Renault Clio: Hoge toeren minder vermogen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200cc

Hallo allemaal
ik heb de volgende probleem:
mijn clio heeft behoorlijk minder trekkracht, bij hoge toeren toch mindersnelheid, bijvoorbeeld 2e versnelling boven de 4000-5000 toeren maakt hij niet eens 50km/uur.
ik wilde even bouiges en bobine en cilinders testen door de bougiekabels 1 voor 1 los te trekken ( bij stationaire motor ) maar kreeg ik nog in de lucht( ongeveer 10 cm afstand van de kabels) flinke elektrische schok in mijn hand. is het normaal of bobine/kabels lekken? een schok bij het aanraken kan ik me nog voorstellen maar nog in de lucht heb ik nog nooit meegemaakt.
ik heb met de plantensproeier op de bouigekabels water gespoten, geen vonkjes !

- motor loopt stationer redelijk, ( motor koud= loopt niet helemaal pretig)

- hij is niet echt zuinig voor een 1200 motor

-ik heb 2 lambdasondes vervangen( 1 origineel die andere was universeel) , ik heb twijvel of ik de universele lambdasonde op de juiste manier vervangen heb, het was 4 draads, en ik moest de stekker knippen en de kabels op nieuw verbinden, zwart en grijs is makkelijk, maar met die 2 witte kabels heb ik eerlijk gezegd een gokje gedaan, ik wist niet welke van die 2 witte kabels stroom of massa was.( met een multimeter misschien is het mogelijk maar ik wist niet hoe het moest)

-gasklephuis is is schongemaakt, ik heb de luchtslang ook verwijderd en motor stationer laten lopen,ik heb gemerkt dat motor niet anders liep, als de luchtslang verwijderd wordt moet de motor toch anders dan normaal lopen,? ( ik bedoel alle slangen bij gasklephuis). of is het teken van een vakkumlek? zuigt hij ergens anders een valselucht ?

- kunnen BDP sensor en koelvloiestof temp.sensor ook verdachte zijn ?

jullie hebben zeker ideen over de oorzaken van deze probleem.
alvast bedankt voor het meedenken
met vriendelijke groet

VW_Golf

Geplaatst door VW_Golf (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

VW_Golf

Ik denk dat je zoekt in de verkeerde richting > [i]minder trekkracht, bij hoge toeren toch mindersnelheid, bijvoorbeeld 2e versnelling boven de 4000-5000 toeren maakt hij niet eens 50km/uur[/i]

Ik vermoed dat de koppeling slipt, dit zou het probleem kunnen verklaren.

Gr. paul

VW_Golf (0), 12 jaar geleden

Hoi Paul,
bedankt voor je reactie
ik heb het beetje overdreven :) vandaag even de toerenteller goed gekeken, bij 3500-4000 toeren maakt hij 50km/uur,
ik zal even de koppeling testen,

3e versnelling op de handrem circa 3000rpm maken en iets langzamer als normaal op laten komen. Blijft de motor 3000rpm maken dan is de koppelingsplaat slecht,,,Klop dat ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.