Peugeot 406: 406,stotteren en afslaan

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo allen,
gisteren bij terugkeer van vakantie wilde mijn 406 1.8 niet meer stationair blijven lopen.Dit gebeurde na een tankstop.Als ik dan flink gas gaf om de boel aan de gang te houden,sloeg de auto soms ook wel een af,omdat de motor soms niet "pakte"en het net leek of er geen brandstof werd ingespoten.
Als ik een keer aan de gang was,ik reed met belading en 800 kg op de trekhaak,dan was het ook wel weer goed,dan was het stotteren weer over,en de auto bleef weer stationair lopen,maar zette ik de motor uit,dan deed de auto weer moeilijk,wie weet wat dit kan zijn?

hobby-monteur

Geplaatst door hobby-monteur (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Lijkt op defecte stappenmotor. Is hier al vaker besproken, gebruik even de zoekfunctie voor de exacte topics.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

Ik had zelf dat vermoeden ook al,inderdaad,maar omdat ik bij lage toeren ook trekkracht mis dacht ik ook aan injectie-problemen,maar ik ga eens kijken wat er gebeud met een andere stappenmotor,

thanks,

gr Sieto

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

ik heb inmiddels een stappenmotor besteld,maar wat ik nog even wilde melden,als de auto niet meer stationair wilde lopen,en ik gaf gas,sloeg de motor soms ook af,ook tijdens het optrekken,dan gaf je gas,maar er gebeurde helemaal niets,als ik dan op snelheid was,dan was het weer goed,zo'n stappenmotor regelt alleen het stationair toerental,heb ik begrepen,of kan deze ook inhouden veroorzaken tijdens het optrekken?

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

ff een aanvulling,op mijn vakantie-adres is er 2 liter olie bijgevuld,van het type 15w40 zie ik nu,kan dit ook de oorzaak zijn,bedenk ik me nu?
Normaal zit er 5w40 in ofzo.

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

2 liter is wel veel en 15W40 is volgens mij niet voorgeschreven.
Hoe lang is de laatste beurt geleden ? Bougies, filters, olie ?

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

de laatste beurt is ongeveer 4000 kilometer geleden,filters,vloeistoffen,bougies,en de hoeveelheid olie komt door een lekkage,en doordat het daar ruim 40 graden was,is er wat meer weggelopen blijkbaar,de motor verbruikt geen olie.Het gekke is,dat viel me vandaag op,als ik de motor start,en ik geef geen gas,slaat hij meteen weer af,als ik half gas geef,start de motor wel,gaat een paar keer naar de 2000 omwentelingen,en slaat dan weer af.
Als ik vol gas geef,ik start en laat de motor naar 7500 omwentelingen optoeren,dan blijft hij wel lopen.Dan kan het nog wel gebeuren dat het tijdens het accelereren net is alsof er af en toe geen brandstof aangevoerd word,de auto houd dan in,en reageert niet meer op het gaspedaal,als ik dan in een versnelling even flink doortrek,is het probleem weer weg.wat mij vandaag wel opviel is dat de brandstofpomp langer doorloopt na het aanzetten op contact dan anders,net of duurt het langer voor er druk is.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

**update:de stappenmotor is vervangen,hij loopt nu stationair wel beter,maar het inhouden is er nog steeds,evenals het afslaan.Nu begint het mm lampje te branden.Ik ga vandaag eenz kijken wat de waarden van de lmsensor en de lamda etc is,maar zelf denk ik dat het systeem vervuild is,door slechte franse brandstof,tenminste,ik hoop maar dat dat het is.Als iemand hier nog ideeën over heeft hoor ik dat graag.

