Toyota Avensis: Avensis koppakking

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 Dcat 177pk

Een aantal malen bleek de kachel niet meer te werken, naar de garage geweest en daar bleek dat er te weinig koelvloeistof aanwezig was.
Ter plekke bijgevuld en de opdracht mee gekregen om te kijken naar eventuele vlekken op de grond. Dagen erna niets kunnen vinden.
Een week later weer geen kachel, nu langer naar de garage. Einde van de dag een naar bericht over de koppakking.

Garage eerst gebeld met Toyota voor advies.

Als ik geluk heb is het alleen de pakking. Maar het kan nog erger worden. De kop van deze motor mag niet afgevlakt worden, omdat het alluminium is. Wat bedoelen ze hier mee? En als er meer schade is, wat is er dan kapot en wat kan ik nog meer verwachten?

Is dit een bekend probleem voor deze auto uit 2006?

Volgens mij geen garantie meer, auto heeft 208000 km gereden en niet altijd bij een Toyota dealer in onderhoud geweest (voorwaarden garantie)

Wat is wijsheid.... :-(

louwie76

Geplaatst door louwie76 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

43 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Een heel bekend probleem van deze auto.
Het zijn echt ziekenhuis blokken.
Misschien heb je geluk,maar meestal zit er een scheur in de kop en dat betekent nieuwe kop.
Een 177pk d-cat moet je met een grote boog omheen lopen.
Verstuivers,olieverbruik,scheur in de kop,dichtzitten roetfilter,versleten onderblok,dit is zomaar een kleine bloemlezing.

louwie76 (0), 12 jaar geleden

Zucht...dit had ik niet verwacht bij een auto als deze.....

Een nieuwe kop zal wel verschrikkelijk duur zijn?

Auto valt natuurlijk buiten garantie maar kan ik nog enige coulance verwachten van Toyota?

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=louwie76]De kop van deze motor mag niet afgevlakt worden, omdat het alluminium is.[/quote]
Praktisch alle koppen zijn van aluminium, kunnen meestal wel gevlakt worden als er een dikkere koppakking beschikbaar is.

louwie76 (0), 12 jaar geleden

Ik begrijp eigenlijk (ook uit andere forum) berichten dat het afvlakken van deze kop niet kan of mogelijk is?
En volgens mij zegt Toyota dit ook...

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Jeroen,ik zou eerst goed kijken wat het is ,is het de koppakking of is er meer aan de hand.
Ik zou dit laten beoordelen door een toyo dealer.
Misschien als het een scheur in de kop betreft kun je nog een beroep doen op enige coulance.
Wat ik overigens niet verwacht.

louwie76 (0), 12 jaar geleden

rustig afwachten dus...

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

koppakking komt bij deze auto's vaker voor laat maar eens warm draaien met de radiateur dop erop.
draai deze bij warme motor langzaam los en hij gaat flink sissen en borrellen.
als de auto dealer onderhouden is ga je morgen gelijk naar je dealer toe!
deze motoren hebben een verlengde garantie tot 250.000 km met dit probleem.
je krijgt dan een nieuwe motor(in het verleden een nieuw onderblock en of cilinderkop maar sinds de ruilmotor er is krijg je die)
zelf niet gaan tobben ermee gewoon naar je dealer toe gaan en het verhaal uitleggen, deze zullen uit coulance regelen dat het in orde komt.

succes

louwie76 (0), 12 jaar geleden

Hoi patriekske, bedankt voor deze info. Moet eerlijk zeggen dat mij dit wel wat blij maakt....
Hoe kom jij aan deze info? En kunnen anderen dit bevestigen?
Dus garantie verlenging tot 250000km...

