Daihatsu Cuore: tandwieltje snelheidsmeter afgebroken

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine

Twee weken geleden stond mijn snelheidsmeter ineens op 0 terwijl ik toch echt aan het rijden was. KM-teller functioneerde ook niet meer, verder niets aan de hand. Ik ben heelhuids thuisgekomen. De volgende dag maakte de koppeling erg veel lawaai bij het intrappen. Conclusie van de monteur: tandwieltje van de snelheidsmeter is afgebroken en zwerft nu door de versnellingsbak. Hij heeft een poging gedaan om op de sloop een andere versnellingsbak voor me te regelen, maar helaas niets kunnen vinden dat past. Blijkbaar heb ik een model dat maar een aantal maanden in productie is geweest en zijn die niet op de sloop te vinden. Het is een oud beessie en ik heb er niet zoveel voor betaald. Een heel nieuw blok erin wordt te prijzig. De monteur heeft aangegeven dat ik em kan komen halen en er best mee kan rijden tot ie er mee ophoudt. Hij is rijdend naar de garage gegaan, schakelen was geen enkel probleem.

Wat gebeurt er als het zwervende tandwieltje ergens tussen komt? Kan ik dan niet meer schakelen, maar nog wel de auto aan de kant zetten en iemand bellen die me weg komt slepen, of blokkeert er dan meteen vanalles en kan ik geen kant meer op?

*edit*
Bouwjaar is 1990, niet 1991. Het gaat om een Cuore 850 U9.

Koeks

Geplaatst door Koeks (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

limbra (485), 12 jaar geleden

Dat ligt er aan waar het tandwieltje tussen komt , de zaak kan blokkeren in het ergste geval maar dit hoeft natuurlijk niet persee te gebeuren (toeval)
voor hetzelfde geld kun je er idd nog lang mee door rijden, dat is iets wat je nooit weet natuurlijk.

Ik zou de versnellingsbak olie aftappen en vervangen , misschien dat het tandwieltje (c.q. de resten hiervan) mee afgetapt worden .
de afgetapte olie ff nakijken of de resten er in zitten , daarna nieuwe olie in de bak doen op het juiste peil.

maar de km teller doet het nu dus ook nog niet ? of heeft de monteur dit wel gerepareerd ?

Je weet dus nooit hoe snel je rijdt als het nog niet gemaakt is , echt verkeers veilig is dit niet.

Koeks (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie! De bakolie is vervangen. Er zat aardig wat gruis in, maar het tandwieltje is niet helemaal weg. Snelheidsmeter doet het inderdaad niet, om dat te repareren moet de bak vervangen worden. De TomTom geeft prima aan hoe hard ik ga, dat vind ik op zich niet zo'n probleem. Ik maak trouwens maar weinig km met deze auto.

limbra (485), 12 jaar geleden

voor de wet moet je snelheids meter wel werken , als dit voor de APK een afkeur punt is weet ik niet zeker ,
ik denk als de keur meester met de auto gaat rijden (om wat voor een reden dan ook) en ziet dat de snelheids meter niet werkt dit wel afkeur is.


maar ja een nieuwe bak er in hangen omdat de km teller niet werkt is ook niet de goedkoopste oplossing.

groetjes

Koeks (0), 12 jaar geleden

Ik had net bericht, hij loopt weer! Ze hebben de versnellingsbak zo weten aan te passen dat ie erin past. Ik ga 'em morgenavond ophalen. Alles is weer zoals het moet, ook snelheidsmeter werkt weer.

nico1991 (0), 12 jaar geleden

p.s begrijp dat je snel heids meter voor de volgende apk gemaakt moet zijn!

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Nico1991: helemaal niet! Indien je bv. een TomTom in de auto hebt die de snelheid aangeeft, is het in orde. In de apk-regels staat dat er een goedwerkende snelheidsmeter aanwezig moet zijn. Hoe of wat, staat er niet bij.

nico1991 (0), 12 jaar geleden

moderator: bedankt dit wist ik niet. ik dacht dat het verplicht was. excuses

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.