gr Sieto

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

Vandaag enkele dingen nagemeten.
De weerstand van de nokkenas positie sensor is 420 ohm,
de gaskleppositiesensor varieerd van 0,9 tot 2,4 k.ohm.
Het rijden vandaag ging als volgt:
starten,stationaire loop,geen problemen,bij het wegrijden een hoop gestotter en inhouden,de auto reageert niet op een beetje indrukken van het gaspedaal,alleen als ik volgas geef,kan ik versnellen.Bij het continue op 1 snelheid rijden,weer stotteren en langere tijd geen reactie op het gaspedaal,als de motor warm is,en ik trek flink door,met het gaspedaal volledig ingedrukt,verdwijnt het probleem,de auto reageert weer goed op het gaspedaal,en stotterd niet meer tijdens constant rijden of een klein beetje gas geven.
Als de auto stationair loopt,en de koelfan komt in omdat het water te warm wordt,dan slaat de auto bijna af en gaat erg onregelmatig lopen.Over de fans die niet goed werken etc heb ik al een ander topic geopend.
Het lijkt niet zo'n ingewikkeld probleem,maar ik kom er zo niet uit.
Als kleine aanvulling,ik heb in frankrijk een paar keer bij de "witte pomp" getankt(leclerc,intermarché) ik weet niet of dit direkt van invloed is.

*net ontdekt dat de auto meteen afslaat met ingeschakeld groot licht of als de kachelventilator op volle kracht draait,dus het lijkt een massa/spanningsprobleem. zojuist de massapunten gecontroleerd,deze zijn in orde,ik heb de kabel vanaf de accu naar de versnellingsbak en vanaf de accu naar het chassis onder de accubak blank geschuurd,en weer aangesloten,de accuspanning is 12,2 volt,de laadspanning 14,4.
wat hebben de massapunten van het groot licht en de kachelventilator met elkaar gemeen?

harry4203 (450) PRO, 12 jaar geleden

als ik je verhaal zo lees, heb ik sterk m'n twijfels over de inlaatdruksensor, maar zou je de auto niet eerst eens uit laten lezen?
dan heb je misschien een zoekrichting.
ps: welke motor ligt erin? een xu7 of een ew7.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

je hebt gelijk,dat geeft meer zekerheid,ik heb de xu7 erin liggen.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Er zit veel te dikke olie in,er hoort 5W 40 in en er zit 15W 40 in.
Daardoor werken je klepstoters niet goed en blijven de kleppen open staan of sluiten ze niet goed.
Daardoor is het probleem weg als de auto warm word.
Olie word dunner.
Franse brandstof is van dezelfde kwaliteit als in nederland,waar je het ook tankt.

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

goed dat je mijn punt nog een keer herhaalt Primera.

Olie verversen dus en nog eens kijken of het probleem er dan nog is, gebruik voor de zekerheid even een motor flush product om zeker alle olie los te krijgen.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

Dat was ook al mijn idee,het zat me ook al niet lekker,ik ga zo flushen,en vervang de olie weer voor een 5w40 full syntheet en een vers filter.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

motor is gespoeld,filter is vervangen,de nieuwe olie is van de goede soort.
De motor loopt nu een stuk beter,maar gaat nog steeds zagen bij het inschakelen van een grootverbruiker.
Toch denken aan de map-sensor?

heemskerk4251 (0), 12 jaar geleden

Het staat mij vaag bij dat bij vervanging van het stappenmotortje, de nieuwe met een bepaalde procedure moet worden ingeleerd. Wellicht weten de oudgedienden nog hoe en wat?
De XU motor is 10 jaar geleden voor het laatst ingebouwd, en zijn we met z'n allen vergeten hoe dat ook al weer moest.

