Daihatsu Applause: Auto houdt in .. waarom

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Probleem van deze auto is dat die inhoud tot ongeveer 3.000 tpm dan voel je dat die weer LOS is zeg maar.
Dit gebeurd bij elke versnelling.
Is soms irritant met laag in de toeren rijden en als je dan even snel wilt acceleren. ( bijv. stoplicht dat opeens op groen springt terwijl je bijna stil staat.

Hoe kan dit komen want ik weet dat het standaard niet zo is aangezien ik nog een zelfde type applause heb.

Heb al het luchtfilter vervangen , Lambra sonde vervangen , LMM vervangen.
Gasklep en luchtinlaat schoongemaakt een na gekeken.

Ik hoorde van een kennis dat het ook kan liggen omdat er vroeger misschien teveel gewicht met de trekhaak is meegetrokken dat dat niet goed voor de versnellingsbak is en hij daardoor traag kan worden.??

Graag jullie ideeén over dit probleem.

stefanveen

Geplaatst door stefanveen (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Applause? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je originele onderdelen gebruikt voor de Lambda sonde en LMM?
Zijn de foutcodes al eens uitgelezen? Fuel trim al eens bekenen?

Zou valse lucht kunnen zijn - zowel in de inlaat als de uitlaat.
Wat is je benzineverbruik? Gelijk, hoger?

stefanveen (0), 12 jaar geleden

Ik heb de onderdelen uit mijn andere applause uit 1999 gebruikt.
Deze loopt namelijk super.

De foutcodes heb ik nog niet uitgelezen.
Dit kan toch alleen bij de dealer ??

Fuel Trim dat ken ik nog niet ?? wat is dat precies en waar zit die ? misschien dat ik die eens kan verwisselen?
En hoe kan ik op valse lucht controleren ??
Verbruik is trouwens niet echt hoog wel hoger omdat het minder soepel rijdt.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Fuel trim is een getal dat door de motor-computer wordt uitgerekend en geeft het verschil tussen verwacht mengsel en werkelijk mengsel weer.
Kun je dus aan zien of de motor (voor lambdacorrectie) te veel of te weinig of precies genoeg krijgt.
Afwijkijngen in de fuel trim geven een richting aan. Het is een aanwijzing dat er iets verkeerd is. Moet je data voor uitlezen.

Dealer zou de goede apparatuur moeten hebben voor uitlezen, maar ook sommige goed uitgeruste universele garages kunnen het.
Iemand met bijvoorbeeld een Carmanscan of een Launch zal het ook kunnen. En dan zal ik vast nog wel wat merken vergeten.

Valse lucht controle inlaat: 1. Fuel trim uitlezen - indien behoorlijk positief kan dat erop wijzen.
2. Knijpen/voelen/kijken naar alle vacuumslangetjes.
3. Met een bus remmenreiniger of startpilot op de verdachte plaatsen spuiten. Gaat de motor anders klinken of lopen dan heb je een lek gevonden.
4. Professioneel met een rook tester.
Valse lucht controle uitlaat: 1. Fuel trim uitlezen - indien behoorlijk negatief kan dat erop wijzen.
2. kijken, luisteren, voelen (bij voorkeur bij koude motor).
3. 4-gas test doen, zoals die bij de APK ook wordt gedaan. Daarbij op het percentage O2 (Zuurstof) letten. Moet nagenoeg 0 zijn.
Indien hoger, dan kan dat wijzen op een niet goed werkende kat, of ergens een lek (van voor tot achter).
4. Professioneel met een rook tester.

stefanveen (0), 12 jaar geleden

Kijk weer wat geleerd vandaag.
Ik heb de inlaat en uitlaat al goed nagekeken en kan nog geen valse lucht vinden.
Uitlezen kan dit dus bevestigen.
ECU / fuel trim motor computer wisselen heeft dus geen zin want die meet gewoon het zelfde.?
Hopelijk is uitlezen niet te duur bij de dealer.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Motor computers kunnen kapot, dus als je zo'n zelfde computer hebt kun je proberen wat er gebeurt na het wisselen.
PAS OP! Hier zijn 2 problemen bij. Stel de computer is kapot gegaan door een externe oorzaak - dan gaat de volgende misschien ook kapot.
Dus beste is verdachte ecu op een goede auto proberen.
Wisselen gaat tegenwoordig niet zo maar. Als het al kan moet de boel opnieuw ingeleerd worden vanwege de antidiefstal installatie.
Daar heb je dealer-apparatuur voor nodig.

