Renault Laguna: Turbo demonteren Laguna

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9DCI

Kan iemand me vertellen hoe ik de turbo demonteer bij een Laguna 88kw van 2005.
Ik heb de onderste en de bovenste olieleiding al los.
3 moeren/bouten naar de kat gelost.
2 moeren die in de 'inlaat' gaan losgedraaid, ik vind geen 3de onderaan ofzo.

Nu zit die nog steeds muurvast, heb ik iets over het hoofd gezien of gewoon flink wat wrikken?

eizopro

Geplaatst door eizopro (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

eizopro (0), 12 jaar geleden

De turbo is eruit, alsook de intercooler en de leidingen.

Moet ik de in en uitlaatcollectoren er ook afhalen en kuisen?

Hoe kan ik de leidingen en de intercooler het best reinigen?

Een fotootje
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/528/img2011110400059.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/528...][img]http://img528.imageshack.us/img528/2074/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

tom21 (0) PRO, 12 jaar geleden

advies, als je een turbo vervangt doe dan ook je olieleidingen ivm slijpsel. intercooler is lastig schoon te maken maar zorg er wel voor dat er geen motor olie in zit, anders kan straks je motor op hol slaan na het starten. ik zou proberen om de intercooler te spoelen met benzine. let er ook even op dat er geen rotzooi in je turbo slangen zit zoals metaal deeltjes

eizopro (0), 12 jaar geleden

Ik was aan het denken de intercooler te spoelen met motor cleaner en dan de hogedruk erop??
Van de olieleidingen wist ik niet. Ik dacht daar eerst helemaal niets aan te doen. Maar zoveel zullen die nu niet kosten, dus zal die ook maar ineens vervangen.

Moet de inlaat er ook af of is dat niet nodig?

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Waarschijnlijk is een gebrek in de olieleidingen ook het probleem van jou turbo crash.

eizopro (0), 12 jaar geleden

Bedoel je een verstopping ofzo dan zodat die niet werd gesmeerd?

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Ja dat is een van de oorzaken waarom een turbo speling oploopt, en waarna de schoepen het huis kunnen raken met dit tot gevolg.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

TS gewoon een nieuwe intercooler en slangen monteren, de metaal deeltjes krijg je er niet uit met spoelen en heb je als nog extra schade ...

eizopro (0), 12 jaar geleden

Wat kost zo een intercooler me dan ongeveer?

de olieleidingen zal ik zowieso vervangen, maar wat met het inlaatstuk?

eizopro (0), 12 jaar geleden

Ik heb een 2dehands turbo gevonden met een beetje speling op de as.
Dit is eentje van Gerritt.
Volgens de verkoper zit deze speling er altijd een beetje op.
kan dit kloppen?

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Asje van de turbo draait op oliefilm, vandaar er speling aanwezig hoort te zijn.

Gr. paul

eizopro (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie alvast.
Heb je ook een idee hoeveel speling er ongeveer om mag zijn?

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit is voor mij een gevoelkwestie, tja... moeilijk uit te leggen ;)

Gr. paul

eizopro (0), 12 jaar geleden

Moeilijk gaat ook :P

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik zou voor nieuw gaan.
Speling kun je niet met de hand meten,zal die op een testbank moeten en met een klok gemeten moeten worden.
Ga er maar vanuit dat dat niet meer dan een paar duizendste van een milimeter mag zijn.
Nog net of niet voelbaar met de hand.
Zit er voelbare speling op,niet aan beginnen.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Axiale speling (beweging over de lengteas) moet 0 zijn.
Radiale speling (beweging dwars op de lengteas) mag voelbaar aanwezig zijn.

Gr. paul

eizopro (0), 12 jaar geleden

Bijna 1mm speling op. Zal deze dus maar overslaan.
Ik denk dat ik ga kijken voor een gereviseerde...

eizopro (0), 12 jaar geleden

De turbo is vervangen (revisie onderdeel). Intercooler en leidingen gereinigd en gemonteerd.

Ik zit momenteel nog met 2 probleempjes.

1) Hoe lopen de vacuumleidingen juist. Ik heb ze aangesloten hoe ik ze had gevonden dacht ik, enkel loopt er geen leiding meer naar de turbo, dat lijkt me niet te kloppen???

2) Ik heb me laten vertellen dat er een een reinigingsolie bestaat (geen additief) dat je in de wagen doet, de auto een kwartiertje laten draaien om deze dan alweer te verversen. Waar vind ik deze olie en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kan ik dit ook doen met de oude oliefilter of deze meteen ook 2 keer vervangen?


edit: Welke motorolie kan ik het best gebruiken voor dit model om de turbo optimaal gesmeerd te houden?

eizopro (0), 12 jaar geleden

Ik zou dit graag morgen willen doen.
Snelle feedback zou dus erg geapprecieerd worden

Bedankt

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Je hebt een magneetklep, hier zitten twee vacuumslangetjes aan, een dikke en een dunne. De dikke is afkomstig van de vacuumpomp, en de dunne moet naar de turbobediening toe. Verder heb je geen vacuumslangetjes op de turbo.

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Er bestaan idd toevoegingen voor de olie, dan de motor warm laten draaien en dan ga je olie en filter wisselen. Maar dit is meer om sludge los te makeb en zo. Maar kan natuurlijk nooit kwaad. Deze kan je bij de brezan kopen.

eizopro (0), 12 jaar geleden

De wagen vandaag gestart en zoals te verwacht rookt die nog steeds enorm. Heb die een uurtje laten draaien, en die draait redelijk regelmatig (af en toe een klein schokje)

Hoe krijg ik al die olie uit de uitlaat? Is een nachtje stationair laten draaien voldoende of dien ik er echt mee te rijden?
Ook krijg ik nu ook een storing inspuitsysteem, hoe komt dat?

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Die olie moet verbranden, dus als de ergste rook is opgetrokken gewoon gaan rijden. Houdt er rekening mee dat overige weggebruikers kunnen schrikken van een dikke rookwolk dus pas gaan rond rijden als het sterk verminderd is.

Dat lampje zal je moeten laten uitlezen.

eizopro (0), 12 jaar geleden

De storing inspuitsysteem is ondertussen gewoon verdwenen. Na enkele avonden stationair draaien is de rook al heel wat geminderd, dus vanaf morgen ga ik er terug mee rijden.
Ik heb nog enkele andere vragen niet turbo gerelateerd dus daar open ik wel een nieuw topic voor.

Dit mag dus gesloten worden

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Op verzoek TS gesloten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.