Renault Scenic: centrale vergrendeling werkt niet met de sleutel

Bouwjaar: 1998, Motorcode: 1.6e

goedendag
ik heb een (bekend)probleem waar ik niet op uitkom.

mijn handzender voor de centrale vergrendeling werkt niet meer.

de auto start gewoon met sleutel,dus startonderbreker slaat wel gewoon uit tijdens starten.
de centrale vergrendeling op de dachbord werkt ook.
rode led op daschbord knippert snel bij gestarte auto.
rode led knippert langzaam(normaal) bij uitnemen sleutel.
sleutel zend wel een infra rood signaal (gecontroleerd met de digicam)

ik heb geen reserve sleutel,uitsluitend ééntje.

iemand enig idee hoe ik weer met de sleutel de cv kan activeren.??

pinkeltje002

Geplaatst door pinkeltje002 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Meestal draait het uit op een nieuwe sleutel ondanks dat deze nog wel een signaal afgeeft.

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Al nieuwe batterij geprobeerd?
Als dat niet helpt, kan je het proberen via de reparatiewinkel in Enschede. Die repareren sleutels.

(Slechts één sleutel? Dat is niet handig en vragen om dure moeilijkheden als die ene sleutel kapot is....)

't garagistje (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb dit ook al eens voorgehad en kon toen de infrarood opnieuw synchroniseren. Pas op soms moet men gewoon een nieuwe sleutel kopen.
Kheb ff snel op een engelse site gezocht en dit gevonden. Je moet wel de startvergrendelingscode van je wagen kennen.

MEGANE WITH EARLY REMOTE (LED SWITCHES OFF WHEN HOLDING BUTTON DEPRESSED)

1. Igniton ON
2. Press and hold the central locking button for 5 seconds
3. LED on the dash board will go off, come back on and begin to flash.
The flashes correspond to the first digit of the 4 PIN security code- release the button when the first digit has been "flashed" and then press the button again.
4. Wait for the second digit to be "flashed" then release and re-press the button- continue until all digits have been entered.
5. If you have entered the code correctly the LED will then go out and the car can be started- to code the remote, switch off the ignition and press and hold the central locking button again until doors open/close after +-10 seconds.
6. Press remote button 2 times within the immediate vicinity of the pick up (in the roof) On some vehicles you may need to switch the ignition
back on to achieve this however.

Kan nu niet onmiddellijk een NL versie vinden. Ik kijk vanavond nog es voor eentje

mvg

www.donautomotive.nl (0) PRO, 12 jaar geleden

Vaak is de ontvanger kapot. Een universele set bied dan een goedkope uitkomst.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Trucje.

Neem je mobile en open je camera funtie.
Richt je infrarood oog van plip naar de camera en druk op de sleutel.
Als het goed is zie het intraroodoog oplichten in de camera.
Dan weet je dat de sleutel een signaal geeft.
Zoniet controleer de soldeerverbinding van infraroodoog op de printplaat van de plip.
Deze gaan nog wel eens los.
Als Het infraroodoog dan nog niet oplicht is de sleutel defect.

Voor het inleren/synchroniseren heb je wel de noodcode nodig anders gaat het niet.

pinkeltje002 (0), 12 jaar geleden

de sleutel zendt wel een signaal uit,deze heb ik nagekeken met de digicam.
zekering is ook o.k

kun je via de sloop,ook een ontvanger uit een andere scenic halen?en gewoon verwisselen.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Dze kun je gewoon wisselen.
Is niet gecodeerd.
Komt wel vaker voor dat de waterlekkage is via de dakantenne.
Het water komt dan op het printplaatje van de ontvanger.
Meestal geoxydeerd.

pinkeltje002 (0), 12 jaar geleden

ok dat zal ik dan eens proberen.

nog een laatste vraag.

als ik een sloop zender/sleutel (dus aleen de zender) uit een sloop scenic sleutel haal.
en deze eventueel gebruik als nieuwe zender voor mijn scenic ,is het dan mogelijk om deze sleutel/zender opnieuw in te lezen en te sychroniseren met mijn scenic ontvanger. met behulp van de noodcode dan .

dit zou dan aanzienlijk schelen i.p.v een nieuwe van de dealer.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Helaas de plipzender moet op chassis nummer worden besteldt .
Men kan geen sloop plipzender gebruiken.
Iedere auto heeft namelijk een eigen startbeveiligingscode en deze zit ook in de plip zender en is niet te wissen.
Deze code zit in de plipzender, uch en inspuitcomputer en deze moeten matchen met elkaar.