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

hoe ik aan deze info komt staat hierboven, ben chef werkplaats bij toyota dealer.
let wel die extra garantie is enkel voor een lekke koppakking en voor olieverbruik gerelateerde problemen met zuigerveren. en gaat tot 250000 of 5jaar!
een verstopt roetfilter, injectoren, erg klep, turbo enz valler hierbuiten.
tot 100000 gewoon garantie (3jaar) hierna zal coulance aangevraagd worden tot 180000 km (5jaar)

louwie76 (0), 12 jaar geleden

bedankt voor je snelle reactie! ik ga hier wat mee doen en zal hier de de voortgang melden...

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Mits de auto dealer onderhouden is.

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat klopt maar daar kun je als je wilt creatief mee omgaan lijkt mij. :-)
Meer ga ik daar niet over zeggen.

Succes

jakkemeiner (0), 12 jaar geleden

Mijn auto [Corolla Verso D-CAT] heeft sinds kort een door de dealer geconstateerde defecte koppakking; nu komt er op kosten van Toyota binnenkort een nieuwe motor in omdat er voor deze motor een verlengde garantie geldt van 150.000km aldus de dealer. [en dus geen 250.000km] Mijn auto is van 2 januari 2006 en heeft 145.000km gelopen.
Ik kan me niet voorstellen dat er 100.000km verschil zit in wat de ene dealer hanteert t.o. van de andere dealer; het is toch de importeur die de gratis motor en uit- plus inbouw moet leveren.

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan zal je dealer toch eens beter in zijn documentatie moeten kijken is toch echt 250.000 opgeschroeft van 180.000 een jaar geleden!
Laten we maar wachten op louwie76 zijn reactie.

sanjay06 (0), 12 jaar geleden

Hoi patriekske, bedankt voor al je info. tot nu toe.
Hoe kan ik aan een uitdraai komen waarin staat vermeld dat de coulance regel is opgeschroeft tot 250.000km
Ik heb zelf een Avensis ; 2.2 D4D D-Cat Wagon met 184.500km op de teller en heb nu een lekke koppakking.
Auto is dealer onderhouden.
Wil nu natuurlijk weten als ik aanmerking kom voor de coulance aanvraag.

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

een uitdraai kan ik je niet geven de service bulletains die ik hiervan gezien heb zijn voor intern gebruik.
wat jij moet doen is gewoon met de auto naar de dealer gaan en het probleem uitleggen.
desnoods zelf laten ontdekken dat de koppakking lek is.
zij zullen dan wel met de juiste oplossing komen voor jou probleem.
de coulance aanvraag zal de dealer dan voor je doen.

succes

sanjay06 (0), 12 jaar geleden

Oké Bedankt,
Zoals jij het tot nu toe beschreven heb zou ik dus wel in aanmerking komen..
Maakt het wat uit bij welke dealer ik ga?
Dealer die altijd de onderhoud heeft gedaan zit niet meer in de buurt.
Hou je op de hoogte.
gr.

jakkemeiner (0), 12 jaar geleden

Waarschijnlijk heb ik het verkeerd verstaan hoor en heeft men wel degelijk 250.000km gezegd. Zal de dokter eens vragen mijn oren uit te spuiten ;-)
@ sanjay: heel redelijke dealer in mijn woonplaats!!

sanjay06 (0), 12 jaar geleden

Paul,
Ik woon in de buurt, heb de dealer in Nijmegen al gebeld.
Kreeg als antwoord dat ik eerst maar even bij de dealer moest gaan die de onderhoud van de auto deed.
Maakt het wat uit bij welke dealer ik ga?
of maakt dat niet uit?
Hoop dat die 250.000km klopt...

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

wellicht wil de dealer wel wat meer doen voor zijn eiegn vaste klant.
hij kan natuurlijk ook inzien dat jij een nieuwe klant voor hem bent en het over die boeg gooien.
vaak zien dealers die ineens zo'n lekke koppakking aangeboden krijgen het als last om coulance ed te moeten regelen terwijl ze nog nooit iets aan jou auto gedaan hebben.

normaliter maakt het niets uit naar welke dealer je gaat met je lekke koppakking/olieverbruik!

sanjay06 (0), 12 jaar geleden

Oké,
Ik was zoiezo van plan mijn auto in nijmegen bij de dealer te brengen voor onderhoud.
Zal het eens gaan proberen.
Laat wel weten hoe het afloopt.
gr.

