Renault Megane: Raamheffers voor werken dan wel, dan niet ...om zot van te worde

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 DCi

Wie kan er mij helpen, ik ben ten einde raad. De raamheffers, zowel rechts als links vooraan werken dan wel, dan niet. De binnenbekleding is er al langs beide zijden afgehaald, alles nagekeken en alles OK, ook gecontroleerd op eventueel vochtprobleem, maar niets gevonden. In de Renault-garage laten nakijken, alles werd gedemonteerd en alles werkte toen normaal.
Wat doet zich voor? Ik wil mijn raam openen en het raam opent met schokjes, ik moet telkens drukken om het raam per 10cm naar beneden te krijgen, hetzelfde om het terug dicht te krijgen. Soms lukt me dat niet meer en dan zit er niets anders op dan de binnenbekleding eraf te nemen, de motor te de-connecteren, de stekker terug op de motor te steken en alles werkt weer?
Wanneer ik het raam met schokjes terug dicht krijg en de schakelaar 10 sekonden optrek(om te resetten), werkt de raamheffer weer naar behoren........maar voor hoelang. Ik word er zot van, je zal je raam maar niet terug dicht krijgen als het hard regent, of het niet naar beneden krijgen als je voor de slagboom van een parking staat. Ik heb heimwee naar de oude mechanische raamheffers, die werkten altijd!
Wie kan mij aub helpen?

ferr

Geplaatst door ferr (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Die raamslingers gaan net zo goed stuk hoor. Maar als ik het zo lees komt het systeem iedere keer zonder stroom te zitten. Want dat per 10 cm omhoog en omlaag is als de stroom eraf is geweest. Dat vast houden van de knop is het inleren van de eindposities. Ik zou dus op zoek gaan naar een kabel breuk in de voedingen. Begin te meten vanaf de voorste motoren naar de zekeringen kast toe. En vervang de zekering ook preventief.

Je zegt dat alleen de voorste dit doen, heb je achter ook electrische ramen? Zo ja dan weet je dat het in de voeding van de voorste twee zit.

ferr (0), 12 jaar geleden

Ja, ook electrische raamheffers achter, maar die worden maar sporadisch gebruikt. Zekering is vervangen en alle bedrading in de garage uitgemeten en gecontroleerd!
Wat me wel al opgevallen is dat het probleem zich dikwijls manifesteert als ik thuis vertrek, als de wagen dus bv een hele nacht(buiten) heeft stilgestaan. Zou het kunnen zijn dat de motoren van de raamheffers niet voldoende spanning krijgen(mijn wagen is nu 5,5jaar, dus ook mijn batterij).

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Ja dat zou kunnen, dat tijdens de koude start voltage zo laag komt dat de ramen het niet meer doen.

ferr (0), 12 jaar geleden

Ik leg mijn meettoestel in de wagen en ga na een koude start het voltage van de batterij eens meten en ook wanneer het probleem zich voordoet. Ik moet misschien eens noteren wanneer en in welke omstandigheden juist het zich voordoet.Tijdens of na een lange rit zou de batterij toch over voldoende spanning moeten bezitten en zou het niet mogen gebeuren. Ik hou je op de hoogte als ik meer weet. Alvast bedankt voor de reactie.

't garagistje (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb al een paar keer voorgehad dat er slecht contact was in de stekker op het mechanisme.
Te weten gekomen door de stekker te bewegen als de motor het niet deed.

Heino4267 (215), 12 jaar geleden

Neem de massaverbindingen ook mee in je metingen, want dat is de andere helft van de stroomvoorziening ....

ferr (0), 9 jaar geleden

Oplossing :
De stekkers op de motoren van de raamheffers zijn sterk onderhevig aan occidatie en vocht. De "Temic" modules welke op de motoren zijn aangebracht zijn niet waterproof en geven dikwijls problemen. De stekker op de motorheffer van de bestuurder is wordt er langs onder opgestoken en durft wel eens lossen door de schokken van de deur bij 't sluiten. Heb deze modules vervangen(in Frankrijk online aangekocht aan 33Euro) en de contactenpunten gereinigd en terug op spanning gebracht, en de stekkers vastgezet met spanbandjes, en ...weg zijn de problemen.
Bedankt voor alle hulp.
Mvg, Ferre

Hans4040 (305) PRO, 9 jaar geleden

Toch nog snel opgelost ...bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.