Renault Scenic: Aanjager voorschakelprint, waar?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik zit te stoeien met de voorschakelweerstand van de aanjager. Stand4 werkt niet meer en stand3 werkt soms als ik aan een connector rommel. Voor ik naar de garage ga voor een reparatie die natuurlijk veel geld kost, de voorschakelweerstand alleen is al 90 euro, wil ik dat zelf proberen. Ik weet dat de weerstand in het luchtkanaal van de aanjagermotor zit, maar er zitten twee connectors. De rode/zwarte draad is, denk ik de motor zelf en dan is er een kleine grijze connector met drie aansluitingen en een grote connector met meerdere aansluitingen. Waar zit nu dat printje en hoe haal ik dat eruit? Het zit op een moeilijke plaats onder dat dashboard en als je niet weet hoe het moet, zit je heel lang te prutsen. Wat doet die grijze en grote connector?
Ik heb een foto geplaatst: http://www.robwinters.org/aanjager.jpg

robwinters

Geplaatst door robwinters (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

De voorschakelweerstand zit boven in het dashbored in het luchtkaneel. Daarvoor moet het bovendeel van het dashbord uitgebouwd worden. Een goeie monteur heeft dan met 20 - 30 minuten gefixt dus zoveel hoeft dat niet te kosten.

willem12077 (0), 12 jaar geleden

Je kan alles van onder het dashboard benaderen en loshalen. De connector heeft een schuifsluiting. Eerst verschuiven, daarna connector losnemen.
Mijn advies: ventilator uitbouwen (3 parkertjes); weerstand uitbouwen (twee parkertjes). Alles is te vinden door de draden te volgen. Het "ding" waar de connector aan vast zit is de weerstand.

Reparatie:
1- zorg dat motor weer soepel draait. Wil nog al eens zwaar lopen tgv vocht (kom ik later op terug). Schoonmaken bij de koolborstels en de as met olie goed gangbaar maken.
2. Zorg dat de aansluitpunten op de weerstand en de connector schoon zijn. Is vaak een roestige boel. In ergste geval draden vastsolderen.
3. De weerstand lijkt in goede conditie. Nl stand 3 en stand 4 werken. Bij een kapot exemplaar werkt alleen stand 4.
4. Mocht de weerstand toch kapot zijn; niet weggooien. Ook deze kan je zelf repareren. Er zit een kleine thermoveiligheid in. Deze eruit knippen en nieuw exemplaar plaatsen. Bij voorkeur inklemmen; niet solderen. Daar kunnen die dingen niet tegen. Deze brandt namelijk door als de motor slecht draait. Thermoveiligheid kost 1a 2 euro en is te koop bij de plaatselijke Handyman.
5. en dan het vocht... Door ophopen van bladeren enandere vuiligheid raakt de afvoer van water verstopt. Water loopt vervolgens ventilatiekanaal en daarna de ventilatormotor . Zwarte klep onder de voorruit (paravan) verwijderen en de boel leeghalen.

6. Weer in elkaar zetten= omgekeerde volgorde. De stekkerverbindingen zijn uniek en er kan dus geen verwarring ontstaan.


Succes; dit kan je echt zelf!

Willem

robwinters (0), 12 jaar geleden

Willem, het is zo duidelijk als wat! Bedankt en als ik vandaag of morgen aan de gang ga. laat ik het hier weten. Net als het afhalen van de bovenkant van het dashboard, dat moet je met een klap doen. Als je dat niet weet zoek je jezelf een ongeluk.
Wat betreft de weerstand: die kan je niet bereiken door de connector los te halen? De paravan en de rest is erg schoon en droog. De motor loopt nog als een trein, dus ik zou die weerstand als eerste willen controleren.

robwinters (0), 11 jaar geleden

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken omdat de aanjager het helemaal niet meer doet. Na flink wat zoekwerk is het eigenlijk een fluitje van een cent. Je kunt er alleen wat ongemakkelijk bij. Maar drie schroeven los en de motor valt er onderuit. Nog een schroef en het regelcircuit kont los. En een verassing!! Connector aan de kabel aan gort door het vocht, connector op het regelcircuit ook aan gort. Ik zie dat de fan zwaar draait, dus dat is het probleem. Te hoge stroom, warmteontwikkeling en de connector begint te smelten. Kortom, een zootje. Volgende week de boel maar uit elkaar halen en kijken of we er nog iets van kunnen maken.

willem12077 (0), 11 jaar geleden

Bekend probleem.
Ik adviseer je het volgende.

1) ventilatormotor gangbaar maken. Vuil verwijderen en as smeren. De boel moet echt soepel lopen.
2) de weerstand goed bekijken. Is waarschijnlijk nog goed.
3) de stekker is waarschijnlijk ter ziele. Nieuwe op de kop proberen te tikken. Probeer bij een specialist in auto-electronica. Zij kunnen stekker wellicht bestellen. Op internet heb ik hem nooit kunnen vinden. Renault kan dat natuurlijk ook. Maar ..... dan "krijg""= je daar complete kabelbomen bij. Vreselijk duur en overbodig. Niet doen dus.
4) Als je stekker niet kan vinden dan direct op de bestaande contacten solderen. Maak een foto van de oorspronkelijke aansluitingen. Dan kan je nabouwen. Halfuurtje solderen geeft best voldoening. doe dat thuis aan de keukentafel. draden aansluiten op kroonsteentjes, die je vervolgens weer in de auto aansluit op de oude bedrading.
5) Als de kachelweerstand defect is, dan kan je hem hergebruiken. er zit een klein thermo-elementje op. deze is dan doorgebrand. Kost een eurootje; deze dingetjes zitten ook in koffiezetapparaten als beveiliging. neem er eentje met de waarde van ca. 90 graden C. Als je deze plaatst: niet solderen, maar inklemmen. Solderen kunnen ze (uiteraard) niet tegen; veel te heet.

6) Of eigenlijk nr 1. De bron van de ellende wegnemen. De afvoergaten onder de paravan (plastic zwarte plaat onder voorruit) schoonmaken. paravan eruit. 10 jaar bladeren wegscheppen. In de wielkuip de klepjes open maken (2 torx schroefjes) en de bagger verwijderen. Ik zou de schroefjes niet terugplaatsen. Lekker open laten

Klus kan je echt helemaal zelf. Garage overbodig.
Succes.

Willem

robwinters (0), 11 jaar geleden

De motor weer aan het draaien gekregen, schoongemaakt en een beetje olie doet wonderen. De weerstand is nog goed en de klixon is defect. Zet ik een nieuwe op en dan zal alles weer werken. Alleen de connector vervangen door iets anders want er zijn contacten totaal verpulverd. Ik zal nog wel ergens een zware connector hebben liggen, even wat solderen en het kan de auto in. Dank in ieder geval voor de ondersteuning, zeker het verhaal van Willem Kooien heeft mij veel geholpen. Het scheelt weer een hoop geld, want zelfs de weerstand is al zo'n 100 euro bij de garage. Niet te spreken over de fan zelf!

robwinters (0), 11 jaar geleden

Alles weer in elkaar gezet maar het resultaat was niet helemaal goed. Stand 1-2-3 werken niet. Alles is goed aangesloten, nieuwe thermische zekering, dus hij zou het moeten doen. Wat ik vermoed is dat het relais onder de weerstand een opdonder gehad heeft en daardoor stand 1-2-3 niet doorgeschakeld wordt. Dit is einde oefening, want je kunt er niet bij zonder de boel te slopen. Ik zal iets anders moeten bedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.