Suzuki Samurai: Leeglopen accu

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine

Wie kent het verschijnsel dat de accu na twee weken staan leegloopt?
Bij losgenomen accukabel is dit niet het geval.
De lekstroom die ik meet is ongeveer 5 mA. Dat is de klok want als ik die losneem dan is de lekstroom 0 mA.

fvands

Geplaatst door fvands (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Samurai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Den John (0) PRO, 12 jaar geleden

hoe oud is je batterij????
laad je dynamo nog voldoende bij???????????
het zou eventueel kunnen zijn dat je batterij inwendig ergens stuk is op een cel.
als je meet na de auto net heeft gereden kan het zijn dat de batterij gewoon 12.4 volt geeft.
maar dat door de inwendige breuk er ergens inwendig verlies optreedt.
en dit is bijna niet te testen.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

@Mas2011: de accu is NIET leeg indien deze afgekoppeld is. Conclusie: de oorzaak zit dus NIET in de accu.

Heeft ook niets met het bijladen door de dynamo te maken: is niet van toepassing bij een afgekoppelde accu.

De oorzaak zal dus ergens anders liggen bv. een carkit die in werking blijft bij uitgeschakeld contact, alarm o.i.d.

Den John (0) PRO, 12 jaar geleden

@moderator dat van die cel en de dynamo heb ik meegegeven omdat dat een oorzaak was dat ik nog niet zo lang geleden zelf heb gehad bij een klant van me.
en de beschrijving komt vrij goed tesamen met de klacht die mijn klant toen aanbracht

fvands (0), 12 jaar geleden

Mijn vraag is eigenlijk: kan er ergens in de auto een verborgen gebruiker zitten die spontaan stroom kan gaan gebruiken.
Bijvoorbeeld kortsluiting die ontstaat. Maar die niet te meten is. Dioden?
Omdat de accu tijdens de vakantie een maand geleden drie weken heeft gestaan (losgekoppeld) en goed geladen is gebleven en nu na een week staan (niet losgekoppeld) geheel leeg was. En dat is eerder ook al zo geweest. Accu is een jaar oud.
Even de lader er op en hij start weer en de accu laad goed bij. 13,6 volt bij draaiende motor en 12,4 V bij stilstaande motor.
Het stroom schema dat ik heb is zo slecht leesbaar dat ik het niet kan volgen.
Maar wat zou ik moeten zoeken als de lekstroom slechts 6 mA is? Daar kan de accu niet op leeglopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.