Suzuki Baleno: Baleno 1.6 estate - aan zijn eind? Alles gaat kapot?

Bouwjaar: 2000

Beste Mensen,

Laat ik beginnen met te stellen dat ik werkelijk helemaal niks weet van auto's (ik kan ze starten, laten we het daar maar op houden) en dat ik op dit moment op zoek ben naar een eerlijk antwoord op wat dingen waar ik met mijn auto tegen aan loop.
Al surfende vond ik dit forum en hoop ik dat er iemand is die mij 'op weg' kan helpen...

Wat is het geval?

Ik heb een suzuki baleno 1.6 estate (stationwagon) uit 2000. De auto is dus net (april) 11 geworden. Tot voor kort nog niet echte problemen mee gehad, alleen de waarschuwing dat het subframe voor aan het doorroesten was, maar dat we daar nog wel mee mogen doorrijden.

Deze maand ging ineens het deurgreepje aan de chauffeurskant kapot. Kan gebeuren, wel balen want het vervangen was toch wel even 95 euro.

Diezelfde week kon ik terug naar de dealer omdat het ABS lampje bleef branden. Afspraak gemaakt voor reparatie (282 euro) en de auto weer opgehaald.

Binnen twee dagen ging het lampje weer branden en ik weer terug. Dealer de boel nagekeken, remschijven schoongemaakt (rekende ze verder niks voor dus dat vind ik toch behoorlijke service).

Toen we 's middags wegreden merkten we nu ineens dat de airco het niet meer deed. Vandaag teruggeweest: zekering kapot. Nieuwe zekering geplaatst, geen kosten, vervolgens halverwege de rit naar huis blijkbaar de zekering weer kapot want de airco koelt wederom niet meer.

Nu ben ik een leek op dit gebied, maar mijn eigenlijke vraag is: is dit nu gewoon Murphy's law en hebben we pech, of gaat er wellicht toch iets mis met iets 'te ruig' met de auto bezig zijn wat weer nieuwe problemen veroorzaakt.

Ik ben er niet op uit om een dealer zwart te maken, dus die ga ik ook niet noemen, heb tot dusver overwegend goede ervaringen daar. Alleen vind ik wel dat ik op dit moment van de ene reparatie in de andere rol (telkens als ik voor iets ben geweest!).

Iemand enig zinnig idee hierover? Heb ik gewoon pech?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groeten,

Niels.

niels321

Geplaatst door niels321 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

bieuwke (0) PRO, 12 jaar geleden

Gewoon pech!

niels321 (0), 12 jaar geleden

Dat kan natuurlijk ook ;-)
't Enige is dat ik geen verstand heb van auto's, maar dat het de laatste twee jaar eigenlijk altijd zo is, dat als er iets gesleuteld is aan de auto, vervolgens er iets kapot gaat.
Vorige keer na de beurt reed ik weg, brandde het lampje van de motor opeens... sensor kapot, nu dit allemaal achterelkaar, telkens nadat we bij de garage geweest zijn.
Ik moet er van uit (kunnen) gaan dat de dealer goed werk levert, aangezien ik als leek het toch niet kan controleren of wat er gezegd wordt, ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.
Die airco moet nu weer nagekeken worden, maar totdat we er kwamen voor de ABS-problemen had deze nog nooit eerder problemen gegeven.
En als alles zo in eens achterelkaar kapot gaat... dan ga je denken aan complottheorieën, hahahaha!

limbra (485), 12 jaar geleden

wat @matthijs zegt sluit ik mij bij aan , gewoon pech dus .
Je hebt soms van die tijden dat alles tegelijk komt en tegen zit helaas.

wat bedoel je met , iets te ruig met de auto bezig zijn ?
Onderhoud aan een auto is natuurlijk belangrijk , bij weinig of geen onderhoud gaat er vroeg of laat wel iets kapot of fout ,
waardoor de kosten hoog op kunnen lopen .

De dealer/garage zal zijn werkzaamheden heus wel goed doen , bij twijfel kun je altijd nog naar een andere dealer/garage gaan , toch?

niels321 (0), 12 jaar geleden

Het zal wel mijn gevoel zijn bij de hoeveelheid reparaties die ineens opduiken, terwijl de auto nog voor een grote beurt/apk is geweest in mei. De auto is verder netjes onderhouden, volgens de richtlijnen van de fabrikant en natuurlijk kunnen dingen kapotgaan, zeker bij een 11 jaar oude auto.
Ik bedoel met 'te ruig', dat mensen vaak niet zo zorgvuldig omgaan met de spullen van een ander, als dat ze met hun eigen spullen zouden doen. Ik zie dagelijks op mijn werk computers en randapparatuur sneuvelen, doordat mensen er niet mee omgaan zoals je zou mogen verwachten. Lastig uit te leggen, misschien duidelijker met dit voorbeeld: paar jaar geleden ging het deurgreepje van een van de portieren kapot, door mijn zoon. Die heeft altijd de neiging om veel langer dan noodzakelijk aan de deurgreep te hangen, waardoor er veel meer spanning op ontstaat dan nodig is om de deur te openen. Da's met een keertje niet zo erg, maar als dat structureel gebeurt, dan gaat uiteindelijk iets kapot... Maar goed, 't zal wel mijn gevoel zijn.
't Is alleen wel ineens heel erg veel tegelijk.

Maar ben eigenlijk blij te horen dat er niemand zegt: 'oh, maar als ze daar aan gewerkt hebben, dan hebben ze ook daar bij gezeten', of 'om daar bij te kunnen, moeten die en die dingen losgehaald worden en dan kan dat kapot gaan', etc, etc. Snap je wat ik bedoel?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.