Daihatsu Applause: Slaolie door benzine

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo

Heeft iemand ervaring met slaolie door benzine mengen?
Vroeger (ja, ik wordt oud) toen ik nog brommer reed, gebruikte ik slaolie als 2-taktolie.
Daar reed mijn brommer prima op.

Ok, mijn jas stonk een beetje naderhand.

Nou heb ik laatst een testje gedaan om in een volle tank benzine (50 liter), 1 liter slaolie te doen.
Ik heb hier niks van gemerkt tijdens het rijden.
Ook geen geurtjes aan de uitlaat enz.

Zijn er misschien andere mensen die hier ook wel eens aan gedacht hebben / dit wel eens geprobeerd heben?

Naar mijn idee kan het niet heel veel kwaad, zolang je maar een goede mengverhouding respecteerd.

Graag reacties..

dnugter

Geplaatst door dnugter (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Applause? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit onderwerp is al vaker hier op de site besproken. Gebruik de zoekfunctie maar eens. Kan al weer enkele jaren geleden zijn.....

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

vroeger schudde je brommer heen en weer om de olie wat beter te laten mengen voordat je ging rijden. Met een auto lijkt me dat wat lastiger.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Je moet je afvragen wat je hiermee verdient ?? Je moet wel bijna werkloos zijn om je hiermee bezig te houden ;)

Gr. paul

Treb (0), 12 jaar geleden

Misschien loopt ie ook wel op E10 ;-)

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

rare vraag maar waarom zou je dat willen ?

Een tweetakt haalt z'n smering uit de brandstof dus daar valt wel een en ander mee te stoeien maar een viertaktmotor heeft alleen schone brandstoffen nodig.
Het heeft geen meerwaarde en je motor vervuild....

claxon (0), 12 jaar geleden

Je katalisator verdraagt geen olie.

dnugter (0), 12 jaar geleden

[quote=C.Jonker]rare vraag maar waarom zou je dat willen ?

Een tweetakt haalt z'n smering uit de brandstof dus daar valt wel een en ander mee te stoeien maar een viertaktmotor heeft alleen schone brandstoffen nodig.
Het heeft geen meerwaarde en je motor vervuild....[/quote]
Het is vooral een experiment.
Voorheen had ik een golf 3 diesel en heb op vanalles en nog wat gereden. afgewerkt frituurvet/ zonnebloemolie / slaolie / sojaolie etc.
Na een ritje op afgewerkte motorolie begon hij continu te roken, waarscheinlijk versuivers naar de knoppen. Uiteindelijk is tie op de sloop beland.
Nu heb ik een applause op benzine. Het gaat mij niet om de kosten, maar ik vind het interessant wat het met de motor en/of verbranding doet.

Ik rij nu al een tijdje rond met mijn "mengsmering" en heb het idee dat de motor rustiger loopt bij lage toerentallen.
Mijn Daihatsu is best sportief en nijgt normaal gesproken om eens lekker door te trekken.
Nu rijd hij bij lage toerentallen heerlijk rustig en soepel.. (Kan aan mij liggen)

Wel heb ik soms met koud starten een pluimpje uit de uitlaat, maar verder is tie brandschoon.

E10 wil ik zeker proberen. (Mijn auto was niet te duur in de aanschaf, vandaar dat ik het risico wel durf te nemen)

Voor zover de resultaten van een mengverhouding van 1:50

dnugter (0), 12 jaar geleden

Over vervuiling van de motor gesproken;

Is het niet zo dat als je weer een tijdje "normaal" rijdt dat de motor dan weer vanzelf schoon brand?
Of een keer op de Duitse baan volgas.
Lijkt mij dat alle vervuiling dan weer aardig weg brand.

We zullen het mee maken..

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Mooi experiment, 1l van die zooi op een volle tank! Winst: pak weg €0.60 ??? Risico kosten: noem maar wat. En de rest van het volk achter je in de stank zitten zeker? Kijk liever eens of je hem op biogas of water kan laten lopen, dat is pas een experiment wat zich gezien de risico's loont.

dnugter (0), 12 jaar geleden

Ja, biogas of water.
Dat is me nogal wat. Dat doe je niet effe zo als amateur.

Die stank op de snelweg is 0, niks.
Ook de uitlaat blijft mooi schoon.

Nogmaals, het gaat mij niet om piekies.
Ik realiseer mij dat waarscheinlijk meer gaat kosten dan het ooit zal opleveren.

Ervaring..!!!!

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat voor ervaring doe je dan op? Dat de zaak gecompliceerd is?? Dat is toch al verteld??

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Hou maar op jongens .
We hebben hier te maken met een a technische prutser die maar wat aanklooit zonder ook maar iets van verbrandingsmotoren af te weten.
Als je een golf D laat rijden op afgewerkte olie spoor je niet en net als mengsmering in een viertakt mieteren...
Maar goed ga je gang en verniel de boel.
Reken niet op hulp hier als je het echt nodig hebt..

Succes !!

Treb (0), 12 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Reken niet op hulp hier als je het echt nodig hebt..[/quote]
Waarom dat nou weer niet? De man wil gewoon wat experimenteren, daar is toch niks mis mee. TS geeft zelf al aan dat hij weet dat hij risico's loopt.
Een oude dieselmotor kan veel aan qua brandstof, maar of dat met zo'n benzinemotortje lukt, daar heb ik mijn twijfels over. Ik zou eerder denken aan spiritus o.i.d. Als dat lukt loopt ie meteen ook op water...

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

mijn reakties worden weer weggehaald, beetje jammer moderator maar goed is sta er nogal om bekend dat ik recht voor de raap kan zijn.
Ik laat ze mooi klooien , maar daar is dit forum niet voor.
Dit forum is om mensen in nood een oplossing te bieden en niet voor nutteloze experimentjes.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=C.Jonker]mijn reakties worden weer weggehaald, beetje jammer moderator maar goed is sta er nogal om bekend dat ik recht voor de raap kan zijn[/quote]
Recht voor raap mag en moet ook, elkaar de vlooien vangen draagt niet zoveel bij aan het topic.
Vandaar het topic is opgeschoond.

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.