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

@ Donautomotive: Hoe los je dat dan op met de startonderbreking? Ben je hier om een oplossing aan te dragen, of om iets te verkopen?

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Is het bij de Phase 1 niet zo dat de startonderbreking en de centrale deur vergrendeling beide worden bediend door het infraroodsignaal van de sleutel?
Bij mijn weten heeft de Phase 1 geen ontvanger-ring om het contactslot.

A.
Als dit klopt (klopt dat???) zou dit betekenen dat niet je sleutel kapot is, ook niet je ontvanger en ook niet je boordcomputer, want de startblokkering wordt gewoon vrijgegeven.
In dit geval moet jij het zoeken in de communicatie tussen boordcomputer en centrale deurvergrendeling, óf een defecte centrale deurvergrendeling.
Ik denk zelf dat dit niet klopt, op grond van jouw uitspraak hierboven:
"rode led op daschbord knippert snel bij gestarte auto.
rode led knippert langzaam(normaal) bij uitnemen sleutel."

B.
Als stelling A niet klopt (en er dus wel een ringontvanger rondom het contactslot zit), is die ringontvanger gewoon in orde: het gewoon vrijgeven van de startblokkering en kunnen rijden, betekent dat jouw sleutel helemaal in orde is (want het codedeel ervan functioneert omdat de startblokkering wordt vrijgegeven en het infrarooddeel werkt omdat jij hebt gezien dat er infrarood licht uit komt). Je sleutel is dan dus niet defect, maar de infrarood ontvanger boven je binnenspiegel, MITS je het advies van 't garagistje uit post #4 hebt opgevolgd: de sleutel zendt dan in elk geval de code uit die bij jouw auto hoort.

In jouw plaats zou ik de binnenverlichting bij de binnenspiegel uitbouwen en de infrarood ontvanger uitbouwen/schoonmaken. Vaak lekt daar de dakantenne en werkt de infraroodontvanger niet goed door vochtresten en aanslag. Schoonmaken verhelpt dan vaak het probleem. Ik lees hierboven niet dat je de infrarood ontvanger hebt uitgebouwd/gecontroleerd.

Het idee van een kapotte sleutel is wel heel onwaarschijnlijk geworden.
Als je goedkoop wil gokken, probeer je eerst de procedure uit post #4 en daarna (als dat niet heeft geholpen) haal je een infrarood ontvanger (megane, Laguna, als he maar Phase 1 is dus van vóór 2000) van de sloop en probeer je die ter plekke uit in jouw auto.

pinkeltje002 (0), 12 jaar geleden

mooi antwoord heino
ik heb ondertussen even wat uitgeprobeerd.
ik heb de batterij eruitgehaald,en ik kan de auto gewoon starten,dus geen ring in het contact( of startonderbreker moet verwijderd zijn)
de centrale vergrendeling werkt gewoon als ik deze bedien met de "enge mannen knop"op de middenconsule

wat ik vernoemt heb:
"rode led op daschbord knippert snel bij gestarte auto.
rode led knippert langzaam(normaal) bij uitnemen sleutel."
klopt wel.

ik heb de ontvanger wel uitgebouwd, kapje binnenin schoongemaakt. maar ik kan geen corosy/oxidatie zien of vinden op de printplaat.voor de rest valt er weinig schoon te maken wat betreft de printplaatje.

het gebruik van de noodcode heb ik nog niet gedaan,deze zal ik morgen opvragen bij de dealer.

zoals je in het verhaal aangeeft kom ik dan op uit dat er ergens een breuk in de kabel moet zitten tussen de computer en c.v
maarja waar zit de computer,zodat ik de draden door kan meten.

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Nee, je eerste conclusie klopt niet. Het vraag-antwoordspelletje tussen de ring en de sleutel verloopt op energie uit de ring (transformatorprincipe). Daar is de batterij niet voor nodig. De batterij is alleen voor de infrarood communicatie met de auto.

