze info ??

Mijn informatie geeft weer hoe met deze klachten worden omgegaan, van het kastje naar de muur om het maar zo te zeggen.
De dealer kan voor velen helaas niets betekenen, de oplossing moet wegkomen bij de importeur, en die weet het effe niet meer.

Gr. paul

boccaccio (0), 12 jaar geleden

Als er zoveel problemen zijn dan zou ik eerder een stiky thread verwachten.
Maar goed. blijkbaar is het dus een bekend probleem waar allerlei bedrijven, behalve VW, een oplossing voor hebben.

http://tinyurl.com/5rdzcdp

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=boccaccio]Maar goed. blijkbaar is het dus een bekend probleem waar allerlei bedrijven, behalve VW, een oplossing voor hebben[/quote]
Dit heb je heel goed gezien, en inderdaad de xxx dokter kan meer dan een dealer, voornamelijk softwarematig, daarmee o.a ook bekent geworden.
Je moet het zo zien in vergelijk.... De burger kan alles, de politie MAG niets. (van hogerhand)

Een stiky thread met een definitieve oplossing hoef je niet direct te verwachten, want iedereen (in garantie termijn) met dit probleem moddert maar wat aan en ondertussen ben je weer een halfjaar verder.
Een echte oplossing komt er niet, nouja..... bij sommige klanten weten ze weer wat roomboter op het voorhoofd te smeren wat de zaak weer enigszins tot rust brengt.

Net een fopspeen.... het is tijdelijk weer effe rustig en ondertussen hobbelen en stoten we weer gefrustreerd verder.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Josh

Je hoeft niet eens te zoeken, het komt zo aanwaaien : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Scirocco of stel zelf een nieuwe vraag.