Renault Grand Espace: Harde tik in Renault Espace bij warme motor.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Sinds we deze auto hebben tikt deze al een beetje ("klinkt als een diesel").
Echter nu zit er een harde tik boven in de motor aan de distributie zijde.

Als de motor koud is is het er (bijna) niet, hoe warmer de motor, hoe harder de tik.
Bij een hoog toerental is het ook minder / weg.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast dank voor het meedenken.

Redchilly

Geplaatst door Redchilly (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

JanSpeed5132 (0), 12 jaar geleden

ik heb weinig verstand van Renaults maar je verhaal lezend moet je het denk ik zoeken bij de hydraulische klepstoters (mits de motor deze heeft), misschien is er eentje kapot.
De koude dikke olie is dan voldoende om die kapotte stoter nog op druk te houden, maar als de olie warm en dun wordt lukt dat niet meer. gevolg: hard tikken doordat er veel te veel klepspeling op de betreffende klep zit. Gaat het toerental omhoog dan pompt de oliepomp ook harder, gaat ook de oliedruk omhoog en zal die stoter minder hard tikken.
Soms is zo'n klepstoter alleen maar vervuild en helpt het om wat (200cc?) ATF-olie bij de motorolie te gooien. Deze dunne transmissieolie verdunt de motorolie iets en zit ramvol met schoonmaak dopes die eventuele vervuiling in de klepstoters los kan weken.
Lukt het niet dan zal je de stoter alsnog moeten vervangen. (anders slijt de nokkenas weer te veel/snel.)

slayer1981 (0) PRO, 12 jaar geleden

inlaatnokkenastandwiel vervangen

Redchilly (0), 12 jaar geleden

Eindelijk aan toegekomen het probleem aan te pakken.
Afgaande op de reacties zijn we er achter gekomen dat het i.d.d. het inlaatnokkenas tandwiel bleek te zijn.
Deze vervangen samen met alle bijbehorende onderdelen (nieuwe riemen/spanrollen, waterpomp etc..)
en de auto loopt weer als een zonnetje :-)

Enige vreemde is dat het lijkt of ik nu een stuk vermogen mis, met "moeite" kom ik op de 120 KM/U b.v.
In mijn geval is dit misschien beter, maar ik had juist verwacht weer meer vermogen te hebben na de reparatie ;-)

I.i.g. dank voor de reacties, het probleem is ermee opgelost.

Heino4267 (195), 12 jaar geleden

Staat alles wel goed op tijd?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je nokkenastandwiel eerst geblokkeerd voor je het monteerde.
Er zijn gevallen dat het inlaattandwiel avanaf magazijn niet inwendig geblokkeerd zit en dan klopt je timing niet meer.
En dan krijg het probleem vermogen verlies.
Dus hele distributie los tandwiel mag maar een kleine speling naar links/rechts hebben.
Alles weer op tijd zetten,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.