Ik zou inderdaad het verhaal uit post #4 eens uitproberen.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je sleutel open heb zit er dan een klein blokje naast het ijzerbaard.
Zoja dan moet er een decoderring zitten.
Haal even de stuurkap eraf dan weet je zeker dat er decoderring zit te ja of te nee.
Snel knipperen wil zeggen dat de code niet gezien of geaccepteerd wordt.
Sleutel kan toch defect zijn al brand het infrarood led in de sleutel.
Na invoeren noocode blijft de startvergrendeling 15 min gedeactiveerd zonder dat de motor loopt. Men kan de auto wel starten nu. Zolang de motor loopt blijft deze gedeactiveerd bij uitzetten gaat deze na 15 min weer op startvergrendeling.

Steenbok50 (0), 4 jaar geleden

Ik had dit probleem ook en ik vond deze oplossing op het Renault forum en het werkte bij mij
Onderstaand uitgevoerd bij een Renault Megane Scenic 1.6 Rn bouwjaar 1998 automaat (zender in sleutel is IR)
Maar kan evengoed bij andere modellen werken.

Na lange tijd problemen te hebben ondervonden maar eens verder gaan speuren naar een goedkope oplossing.

Wat was het probleem:
- Centraal vergrendeling + startonderbreker werkte niet meer met de sleutel

Wat is getest + hoe:
- Functioneren van de IR in de sleutel.
- Batterijspanning in de sleutel
Getest door de knop op de sleutel in te drukken en voor een digitale camera te houden. Als het werkt zul je de zendled als lampje zien branden in de camera.

Vervolgens om het probleem (tijdelijk) te omzeilen heb ik bij een renault dealer de startcode opgevraagd. Na het op de juiste wijze ivoeren van de startcode
kon de auto eindelijk weer gestart worden. Echter na dit zo`n 2 maand volgehouden te hebben begon ik er wel flauw van te worden. Vervolgens div. bronnen/dealers
geraadpleegd wat het opnieuw inlezen zou gaan kosten, ik wist nml. al wel dat de sleutel 100% werkte. Uit div. reacties kwam naar voren dat dit wel € 300 tot € 500
kon gaan kosten. Een bedrag wat ik in ieder geval niet zo heb liggen.

Na veel speuren kwam ik een mogelijke oplossing tegen, en jawel, het functioneerde 200%.

Noodcode invoeren gaat m.b.v. het centraal vergrendelings knopje op de middenconsole.
Is je startcode bijv 1234 dan voer je hem zo in:
knopje vasthouden tot rode ledje 1 keer knippert. 2 --> 2 keer knipperen --> etc.
Normaal gesproken moet je hem weer van contact afhalen alvorens je hem kunt starten. Zet je even later de motor uit, dan kun je hem nog binnen 10 minuten starten
zonder de code opnieuw te moeten invoeren.

Echter nu doen we het even anders:
Nadat je de code hebt ingevoerd, van contact afhalen, sleutel eruit, centraal vergrendelingsknop ingedrukt houden en de knop op de sleutel afwisselend indrukken totdat
je de centraal vergrendeling op slot/open hoort gaan. Als het goed is moet de CV nu reageren, blijf echter de knop nog even vasthouden en blijf nog een paar keer ( 5 à 10x)
de knop op de sleutel indrukken. Blijft de CV continue aan/uit gaan dan is alles weer geprogrammeerd.
Werkt het niet direct dan even de stappen vanaf het begin herhalen (wacht bij voorkeur even 15 min.)

Bij mij werkte het na de 2de poging.
Heb dus weer een paar € 100,- verdiend vandaag :)

Succes voor iedereen die deze stappen ook eens ondergaat.

Steenbok50 (0), 4 jaar geleden

Met sleutel 1 is het gelukt en even later nogmaals aan het stoeien gegaan daar ik jaren met maar 1 sleutel reed omdat de andere het ook niet deed had ik de 2 de sleutels laten maken en De handeling hier boven Alleen nu met beide sleutels om en om op de afstands bediening blijven drukken Totdat de de vergrendeling reageert en beide sleutels doen het weer

succes een ieder met dit probleem . Met vr groet

Heino4267 (200), 4 jaar geleden

Knap dat je dit zelf (zo goedkoop) voor elkaar hebt gekregen en het rijdt een stuk fijner zo!

Steenbok50 (0), 4 jaar geleden

Dankje heino 4267 ik was er al een poosje naar opzoek en ja gelukkig nu gevonden en dacht dat moeten er meer weten want het is de goedkoopste oplossing hopelijk kunnen er nu meer mensen met dat probleem geholpen worden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.