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

we horen er wel van... succes ermee

sanjay06 (0), 12 jaar geleden

Paul, Patrick

Mijn vrouw is donderdag met de auto bij de dealer in Nijmegen geweest, zij hebben gekeken en de koppakking is inderdaad kapot.
Ze hebben coulance aangevraagd voor ons, zou 3 tot 5 dagen duren.
We kregen dezelfde middag nog een telefoontje dat het allemaal geregels is.
Klasse geregeld door de dealer in Nijmegen, worden deze week gebeld voor een afspraak om de auto te laten repareren.
Nu hadden ze het erover dat materiaalkosten rond de 2000euro zou zijn, Patrick dit kan toch geen nieuwe motor zijn, zullen ze dan alleen de kop vervangen?

patriekske (0) PRO, 12 jaar geleden

HOi Sanjay.

kijk dat is goed nieuws zei toch dat het 250.000 km was... in ieder geval geleliciteerd met het resultaat :-)
is inderdaad geen NIEUW blok maar een ruil.
wij moeten het tegenwoordig doen met ruilmotoren en dan bedoel ik een gereviseerde kop,onderblok, spruitstuk en waterpomp.
de rest van de onderdelen moeten we overzetten.
denk hierbij aan injectoren, egr, roetfilter, uitlaatspruitstuk en turbo.
de kosten voor de ruilmotor zijn inderdaad ongeveer 2000 euro denk ik enkel komt er een berg arbeid bij.
kosten van totale reparatie kunnen gemakkelijk het dubbele zijn.

gelukkig hoef jij dat dus niet te betalen je hebt immers coulance gekregen.
let wel, nieuwe motor is beter dan de oude hij heeft namelijk gemodificeerde delen zoals zuigers, zuigerveren en een ander type koppakking met een andere coating erop die niet zomaar meer kapot zou mogen gaan.
succes met het verdere verloop en na deze reparatie veel plezier met de avensis!

sanjay06 (0), 12 jaar geleden

Patrick,
Dat is fijn om te horen, ik had enorm veel plezier van de avensis tot de koppakking kapot ging.
Is nog steeds een geweldige auto.
Patrick, bedankt voor alle info.
gr.

jakkemeiner (0), 12 jaar geleden

Hoi Sanjay,
ik heb niks teveel gezegd over deze/mijn dealer; en wb de km's waar binnen de motorgarantie geldt: hier bewijst zich weer eens ten volle het nut van deze site met de ingebouwde deskundigheid van vele aanwezige/langskomende leden. Zegt het voort...................... MVG Paul.

sanjay06 (0), 12 jaar geleden

Hoi,
Nog een paar vragen, ruilmotor word ingebouwd zal de distributie riem ook worden vervangen?
Is het verstandig om kopelingsplaat meteen te laten vervangen bij kilometerstand van 185000, ik dacht als ze de boel toch open
hebben kan ik het natuurlijk meteen laten aanpassen, kost het me volgend jaar geen vermogen.
gr.

voyager (0), 12 jaar geleden

Distributie almede koppeling moet je zelf aangeven om te vervangen( is dan ook erg verstandig om te doen).Het is nu makelijk om te doen gezien de mtor uit de auto is.
en idd hoef je volgend jaar het niet te doen.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Zou ik zeker vragen of dat mogelijk is.

svengc (0), 12 jaar geleden

Dit blok heeft volgens mij ketting ipv distributieriem.

jakkemeiner (0), 12 jaar geleden

Bij mij zit er een nieuwe motor in sinds gisteren; hoorde in de garage dat ze er gemiddeld 2 per week vervangen.

