Renault Grand Espace: Brandstoffilter

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dCi

Het diesel brandstoffilter Purflux fc500e lekt enorm, het blijkt over de halve omtrek open gescheurd langs de bovenrand. Enkele weken geleden is de brandstof opvoerpomp vervangen omdat de motor niet wilde starten. Na de vervanging liep de motor goed. Het lijkt mij vrij abnormaal dat een filterhuis openscheurt. Is er mischien een verband met de nieuwe pomp. Of zit er een verstopping waardoor de druk in het filter te hoog is geworden. Moet ik speciale zaken controleren alsvorens een nieuw filterhuis te monteren. Ik ben benieuwd naar jullie ideëen. Alsvast bedankt.

Ruysink

Geplaatst door Ruysink (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Was de brandstof leiding voor het starten wel goed ontlucht met de balg? Mogelijk als er lucht in de slang zat dat er te weinig tegen druk achter het filter zat waardoor de pomp ea stuk heeft gedrukt? ( ik doe maar een gooi)

Ruysink (0), 12 jaar geleden

Dank je voor je reaktie. Ik heb zelf de nieuwe pomp niet geplaatst. Het systeem zou wel ontlucht zijn. In de tussentijd heb ik van de garage begrepen dat deze plastic brandstoffilters wel vaker scheuren. Vanavond heb ik een nieuw filterhuis geplaatst. Na ontluchting startte de motor direct. Het ziet er verder allemaal normaal uit. Ik ga er nu maar vanuit dat het weer in orde is.

Ruysink (0), 12 jaar geleden

Nu, na 2 maanden lekt er weer diesel uit het brandstoffilter tijdens het starten. Er blijkt in het nieuwe filter een scheurtje ontstaan te zijn. De brandstofopvoerpomp valt na ca. 12 seconden na het starten af. Dan stopt ook het lekken. Het lijkt naar mijn gevoel dat de opvoerdruk te hoog is. Mijn vraag is of iemand weet of bij de dCi 2.2 motor de druk ingesteld kan worden?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

De druk van de opvoerpomp uit de tank is 1 a 1.5 bar.
Deze is niet afstelbaar.
Heb je een orgineel of imitatie filter gebruikt?
Daar kan het probleem in zitten.

kaleido 1 (1565) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb slechte ervaringen met purflu(t)x filters mijn leverancier is er ook mee gestopt zal we een oorzaak hebben.
Als dit weer een purflux filter is zou ik eens een ander merk proberen, moet toch een andere op.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou toch advieseren een orginele bij de dealer te halen.

Ruysink (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor julle reaktie. Weet je ook wat het originele merk filter is? Dan ga ik dat monteren en hopen dat het dan goed gaat.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Purflux onderdeelnummer 8200416946 kost 51,47 euro.

Ruysink (0), 12 jaar geleden

Het lijkt er op dat druk in het filter te hoog kon oplopen tijdens het starten (pompje draait dan 30 sec). Op een van de aansluitslangen bleek een kraantje gemonteerd te zitten. Dit kraantje moet volgens de documentatie op een bepaalde stand staan. Als je aan het kraantje draait, hoor je op die juiste stand dat er olie wegstroomt en daarmee de druk afneemt. Dit zal de oorzaak zijn. Filter blijft goed.

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Stroomt er dan olie of diesel weg?

abc (0) PRO, 12 jaar geleden

diesel,dit kraantje is om de boel te ontluchten na vervangen van het filter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.