Opel Astra: ECU Kapot??

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Beste forumleden,

Ik heb vandaag mijn auto bij de dealer laten nakijken vanwege motormanagement lampje en hieruit werd geconcludeerd dat de ECU kapot was en vervangen moest worden a 1250,- kosten. Nu heb ik een week geleden een K&N inlegfilter in de auto gemonteerd en het lampje is de volgende dag of 2 dagen later gaan branden. Kan het dan zijn dat bij de dealer de ECU als kapot wordt weergegeven omdat ik het filter vervangen heb of is dit stom toeval?

Wanneer dit niet zou moeten uitmaken kan iemand mij dan vertellen of deze ECU dan alleen bij de dealer vervangen kan worden of zijn hier meer goedkopere opties voor? Want ik vind 1250,- euro een hoop geld om nog eens extra in de auto te stoppen.

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid in kan geven.

Alvast bedankt.

Dennis2054

Geplaatst door Dennis2054 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zonder de uitgelezen foutcode(s) is het moeilijk om hier van daan te kunnen vaststellen of een ecu kapot is of niet.
Mocht deze kapot zijn, dan heb je de volgende mogelijkheden:
1. Reparatie, b.v. door actronics (moet wel via een bedrijf)
2. 2e hands computer - moet op voorgeschreven wijze gedemonteerd en gemonteerd worden (dealer of goed uitgeruste universeel).

Ik heb bij een Vectra ooit het lampje aan zien gaan als gevolg van het K&N filter. Filter er weer uit en fout opgelost.
Dat wil niet zeggen dat het bij jou ook dat is, het kan toeval zijn.
Zijn er naast het branden van het lampje klachten? Verbruik, vermogen, hikken/horten, slecht starten, etc.?

Dennis2054 (0), 12 jaar geleden

Beste Oldford,

Bedankt voor de reactie.

Ik heb wel het idee dat de auto meer verbruikt dan eerst maar dat kan ook tussen m'n oren zitten. Met starten heb ik heel af en toe dat hij wat moeite heeft maar dat is echt zelden. De auto hikt wanneer ik het gas loslaat in lage toeren of te weinig gas geef, maar als ik het pedaal gewoon goed ingetrapt heb doet hij dit niet (snelweg of wanneer ik rond de 60 rijdt). Het lampje gaat trouwens branden wanneer ik harder ga rijden. Als ik binnen de bebouwde kom blijf blijft hij uit maar als ik de snelweg opga gaat hij branden bij ongeveer 80 km/u en dan blijft hij ook branden.

Ik hoop dat ik hiermee iets meer duidelijkheid schep.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Standaard filter er weer in en gewoon uit proberen. Gaat het lampje dan ook aan of niet? En verbruik gaan bijhouden.
Kun je de uitgelezen foutcode nog achter halen? Anders wordt het opnieuw uitlezen.
Misschien kun je nog zelf uitlezen met de paper-clip methode. Zie: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_code...

Dennis2054 (0), 12 jaar geleden

Ik zal het standaard filter terug zetten en kijken wat de auto dan doet. Voor de foutcode moet ik echt terug naar de dealer.

Bedankt voor de tips, ik zal laten weten hoe het afloopt.

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, het is wel een kwaal van de X18XE1 motor, deze Computers.

Er word door bedrijven zelfs geld geboden op deze defecte Computers, om ze maar te kunnen repareren en voor veel meer te verkopen...

Maar probeer eerst maar eens erachter te komen wat deze Computer voor een foutcodes geeft.

Mocht je uit de buurt van Den Haag / Rotterdam komen of eventueel de moeite willen doen naar deze regio te komen, zou ik eventueel ook nog van dienst kunnen zijn (hobbyist met Opel specifieke uitleesapparatuur).

je kan via E-mail reageren.




Willem

GercoXXL (0), 12 jaar geleden

Waarschijnlijk is het filter te vet met filterolie. Leg het orginele filter maar terug en bouw je LMM uit. maak deze voorzichtig schoon met remreiniger en bouw deze weer terug.
Ik heb dit probleem ook gehad met eex X18XE1 Zafira uit 99 met K&N filter. Na schoonmaakactie en orgineel filter geen problemen meer gehad.
Je kunt bij blijvende storing ook een massadraad solderen de aan de gele draad van de LMM. Het massapunt in de ECU naar de LMM breekt wel eens los. Er is al meer hierover op het forum geschreven, ook door mij. Even de zoekfunctie gebruiken.


Gerco

Dennis2054 (0), 12 jaar geleden

Heb inmiddels een standaard filter geplaatst en dit leek goed te gaan. Hele dag gereden zonder dat MM lampje gaat branden tot net op weg naar huis.
Op de snelweg ging het lampje weer aan. Hij gaat soms heel even weer uit maar brand eigenlijk constant tot ik weer terug zak in snelheid. Wanneer ik gewoon 50 of 80 rijdt blijft het lampje uit.

Wat trouwens nog wel is gebeurd is dat er een week geleden (tegelijk met K&N filter) een actieve subwoofer in mijn auto is geïnstalleerd. De monteur die dit heeft aangesloten heeft voor de stroom geen nieuwe kabel naar de accu gelegd maar heeft de kabel verbonden met een kabel die achter het gaspedaal loopt. Nu heb ik horen zeggen dat dit geen kwaad kan maar is dat ook echt zo? En zou dit ook problemen kunnen veroorzaken?

GercoXXL (0), 12 jaar geleden

Als je een woofer goed aansluit leg je een dikke (16 ---25 mm2) via zekering vaan accu naar woofer.
Ook een extra massakabel van accu naar chassis. Alle stroom naar de woofer moet per slot van rekening toch weer terug naar de - van de accu, dus vandaar de extra massakabel.

In mijn beleving is aansluiten op een bestaande kabel gewoon knoeiwerk!!


Gerco

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.