stefanveen (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Motor computers kunnen kapot, dus als je zo'n zelfde computer hebt kun je proberen wat er gebeurt na het wisselen.
PAS OP! Hier zijn 2 problemen bij. Stel de computer is kapot gegaan door een externe oorzaak - dan gaat de volgende misschien ook kapot.
Dus beste is verdachte ecu op een goede auto proberen.
Wisselen gaat tegenwoordig niet zo maar. Als het al kan moet de boel opnieuw ingeleerd worden vanwege de antidiefstal installatie.
Daar heb je dealer-apparatuur voor nodig.[/quote]
Ik heb het geprobeerd zoals u voorstelde maar idd wisselen ging niet.
Ging wel maar na het starten ging alles gelijk alweer uit.
Dus binnenkort maar ff na de dealer daarvoor.
Laten uitlezen of er wat lucht ergens ontsnapt of iets dergelijks.

stefanveen (0), 12 jaar geleden

Zo ik ben naar de dealer geweest om uit te lezen.
Had gebeld of ze hem konden uitlezen en wat dat dan koste , nou 20 euro is geen geld.
Aardig man en snapte mijn klacht.
Bij het uitlezen kwam één storing die van de lucht inlaat sensor.
Nou dealer dacht dat het daar aan kon liggen en ik ook ,dus ik vol goede hoop weer naar huis.
Na het betalen van 10 euro, hij zegt doe maar een tientje is goed zo..
Ik bij de andere goede applause sensor er uit in mijn auto gedaan en had er vertrouwen in.
Proefritje , Maar helaas heeft niets opgeleverd, alleen wat vlekken koelvloeistof op de grond.
Heb ook al even de stroom eraf gehad om te resetten maar helaas.
Nu nog weer verder zoeken ...

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Vlekken koelvloeistof? Wat heb je dan vervangen? De koelvloeistof temperatuur sensor?
"lucht inlaat" vertelt mij niet exact welk onderdeel het is. Inlaat lucht temperatuur wel, maar die zit ingebouwd in de LMM.

stefanveen (0), 12 jaar geleden

Ja koelvloeistof kwam eruit wanneer we de lucht inlaat sensor los maakte midden in het blok.
Of heeft de monteur de verkeerd aangewezen dat kan maar lijkt me toch niet.
Er zit zou pinnentje aan een schroefje dat was het.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat ook de "lucht inlaat sensor" is, die zit niet in een water kanaal, die zit in het lucht inlaat kanaal.
Ofwel de lucht temperatuur sensor, dan wel de lucht massa meter.
Stond er een nummer bij die foutcode?

Dat was geheid een water temperatuur sensor die je vervangen hebt. Logisch dat dat geen verschil maakt.
Mert 2 aansluitingen en een stekker is die voor de motor-computer, met 1 aansluiting is die voor je dashboard metertje.

Frans P. (0), 12 jaar geleden

De water temperatuur sensor zie je op deze afbeelding achter het verlengstuk van de dopsleutel.

stefanveen (0), 12 jaar geleden

Oke dan is dat dus de verkeerd geweest , en dan idd de water temperatuur sensor.
Heeft dan idd geen verschil gemaakt.
Hij gaf volgens mij geen nummer bj de foutcode er stond alleen lucht inlaat sensor ...
Dan moet ik die even opzoeken..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CPXQJA...

misschien kunnen jullie het zien ??

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Achterop bovenin luchtfilterhuis (in het gedeelte dat vastgeschroefd zit aan inlaatspruitstuk), deze zit simpel in een rubber ringetje geschoven

stefanveen (0), 12 jaar geleden

[quote=jeroen5305]Achterop bovenin luchtfilterhuis (in het gedeelte dat vastgeschroefd zit aan inlaatspruitstuk), deze zit simpel in een rubber ringetje geschoven[/quote]
Okey dat is dus ook de luchtmassameter in die zware box.
Dat is toch niet het zelfde.
Deze heb ik al vervangen helaas zonder enig resultaat.

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Nee dit is geen LMM (luchtmassameter) enkel temperatuur.
Ik durf niet te zeggen of deze ook een LMM heeft, zit niet op alle auto`s

Leo65141 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo , wat Frans P schreef dat is de zender voor de koelvin in te laten slaan,
de koelwatersensor voor de ecu zit bij de ontsteking die willen nog weleens stuk gaan, maar
je weet niet wat de foutcode is is wel makkelijk als je die weet

stefanveen (0), 12 jaar geleden

De stond geen code bij maar wel sensor lucht inlaat.
Dat zagen we staan.
Ik heb nu al die lmm vervangen en meerder sensors vervangen maar weet niet of het de goede is.
Moet dus vlakbij de ontsteking / bougies zitten..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.