Daihatsu Valera: auto stottert en graag extra info

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine

Hallo,

Allereerst bedankt voor het lezen van mijn 'probleem'.
Ik heb pas mijn rijbewijs en heb dus mijn eerste auto gekocht.
eerst de probleempjes maar.
1 dag nadat ikde auto had gekocht bleek de gaskabel los te zitten gevolg met 20km/u op een weg waar 70 gereden mocht worden.
Toen een vriend onder de motorkap keek zagen we dat er bij een slang die vanuit injectiemotor naar motor loopt, het tuitje van afgebroken is, dit bleek door vorige eigenaar bewust gedaan te zijn, want toen ik een nieuw tuitje had gekocht zoog het vacuum en sloeg de auto af telkens wanneer ik probeerde te starten.
Bij Daihatsudealer (vorige week) gevraagd in hoeverre dit kwaad kan, en volgens hem kon het niet zo heel veel kwaad anders dat de auto meer olie verbruikt, er zou ergens een verstopping zitten. (Vriend kan a.s. maandag pas bij de auto kijken).
auto rijdt verder normaal (denk ik)

Vandaag even een verjaardag bezoekje gebracht en vlak voor we waren aangekomen stottert de auto als ik weet niet wat en moet ik teveel op het gaspedaal trappen om de rotonde door te kunnen komen.
Buren van de jarige hadden even gekeken en bleek de gaskabel weer los te zitten ( hij was vorige keer toch echt goed weer aangedraaid) en kon opeens het tuitje van de slang, die ik in het vorige stukje beschreef , zonder problemen erop. de auto loopt weer goed (en ik maar denken dat auto's rijden haha).
Volgens deze persoon zou met het vervangen van de vorige olie iets verstopt gezeten kunnen hebben en door de nieuwe olie wat moeite gehad hebben met het laatste rommel.

Begin juli ga ik een paar dagen naar Duitsland (400km) ik zou het dan fijn vinden als ik dan weet wat ik kan verwachten ivm deze probleempjes en heeft iemand ook een kostenverwachting voor mij. (als ik mijn auto naar de dealer breng laat ik m daar ook staan om geheel na te laten kijken en kapotte dingen vervangen, telefonisch kunnen ze mij geen indicatie geven) Wat ik wil weten is eigenlijk: ben ik rond de 200 kwijt of 500 of kan ik beter een andere auto kopen?

Omdat ik dus een beginnend bestuurder ben, en ook heel erg aan een benzine auto moet wennen (vooral de hellingproof) en het spelen met gas en koppeling.
Vraag ik mij af of ik de problemen die ik ondervindt alleen met mijn onervarenheid te maken heeft, of dat ik het zelf erger maak of dat het ook gewoon de auto is die niet helemaal 100% is.

kwa rijden heb ik dus de 'normale' beginnersproblemen als; auto afslaan bij een stoplicht, tot ergenis van medebestuurders en met alarmlichten aan de helling proberen op te komen,
Omdat de auto soms dus nog steeds afslaat bij stoplicht of vanuit stopstand de helling op geef ik extra gas en soms piepen de banden dan.


Zolang ik rijdt is er ook niks aan de hand alleen deze 2 dingen. dus een extra tip over de helling stap voor stap beschreven is ook zeer welkom.
Een heel lang verhaal ik hoop dat je eruit komt en anders kan ik e.e.a. wel toelichten.
Ik weet weinig van auto termen, heb wel een boekje met onderdelen en namen ervan.(ik kan het dus wel opzoeken)
Alvast bedankt.
Petra.

peetje_80

Geplaatst door peetje_80 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Valera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

limbra (485), 12 jaar geleden

heb je deze auto particulier of bij een garage c.q. handelaar gekocht?? indien je deze auto bij een garage of handelaar gekocht hebt zou ik er toch ff mee terug gaan voordat je aan de rit van 400km begint.

wat betreft het slangetje denk ik dat je de carter ventilatie slang bedoeld, maar als dit probleem nu weg is dan is het goed , anders zou ik ff de slang
er af halen en even door blazen iv.m. verstopping hiervan, is deze dan verstopt dan is vernieuwen van de slang het beste.