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Blijven gokken en willekeurig wat vervangen is voor dit soort storingen niet de meest effectieve aanpak. Neem nu het gegeven advies eens ter hand en laat de auto eerste eens uitlezen op storingen. Dan kunnen ze ook de stappenmotor inleren als dat moet gebeuren.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

Dat is wat ik inderdaad ga doen,want ik krijg hem nu alleen gestart met het gaspedaal helemaal ingedrukt,anders slaat ie meteen weer af,de stappenmotor was ook defect,die had ik al 4 keer schoongemaakt.Dus volgende week maar eens naar de dealer,pfff soms voel je je niet zo lekker in een peugeot.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

ik heb nog 1 vraagje,ik wil graag zelf de storingen uit kunnen lezen,resetten,live waarden controleren etc etc,hiervoor wil ik graag een obd-scanner aanschaffen,wat is een goeie om in dit geval aan te schaffen?
uitlezen kost me ook iedere keer 55 euro,en met een peugeot zoals ik die heb kan een scanner wel uit.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

suprise suprise,de map-sensor EN de lambda sensor kwamen als defect uit de bus,deze dus inmiddels vervangen en dat gaat weer als de brandweer.zoveel power heb ik de laatste maanden nog niet gehad.
de dealer kon mij niet antwoorden,maar kan ik met een eobd scanner met specifieke citroen/peugeot/renault software bij deze auto wel storingscodes uitlezen en eventueel resetten?Dit is de scanner die ik in gedachten had : http://www.auteltech.nl/diagnosecomputer...
alvast dank voor eventuele reactie en voor de tips tot nog toe.

Aneus (0), 12 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem. De garage zou hem hebben uitgelezen maar niets anders van teruggemeld gekregen dan Wynn's injectiecleaner toevoegen en dan eens zien hoe het gaat. met wynns injectie cleaner is het wel beter, maar niet helemaal verdwenen. Ze wijten het bij mij aan mijn rustige rijgedrag en dat ik hem niet zo vaak gebruik.
Misschien toch maar eens uit laten lezen bij een ander..? De olie moet ik ook maar vervangen.

Oja wat wel opvalt, het stotteren begint bij mijn 406 na een vaste tijd lijkt wel. Ik heb de exacte minuten niet genoteerd, maar na 10 of 15 minuten zo ongeveer. Als ik daarna de motor uitzet en start dan gaat ie eerst op juiste toerental lopen en zakt dan naar 700 weer 1000, 700 en 1000 en slaat af indien ik niet bij gas.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

Hoe heeft de garage hem uitgelezen,en hebben ze live data gevolgd?
Bij mij bleef de onderdruk op 994 mb staan,dus zo kwam ik erachter,dit ging gepaard met een permanente storing onderdruksensor,
na het vervangen reed de auto ineens veel beter,net of de map-sensor al langer in slechte conditie was,ik heb er een bij de dealer aangeschaft.
€64,75 incl.btw.
Ook heb ik de stappenmotor vervangen,€147,56 incl.btw,omdat ik deze inmiddels al 4 keer schoongemaakt had,en dit onderdeel staat er bekend om dat het wel eens problemen geeft bij stationair lopen.
Even (laten) uitlezen,en live data bekijken,dan weet je al veel meer.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

[quote=heemskerk4251]Het staat mij vaag bij dat bij vervanging van het stappenmotortje, de nieuwe met een bepaalde procedure moet worden ingeleerd. Wellicht weten de oudgedienden nog hoe en wat?
De XU motor is 10 jaar geleden voor het laatst ingebouwd, en zijn we met z'n allen vergeten hoe dat ook al weer moest.[/quote]
Als antwoord hierop kan ik het volgende advies geven,wat ik weer van een monteur op leeftijd heb:

na het vervangen van de stappenmotor de injectie-computer resetten middels PP2000,daarna de auto 30 seconden op contact zetten,starten en 5 minuten stationair laten lopen,dit schijnt nodig te zijn om de computer de stationaire loop te leren.

Aneus (0), 12 jaar geleden

Ik heb geen idee hoe ze m hebben uitgelezen. Ook dat hebben ze niet gemeld. Ik zal het met ze opnemen. Hoe hoog moet die onderdruk zijn?
Offtopic: Hij moet toch terug want de achteruitrijlichten blijven branden..

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

De onderdruk hangt af van de belasting etc,maar de waarde moet tijdens stationair lopen veranderen,en als je de auto uit zet weer hoger worden,als ie op een stand blijft staan weet je genoeg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.