Renault Twingo: motor draait niet rond

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 lit

Motor wil niet starten omdat de accu leeg blijk te zijn. Maar ga ik de accu controleren dan geeft het 12.7 volt aan.
Dus de accu is niet leeg, maar laat ik de accu een half uurtje op dan start de motor.
Het probleem is dat het accu lampje met draaiende motor regelmatig flauw knippert, en ga je de verlichting of de ventilator aan zetten dan brandt het accu lampje feller.
Wanneer het acculampje weer gaat branden doe ik diverse metingen, maar kan niks vinden, alles werkt naar behoren.
De dynamo is vervangen, massa bedradingen, aansluiting van startmotor, en accu aansluiting verbeterd.
Wel zit er nog de standaard accu klemmen van Renault op, waar je moet draaien om de kabel vast te zetten.
Ik heb alles gehad of heb ik wat over het hoofd gezien?

Bonito

Geplaatst door Bonito (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Heino4267 (205), 12 jaar geleden

Je hebt hoogstwaarschijnlijk ergens een slechte verbinding zitten. Het meest waarschijnlijk is een slechte massaverbinding.
Je komt daar achter door te gaan meten: één pen op de +-aansluiting van de accu laten en "steeds verder weg van de accu" meten. Daarna doe je hetzelfde met één pen op de - aansluiting van de accu. Op een gegeven moment zakt de spanning en tussen dat meetpunt en het voorlaatste meetpunt zit de fout.
Bij draaiende motor (2000 tpm) moet je om en nabij de 14 Volt meten, 12, 7 Volt is veel te weinig.

kaleido 1 (1580) PRO, 12 jaar geleden

ZAl niet de eerste accu zijn die gewoon 12 volt aangeeft maar onder belasting in elkaar stort.
Opladen en daarna een belastings test doen om te kijken of er nog voldoende capaciteit in de accu zit.

Bonito (0), 12 jaar geleden

De meting heb ik gedaan met een Ohm meter (accu los gekoppeld) en daar waar de waarde niet oneindigd is heb ik geschuurt tot blanke plaat zichtbaar is en de bevestigings punten na montage aan chassis ingesmeert met koppervet. De kabels waar de Ohm meting slecht is,is vervangen.
Alles waar ik denk dat het kan zijn is nagemeten en evt. verbeterd -vertint-. en last van kruipstroom is er niet.
Dus bij het starten lijkt het net of de accu leeg is, maar ga ik een paar uur later de motor starten dan heb je kans dat de motor dan wel aanslaat.
Zaterdag is met de wagen mee gereden, zondag morgen start de motor niet, s'middags start de motor wel weer alsof er niks aan de hand is.
Accu is een jaar oud nieuw gekocht met extra meer vermogen.
Ben meer dan 45 jaar auto-monteur geweest, maar dit kom ik zelden tegen.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Spanning meten terwijl je start.Valt deze niet onder de 10.5 volt is de accu nog toereikend .
Is er geen of weinig verval dan is er slechte verbinding of de startmotor is versleten./borstels op.Tikje met een hamer op het dikke deel van de startmotor geeft uitsluitsel.
Succes.

kaleido 1 (1580) PRO, 12 jaar geleden

als ik het allemaal zo eens lees ga ik toch echt richting startmotor denken.
Af en toe gewoon teveel weerstand of een slechte plek in het anker, anker vervuild waardoor koolborstels slecht contact maken , of startrelais zelf.

Bonito (0), 12 jaar geleden

- Als bij het starten alleen een klik hoorbaar is en de motor niet wil tornen gaan soms de koplampen heel zwak branden alsof de accu leeg is.
- En de andere keer blijven de koplampen helder branden terwijl de klik hoorbaar is en de motor niet wil tornen.
- Maar het gebeurd ook dat als de motor langzaam ronddraait de ene keer de lampen lichtelijk minder gaat branden en de andere keer helemaal
uitgaan als of de accu leeg is. Maar de accu spanning is goed.
Het tikken op de startmotor help niet. De startmotor eruit gehaald getest en werk prima.
De kontactpunten in de startmotor (Bendix) schoongeschuurd, maar hoeft niet vervangen te worden.
Vandaag moest mijn vrouw naar haar werk en de Twingo doet het weer niet, als de wagen aangeduwd wordt dan start de motor.
Zet je de motor uit om dan weer te starten dan gaat het goed en start de motor wel weer.
Het is mij wel opgemerkt dat wanneer de accu volledig opgeladen word er geen probleem is, maar als de de motor dan weer weigerd en de accu word nagemeten
de spanning 12,6 á 12,7 volt is. Zet ik de accu in een andere wagen dan start de motor meteen en is er niks aan de hand.
Het lijkt alsof er een slechte verbinding is maar alles is nagelopen.

