Daihatsu Charade: Loskrijgen van de krukaspoelie

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 993

Hallo,

Bij het vervangen van de distributieriem wordt de krukaspoelie normaliter eerst verwijderd. In het handboek wordt gezegd dat de wagen in de hoogste versnelling moet staan, op het rempedaal gedrukt moet worden en dan aan de krukaspoeliebout gedraaid moet worden. Helaas krijg ik op die manier de bout niet los en dus de krukaspoelie ook niet, de krukas blijft draaien. Wat doe ik verkeerd? Staat de wagen niet fatsoenlijk in de hoogste versnelling? Werken de remmen niet fatsoenlijk? Heb ik misschien iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt!

G10

Geplaatst door G10 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

luchttol erop en vroem hij is los,of heb je die niet.

G10 (0), 12 jaar geleden

Neen als particulier heb ik dit helaas niet

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

dan zou ik voor een andere optie kiezen en dat is een stevige schroevendraaier tussen je starterkrans steken,boven of onder ergens langsaf de versnellingsbak,of bandijzer dan kun je de krukas beter vastkrijgen.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zijn veel manieren iets los te krijgen wat vast zit....

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk het ook robby...
Maar als je een bout niet los krijgt dan vraag ik me af of het dan wel vertstandig is om te proberen een riem te vervangen..

G10 pak eens een oude ringsleutel en leg die om de moer, geef een paar flinke meppen met een hamer op het uiteinde en probeer hem zo los te tikken.
( linksom !! )
Eerst eens proberen de krukas te blokkeren

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Op de aansluiting van de bak op de motor zit aan de bovenzijde het ontstekings-controlegat (kan nog een rubber inzitten). Met een grote schroevendraaier of een bandijzer kan je tegen de drukgroep het vliegwiel tegen houden. Tegen de starterkrans kan ook , maar je zal niet de eerste zijn die een tand afbreekt.
Succes

G10 (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost:

een lange ringsleutel gebruikt, die op de bout van de krukaspoelie gezetn het uiteinde zodanig gezet dat die blokeert wanneer de krukas klokwijs gedraaid wordt (bij starten), wagen in 1ste gezet en zonder de koppeling in te drukken de wagen gestart. Wagen gaat 2 meter vooruit, en bout komt los. In alle geval bedankt voor jullie bijdrage!!

Goetjes!

PS: ben de baarlijke duivel ni zenne, ben geen professioneel, was een vergissing, meer moe je der ni achter zoeken.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

in dit geval heb je nu geluk,er zijn auto's met spieloze poulie's als die op deze manier losmaakt verdraait je poulie met alle gevolgen van dien.

G10 (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost:

een lange ringsleutel gebruikt, die op de bout van de krukaspoelie gezetn het uiteinde zodanig gezet dat die blokeert wanneer de krukas klokwijs gedraaid wordt (bij starten), wagen in 1ste gezet en zonder de koppeling in te drukken de wagen gestart. Wagen gaat 2 meter vooruit, en bout komt los. In alle geval bedankt voor jullie bijdrage!!

Goetjes!

PS: ben de baarlijke duivel ni zenne, ben geen professioneel, was een vergissing, meer moe je der ni achter zoeken.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

Hier klopt iets niet,in je andere topic zeg je dat de motor vast zit dat er zuigers vastzitten,hoe kan jij dan een ringsleutel op de pouliebout zetten en de motor starten,als die vast zit draait ie toch niet rond.en de wagen in z'n 1e zetten is ook niet korrect,gewoon in neutraal en starten anders schiet je auto van de krik af,vreemd verhaal.

G10 (0), 12 jaar geleden

Misschien is het goed da je je bij deze topic houd. Misschien heb ik twee G10 charades, en een G11 en een peugeot om dagelijks mee te rijden?
Nog iets weten?

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Jammer dat je het advies van de professional naast je neer hebt gelegd en het op deze gevaarlijke manier hebt gedaan. Je hebt natuurlijk goed uitgekeken en voorzichtig gedaan.Doet iedereen elke dag en toch gebeuren er de ergste ongevallen, maar dat is natuurlijk altijd een ander.Met vastzetten start je zeker achteruit????
Vutter

G10 (0), 12 jaar geleden

Ik zag het niet zitten om het risico te lopen om een tand af te breken ;)

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Nou snap ik niet waarom je de wagen in de versnelling zet...maar goed.
bedankt voor de feedback.

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Daarom schreef ook om de drukgroep te nemen en waarschuwde voor de starterkrans.
Vutter

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

Succes met vastzetten...

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

daarom is het ook altijd fijn om een lange garage te hebben,(grapje jongens)[quote=Hans4040]Nou snap ik niet waarom je de wagen in de versnelling zet...maar goed.
bedankt voor de feedback.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.