louwie76 (0), 12 jaar geleden

Het heeft even geduurd, maar ik heb de auto weer terug. Het duurde zo lang omdat mijn universele garage via de Toyota dealer aanspraak wilde maken op de garantie. Toyota (Nederland) wilde zelfs foto's zien. Dus ik was best positief gestemd, zeker nadat ik hoorde dat de garantie verlengd is naar 250000km. Echter helaas.....100% afgewezen!
Ik heb nog geluk dat de kop niet beschadigd is, en dat het alleen de pakking is. Nu alleen werkloon, klein mat, pakking enz.
Wel apart trouwens dat de pakking normaal rond de 300 euro is en nu maar 12 euro! Toyota weet dus donders goed dat er dingen mis zijn bij deze motor....voor mijn gevoel wil ik hier graag nog wat mee doen...bijv. een brief naar Toyota Nederland? Maar hoe? Een privé bericht mag ook ;-) Is toch een hele beste rekening geweest, uurloon 40x en materiaal.

Nu een nieuw probleem....zucht
Garage melde bij teruggave van mijn auto dat 1 verstuiver een te hoge waarde afgeeft en dat dit tijdens het rijden en gas geven een ratelend geluid hoorbaar is. Wat ook inderdaad het geval is. Ik merk zelf af en toe dat er wat vermogen wegvalt, als ik weinig gast geef houdt de auto wat in. Is dit inderdaad de verstuiver?
En hoe werkt dit, waarom dat lawaai, is het een bewegend onderdeel?
Kunnen ze dit reviseren, en wat zou dit kosten?
Of moet er een nieuwe in, wat gaat dit kosten? Moet hier de motor ook helemaal voor uit gebouwd worden?

Al met al, iets waar je niet vrolijk van wordt!
Hopelijk hebben jullie wat uitleg en adviezen voor mij....

louwie76 (0), 12 jaar geleden

Geluid verdwijnt ook niet als de auto warm is, echt defect dus?
Merk ook af en toe een paar kleine schokje als de auto rond 2200 toeren komt....

Reinigingsmiddels door de Diesel heen zal wel niet uitmaken...

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Waarom heb je de auto niet direkt naar de dealer gebracht?.
Uiteraard lukt het niet om garantie te gaan claimen via jouw garage naar de dealer.
Dit is een modificatie die alleen door een dealer uitgevoerd mag worden.
Verstuiver zou ik per direct laten vervangen,als tie lekt of druppelt of teveel geeft heb je zo een gat in je zuiger.
Nu heb je ook een andere verbranding met als gevolg ratelen of onparig draaien.

louwie76 (0), 12 jaar geleden

Je hebt gelijk....

Ik hoorde pas veel later dat Toyota de garantie heeft verlengd tot 250000km.
Toen lag de motor al helemaal uit elkaar bij de universeel.
Begrijp ook dat deze verstuivers niet gereviseerd kunnen worden.
Zal wel weer een dure grap worden, iemand enig idee?

atoyo (0), 12 jaar geleden

Hm, die ratel is die continu hoorbaar of slechts bij een bepaald toerental? Ik heb bijna een jaar terug alle injectoren laten vervangen, maar hoor nu een rateltje rechts vooraan vanuit de motorkap als ik gas geef tussen 1800 en 2000 toeren/min. Is een nog een gietijzeren d-4d uit 2003. Die injectoren mag je trouwens toch rekenen op 2000+ euro voor 4.

louwie76 (0), 12 jaar geleden

ratel is ergens tussen de 2500 en 3000 toeren...daarboven weg...soms wel het gevoel dat het minder wordt?!
kan dit door de reiniger komen die nu bij de diesel inzit?
soms schokt de auto een beetje...kan dit ook door de reiniger komen, kan mij voorstellen dat dit niet voor een optimale verbranding zorgt

auto is uit 2006....verstuiver is p/s rond de 400 euro excl btw wat ik zo hoor

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als het een verstuiver is zou ik er niet mee doorrijden,vervangen die verstuiver.