Als je een helling niet omhoog kan rijden zonder problemen , moet je of een lagere versnelling inschakelen of de koppeling slipt .
Als je weg wil rijden versnelt de auto dan gelijk met het gas geven of geef je gas en de auto versnelt langzaam met hogere toeren?

Wat betreft de gas kabel , deze zit (als ik het goed heb) met een contra moer (2 moeren die tegen elkaar vast worden gezet aan een beugel) .
en aan de gas hendel (waar de kabel overheen loopt) met een eind stukje op de kabel die je weer vast haakt aan de gas hendel .
normaal gesproken mag en kan deze kabel niet zomaar los gaan , tenzij er iets kapot is aan de kabel of de gashendel .


brand er een lampje tijdens het rijden in je kockpit ?
wat is de km stand van de auto ?


sorry voor zoveel vragen maar dit is om het probleem uit te splitsen.

peetje_80 (0), 12 jaar geleden

Heel erg bedankt voor je antwoorden en vragen. Ik probeer het zo goed mogelijk toe te lichten.

heb je deze auto particulier of bij een garage c.q. handelaar gekocht??
Bij een APK- station zonder garantie (de prijs was hier ook naar. Ook is het tever rijden naar dat station.)

wat betreft het slangetje denk ik dat je de carter ventilatie slang bedoeld, maar als dit probleem nu weg is dan is het goed , anders zou ik ff de slang
er af halen en even door blazen iv.m. verstopping hiervan, is deze dan verstopt dan is vernieuwen van de slang het beste.
De slang zelf was al een keer nagekeken en was schoon.

Als je weg wil rijden versnelt de auto dan gelijk met het gas geven of geef je gas en de auto versnelt langzaam met hogere toeren?
ehh,.... de ene keer versnelt de auto gelijk en de andere keer langzaam, ik heb geen toerenteller. ( Er zit iets niet goed met mijn handeling, ik hoor het ook nog niet wanneer de auto 'het pakt' zeg maar wanneer ik de koppeling laat opkomen.

Wat betreft de gas kabel , deze zit (als ik het goed heb) met een contra moer (2 moeren die tegen elkaar vast worden gezet aan een beugel) .
en aan de gas hendel (waar de kabel overheen loopt) met een eind stukje op de kabel die je weer vast haakt aan de gas hendel .
dan denk ik dat dat nu wel goed zit.

brand er een lampje tijdens het rijden in je kockpit ?
Er branden geen lapjes tijden het rijden. Wanneer ik de auto op het contact zet doen alle lampjes het wel. (dit is ter controle toch?)

wat is de km stand van de auto ?
zo'n 167.300km

Veel vragen vind ik helemaal niet erg hoor, ik heb ze ook.
Gr. Petra

limbra (485), 12 jaar geleden

Laat eens iemand anders met de auto rijden , misschien dat deze persoon iets opvalt wat betreft het weg rijden (koppeling).
Of dat het voor jou idd nog wennen is aan de auto of dat er werkelijk iets mis is hiermee .

als de gas kabel nu goed zit mag en kan hij ook niet zomaar los gaan , dus dat is nu dan wel goed.

Als de motor stationair loopt (dus zonder dat je gas geeft bij stilstaande auto) loopt de motor dan rustig of gaat deze in toerental op en neer? (dit kun je horen).

Tijdens het rijden zijn er geen problemen met de auto zeg je, alleen dus bij weg rijden (stoplicht - helling) .
dus is het de vraag of er daadwerkelijk iets mis is met de auto of dat het nog wennen is voor jou wat betreft koppeling en gas .

Laat dus eens iemand anders met de auto rijden en vraag of deze persoon iets vreemds opmerkt .
Dit lijkt mij tot nu toe het beste om de juiste info te krijgen over het eventuele probleem.

gr. limbra

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Valera of stel zelf een nieuwe vraag.