Peugeot 607: 607 roetfilter problemen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2HDI136

Is er een kenner die me wat ondersteunende info kan geven i.v.m.mijn roetfilter?
Ik heb 145000km en heb 2maand geleden voor de eerste maal additief laten checken en bijvullen. Alles prima tot ik recent gewoon tijdens het rijden de melding kreeg "fout in emissiecontrole" systeem. En ook motormanagement lampje brand en motor ging in noodloop d.w.z. zo'n 100km per uur max. snelheid.
's anderendaags is alles weer in orde. enkele weken later merk ik nu dat er bij hoge toeren wat zwarte rook uit komt. Ik vrees dat de roetfilter aan zijn einde gekomen is (=verstopt en regenereert niet meer voldoende.) Mijn scannertje gaf foutcode P1429:verschildruk uitlaat , reactietijd te lang.
Vraag is eigenlijk:zou men in de garage die sytuatie kunnen verhelpen door geforceerd met de computer te regenereren.? Of is het onherroepelijk nieuwe filter?
Ik zou die overigens best zelf willen vervangen;Je hoeft maar die 2 drukleidingen en die temperatuursonde te demonteren en die filter is er zo tussenuit....klopt dat ? Of komt daar meer bij kijken?
Graag wat meer info als het kan.
Met dank

peugeotfan

Geplaatst door peugeotfan (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 607? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

als het filter "op" is moet hij inderdaad vervangen worden, de km stand staat er ook naar, het zal dus resulteren in vervangen van het roetfilter, en de adaptie waardes moeten worden gereseten

harry4203 (415) PRO, 12 jaar geleden

ik zou em eerst eens met dealerapp laten uitlezen en gegevens over het roetfilter bekijken. je kunt natuurlijk ook een defecte drukverschilsensor hebben.

peugeotfan (0), 12 jaar geleden

Bedankt heren voor de reactie.
Deze roetfilter zelf vervangen,zonder comuterapparatuur is dus geen optie?

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

er stat mij iets bij dat voor de 607 de roetfilter vervangen moet worden bij 120.000km
maar dat zou ik met laatste acht van chassinummer pas kunnen zeggen

verder kan de dealer ook via computer de mate van vervuiling zien en wanneer laatst is geregenereerd

het forceren van regeneratie wordt laatste tijd steeds minder mogelijk gemaakt dit omdat het uitgefaseerd wordt
stilstaan is al helemaal niet meer mogelijk maar een rit van 10km heb ik nog wel gehaald bij een 407
tevens vervanging van filter klopt wel
maar vergeet dat je naar de deaelermoet om onderdelen te kopen (roetfilter zal tegen de 600-700euro liggen ecter breng je de oude terug krijg je weer 100euro of meer terug, zit statiegeld op)
en ze moeten de teller resetten zodat computer weet dat er een nieuwe filter onder zit

antoonio (0), 12 jaar geleden

in nederland zijn er diverse garages die ze zelf reinigen computer ressetten vloeistof bijvullen dan ben je voor pakweg 3/400 euro klaar is niet origineel maar werkt wel.is in feite toch belachelijk dat je voor deze zgn. milieu zaken iedere 125000km 700euro of meer moet betalen

peugeotfan (0), 12 jaar geleden

O.K. Ik heb het zowat begrepen. Ik zal de dealer toch maar eens opbellen en aanhoren wat die zelf zegt van regenereren of zo, en dan verdere stappen zetten.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=antoonio].is in feite toch belachelijk dat je voor deze zgn. milieu zaken iedere 125000km 700euro of meer moet betalen[/quote]
tja, het mileu mag nou eenmaal wat kosten

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Of je verzint als fabrikant een ander systeem.
Want er word er maar eentje beter van,dat is de dealer en een klein beetje het milieu.
Want dat totaal betaal je als consument,maar dat kost het een dealer niet,die verdient er ook nog weer wat aan.
En een universeel kan er gewoon niks mee,dus op naar de dealer.

harry4203 (415) PRO, 12 jaar geleden

gezien de pakketprijzen die wij aan de klant mogen doorberekenen denk ik dat de gemiddelde dealer er niet op zit te wachten om zo'n filter te vervangen. maar dit even terzijde.