Heino4267 (205), 12 jaar geleden

Zet eens de binnenverlichting aan voordat je start.
Als de startmotor gaat draaien (dat hoor je) maar je motor niet correct start en de binnenverlichting blijft branden, is je startmotor defect.
Mocht daarbij je binnenverlichting uitgaan of heel zwak gaan branden, dan is het de startmotor of de accu.
Omdat de accu het wel goed doet in een andere auto, zou ik zeggen dat je startmotor defect is.

Trouwens:
- contacten zitten in het startrelais (de dikke cylinder die op je startmotor vastzit
- de bendix is het tandwieltje dat over de vertanding van de startmotor-as heen glijdt
- de rotor zit in de startmotor. Ik denk evenals kaleido 1 dat je rotor interne kortsluiting maakt.

Twijfel je daaraan? dan hang je over jouw eigen accu vóór het starten een andere accu parallel m.b.v. startkabels. Als de startmotor dan nog niet start, zou dat de conclusie "kortsluiting in je rotor" onderbouwen (wel stroom trekken, maar daar geen magnetisch veld van maken, alleen warmte).

Bonito (0), 12 jaar geleden

Alvast bedankt voor het meedenken, en alle tips kan ik goed gebruiken.
Maar als het aan de startmotor zou liggen, hoe kan het dan, als ik op een later tijdstip gaat starten de motor het wel doet.
Wat ik vergat te vermelden - wel bij mijn éérste bericht- is dat het problemen zich voordoet als het accu lampje een paar dagen flauw knipperd.
De accu meting is dan 12,7 á 12,8 volt. En met deze accu spanning kan ik een andere wagen starten.
Wanneer het accu lampje niet brandt is er ook geen storing. Maar dat flauw knipperen krijg ik niet weg.
De rotor heb ik nadat het getest is op kortsluiting laten afdraaien en voorzien van nieuwe koolborstels.
Op dit moment staat de Twingo stil, heb er even genoeg van. Ben nou druk bezig om een Renault Senic 1.5 dci blok waar de drijfstang een gat heeft geslagen te vervangen.

Heino4267 (205), 12 jaar geleden

12,7 á 12,8 Volt is te weinig. Dat moet bij draaiende motor 13,9 - 14,5 Volt zijn.
Bij zo'n lage boordspanning gaat inderdaad je dynamolampje (zwak) branden.

Over die kortgesloten rotor:
Op je rotor zitten vele vlakjes. Telkens twee vlakjes tegenover elkaar krijgen de spanning toegevoerd. Hebben ze wel alle tegenover elkaar liggende vlakjes gemeten? En ook op sluiting "met hun buurman links en rechts"?

Als je de startmotor niet gebruikt, staat de rotor stil met op 2 tegenover elkaar liggende vlakjes de koolborstels. Elke keer dat de startmotor is gebruikt, kunnen dat twee andere vlakjes zijn (de rotor is dan iets verder doorgedraaid). Als op één van de wikkelingen kortsluiting zit en slechts eenmaal op de tig keer starten stopt de rotor precies op die twee vlakjes, zal op dat moment de rotor enorm veel stroom trekken uit de accu en daar nul "kracht als startmotor" voor teruggeven. Dat zou verklaren waarom je soms wel normaal kunt starten en soms niet.

Maar ik zou (gezien de door jou genoemde accuspanning in je laatste bericht) meer aandacht schenken aan de te lage acculaadspanning.

Bonito (0), 12 jaar geleden

Heino, ik bedoel dat als ik de accu met de lage voltage uit de Twingo haal en deze in een andere wagen plaats ik deze wagen kan starten.
In mijn bericht staat dat de rotor getest is en deze is afgedraaid en voor van nieuwe koolborstels.

Bonito (0), 12 jaar geleden

Sorry, was vergeten te reageren als de storing met de Twingo is verholpen.
De Twingo rijdt weer als vanouds, vrouw blij ik blij.

De grote oorzaak lag aan de standaard accu klemmen, deze klemmen moet je vast draaien.
De dynamo kan zijn spanning niet kwijt. De spanning na de standaard accu klemmen zijn +/- 2 tot 3 volt lager.
Nadat ik normale accu klemmen geplaatst had werkt alles weer normaal.
De dynamo gaf wel een hogere spanning aan +/- 14,6 á 14,9 volt.
Twee dagen later starte de Twingo niet omdat van de half jaar oude accu cellen stuk zijn gegaan.
Dynamo nagemeten en deze gaf meer dan 15 volt aan, na laten kijken en bleek dat de diode stuk is.
Volgens de garage kan de dynamo stuk zijn gegaan omdat het zijn spanning niet kwijt kon door de slechte verbinding van de standaard accu klemmen.
Gereserveerde dynamo ingedaan en alles werk naar behoren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.