ar2222 (0), 12 jaar geleden

Ben inmiddels nummer zoveel met het probleem van de defecte koppakking. Van het autobedrijf waarvan ik de auto (2e hands) gekocht heb, begrepen dat de coulance regeling inmiddels is opgetrokken naar 7 jaar en/of 250.000 km. Mijn auto is 5 jaar (2006) en staat op 210.000 km. De auto is inmiddels gerepareerd en heeft een nieuwe motor gekregen in de coulance regeling.
Natuurlijk balen dat dit gebeurd, maar mooi hoe Toyota en dealer Louwman/Compier dit heeft opgelost.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Jeroen,eerlijk gezegd,toyota heeft niet voor niks het complete blok vervangen van dit type.
Zo'n beetje alles is gemodificeerd aan het blok.
Het word een bodemloze put op deze manier.
Je gaat van verstuiver naar verstuiver,en dan komt het volgende weer.
de verstuivers die erin zitten zijn echt een ramp,vlgs mij dubbele piezo's.
Daar zaten heel veel kinderziekten in en kosten klappen met geld,ze gaan bij bosjes.
Dit is bij de modificatie allemaal aangepakt.
de turbo,het roetfilter,olie verbruik,scheuren in de kop,kv verlies,het is echt een rampending.
Toyota heeft besloten om geen deel revisie te doen maar gelijk compleet nieuw.

MD89 (0), 6 jaar geleden

Goedenavond,

Het is al een tijd geleden dat er onder dit onderwerp een bericht is gepubliceerd, dus op goed geluk toch een poging om geholpen te kunnen worden.

Onze auto betreft een Lexus IS220d met onderstaande geschiedenis:
Bouwjaar 2007.
Gekocht in 2010.
Defecte katalysator in 2012.
Verontreinigde EGR in 2012.
Lekkende koppakking in 2012 bij ca. 140.000km.
Vervangen motorblok onder verlengde coulance (gereviseerd blok)
Verontreinigde EGR in 2013. (Inclusief check VSC melding + noodloop)
Verontreinigde EGR in 2014. (Inclusief check VSC melding + noodloop)
Verontreinigde EGR in 2015. (Inclusief check VSC melding + noodloop)
Verontreinigde EGR in 2016. (Inclusief check VSC melding + noodloop)
Bij lexus dealer geweest in Zuid Frankrijk, volgens hen was motor kapot, reperatie kosten waren buiten proporties dus op transport naar Nederland.
Lexus Nederland kon niets vinden buiten bovengenoemde verontreinigde EGR + 5e injector.
2017 Op vakantie in Italië, Check VSC + Noodloop.
Auto laten nakijken en nu blijkt koppakking weer stuk te zijn / te lekken bij 245.000 km / 5 jaar later dan vervanging motorblok in 2012.

Volgens Lexus valt dit niet meer onder garantie / coulance, echter lees ik diverse reacties over een verlengde garantie tot 250.000km. Heeft iemand ervaringen met coulance regelingen voor een 2e keer het vervangen van D4D blok van Toyota / lexus?

Hans4040 (315) PRO, 6 jaar geleden

Dag,
Problemcar is bedoeld om samen technische problemen op te lossen.
Dit forum is niet bedoeld voor juridische zaken en/of geschillen met bedrijven.
Je zult dit met de dealer en/of importeur moeten regelen.

mvg.
Hans

MD89 (0), 6 jaar geleden

Beste Hans,

bedankt voor je antwoord, op dit moment is het echter nog geen juridische zaak en/of geschil.
Zoals ik in bovenstaande reacties lees zijn er meerdere mensen die met hetzelfde probleem kampen. Gezien de ervaringen die Patriekske deelt over de ervaringen, leek het mij dat mijn vraag hier wel op aansloot.
Ik vraag me ook af hoe het kan dat een gereviseerd blok, waarvan gezegd wordt dat het beter bestendig is tegen eerdere problemen, toch binnen 5 jaar dezelfde mankementen vertoont.

Hartelijke groet,
Mick

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.