antoonio (0), 12 jaar geleden

[quote=harry4203]gezien de pakketprijzen die wij aan de klant mogen doorberekenen denk ik dat de gemiddelde dealer er niet op zit te wachten om zo'n filter te vervangen. maar dit even terzijde.[/quote]
je moet dit niet als verwijt zien aan de goedwillende dealers/monteurs maar meer aan een constatering van allerlei wettelijk regels die ons veel geld kosten en in feite weinig milieu voordeel opleveren

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ja, Harry, maar een dealer legt er echt geen geld op toe.
Dus al dit soort bijkomende klusjes levert echt wel geld op.
En Antonio,het is ook geen verwijt aan de dealer,dat is nou eenmaal het systeem wat toegepast is.
Maar het valt mij wel op dat de klant tegenwoordig proefkonijn is en daardoor ook voor alle kinderziekten opdraait.
Want iets doorontwikkelen tot een goed functionerent systeem is er niet meer bij tegenwoordig.
En als een klant klaagt dan moet deze er maar een briefje naar de importeur aan wagen en word van het kastje naar de muur gestuurd.
Zijn ze er ook weer vanaf.

antoonio (0), 12 jaar geleden

zijn we het daarover ook weer eens

Jaap Jansen (0), 12 jaar geleden

@Primera p11
Ik denk dat je niet heel veel verstand hebt van roetfiltersystemen. Het systeem van PSA met z'n additief is het beste op de markt. Alle andere systemen werken niet met een additief en verhogen daarmee het brandstofverbruik. Netto netto ben je met een PSA systeem veel goedkoper uit. Zeker bij een dieselprijs van 1eu50 of meer.

Waar men hier over klaagt is eigenlijk onderhoud. Bij 120dkm moet het additioef worden bijgevuld als het het additief te laat wordt bijgevuld... Zonder additief geen regeneratie en dus een defect roetfilter. Niks slecht systeem.... gewoon zorgen voor goed onderhoud.

harry4203 (415) PRO, 12 jaar geleden

zijn we het daar ook weer over eens.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Hoe kun je het te laat bijvullen,je krijgt toch een melding of hij gaat in noodloop.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

primera, als de onderhouds-voorschriften van de fabrikant gevolgd worden gebeurt dit bij de 120.000 Km beurt, helaas is het altijd: oh is te duur hoeft niet. en dan krijg je deze geintjes

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

vind 180euro om de 120.000km nog goedkoop
zoals ik al zei staat me iets bij ook 120.000km interval om roetfilter zelf vervangen
nieuwere liggen op 160dkm 180dkm en 240dkm

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

jij vindt het goedkoop werner, de meeste klanten denken daar iets anders over, ze zien er niks van terug maar wel weer 180 euro .....

antoonio (0), 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]jij vindt het goedkoop werner, de meeste klanten denken daar iets anders over, ze zien er niks van terug maar wel weer 180 euro .....[/quote]
dit begint een zinloze discussie te worden

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Conclusie:autorijden is duur en milieu kost ook een aardige duit.
Zijn we het daar dan uiteindelijk wel over eens?.
Zo ja,dan mag er van mij een slotje op.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=antoonio][quote=Renaultmonteurtje]jij vindt het goedkoop werner, de meeste klanten denken daar iets anders over, ze zien er niks van terug maar wel weer 180 euro .....[/quote]
dit begint een zinloze discussie te worden[/quote]
laatste wat ik had moeten zeggen maar vergat
dit zeggen ze eigenlijk van de hele onderhoud van de auto
1400 -2800euro doet zelfs niks

ze denken alleen gelukkig dat het een lease auto is hoef ik niet te betalen
particulier rijdt bijna 80% alleen benzine en heeft het niet

thijs60 (0) PRO, 9 jaar geleden

egr afdoppen en roetfilter leeghalen voorkomt een hoop kosten en problemen.. en als je om het milieu geeft ga je op lpg rijden, is ook een stuk goedkoper trouwens...

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.