Renault Kangoo: Motor kangoo staat vast

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel

In een poging het magere huishoudbudget te sparen, heeft boer in Frankrijk de motor van zijn Kangoo vastgezet. Oliedom. Teneinde toegang te verkrijgen tot de kapotte waterpomp, moest de poelie van de krukas eraf. Muurvast. Heb de motor spijtig genoeg geblokkeerd met een schroevendraaier in het tandwiel van de nokkenas. Ben bang dat ik de boel daarmee ernstig ontregeld, verbogen of vernield heb, want sindsdien lukt het niet meer de krukaspoelie met de hand rond te draaien. Een paar aarzelende slagen naar links en rechts en vervolgens geen beweging meer. Wat te doen, wat is de diagnose en beter nog wat is de oplossing?

Boer wacht op antwoord
bijvoorbaat dank

charles48

Geplaatst door charles48 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

79 Reacties

sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik hoop dat je met proberen te laten ronddraaien geen kleppen krom hebt gedrukt want ik krijg het idee dat je de kleppen tegen de zuiger drukt omdat de nokkenas door het blokkeren verdraaid is ten opzichte van de krukas. Ikdenk dat je een distributieriem hebt en dat je nu een paar tandjes op de riem mis. Dus zul je de distributieriem moeten vervangen en alles weer op tijd moeten (laten) zetten.

(ken de motor niet maar verwacht dat er een distributieriem op zit. Bij een ketting kunnen de nokkenassen ook verdraaid zijn t.o.v. de krukas, maar dan is er vaak iets wat vast zou moeten zitten toch verdraaid. Maar ook dan moet je beginnen met de distributie op tijd te zetten.)

charles48 (0), 12 jaar geleden

Bedankt Sjaak, wat ik al vreesde. Het is inderdaad een distributieriem. Ik heb nogal geforceerd. Hoop dat de schade beperkt blijft tot de riem. Probleem is dat ik nogal afgelegen in de bergen woon en om de auto naar een garage te krijgen is niet eenvoudig. Vrees dus dat ik de klus zelf moet doen. Is dat mogelijk zonder speciaal gereedschap van Renault?
groet
tobbende boer
Charles

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Als de as spieloos is kan dit niet zonder speciaal gereedschap. Maar dit gereedschap kan je kopen buiten renault om voor ongeveer 120 euro. Even zoeken op internet. Dan zit er zelfs een beschrijving bij hoe het gedaan moet worden.

asx (0) PRO, 12 jaar geleden

een 1.5dci is spieloos, maar was er toen nog niet, ik vermoed een gewone 1.9D ; met spie

charles48 (0), 12 jaar geleden

Bon, de boel weer op tijd gezet, volgens mij volgens de regelen der kunst, maar motor nog steeds vast. Wat nu. De nokkenas verbogen of kleppen krom?
Ik weet het niet meer
de boer ploegt niet meer voort

Vervolg: stond dus toch niet goed op tijd want na nieuwe poging draait de motor gewoon rond. Helemaal uit de problemen ben ik nog niet want de riem blijft niet op de merktekens staan. Na ronddraaien zijn de merktekens van de nokkenas en de injectiepomp verschoven. Hoe kan dat. Slipt de riem omdat de spanning niet voldoende is? En hoe strak moet zo'n ding staan? Als ik hem te veel spanning geef lijkt hij weer van de 'tijd' af te zijn want hij blokkeert weer bij ronddraaien. Als ik de spanning verminder draait de boel weer gewoon rond. Wat doe ik fout?

En de boer hij ploetert en foetert voort
bvd

asx (0) PRO, 12 jaar geleden

dat hij verloopt klopt wel; iedere keer schuift het een aantal tanden op, maar als de merkteken op de riem en de tandwielen overeenkomen, moet hij lopen
maar allereerst zou ik wel het nokkenastandwiel controleren de spie wil wel eens uit het tandwiel breken

Hans4040 (285) PRO, 12 jaar geleden

Charles,
ik heb je instructies gestuurd voor de distributie.
Succes.

mvg,
Hans

charles48 (0), 12 jaar geleden

Dit begint een vervolgverhaal te worden.
Heb je handleiding gelezen Hans, maar zoek nu de plek waar ik de distributiepen in de as moet laten. Het is een Kangoo '97 1.9 D 65. Geen idee waar en of ie er zit. Heb in het forum ergens gelezen dat het wellicht een torx is naast de oliepijlstok? Is de motor ook zonder die distributiepen op tijd te zetten? Zo niet dan moet ik eerst naar de stad om een doppenset torx te halen. En zo blijven we bezig. Gelukkig schijnt de zon.
En o ja, hoe kan ik controleren of de spie uit het nokkenastandwiel is gebroken, zoas forumlid ASX eerder opperde?
Bedankt voor uw geduld, boeren moeten niet sleutelen, zo blijkt

Charles

asx (0) PRO, 12 jaar geleden

betreffende nokkenastandwiel: even verwijderen en aan kant nokkenas kijken
De pen moet inderdaad in het gat met de torxdop; wil wel eens met ik meen dop 11 lukken
de dop zit aan de voorkant van de motor aan de kant van de versnellingsbak, achter de dikke waterslangen

charles48 (0), 12 jaar geleden

Dank voor de reactie ASX. Nog één vraag, daarna zal ik het panel niet meer lastigvallen voordat ik kan melden dat de motor weer loopt. Als ik de krukas met de hand kan ronddraaien, kan ik de motor met een gerust hart starten. Geen kans op onherstelbare schade?

Cordialement,
Charles

asx (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou denken starten,als
de riem gecontroleerd is op ontbrekende tanden(liefst een nieuwe monteren)
het tandwiel gecontroleerd is
de merktekens corresponderen, ik meen 3 strepen op de riem en puntjes in de tandwielen en eventueel aangevuld met de pen
met de hand 2x ronddraaien en starten

Hans4040 (285) PRO, 12 jaar geleden

[quote=charles48]Nog één vraag, daarna zal ik het panel niet meer lastigvallen...[/quote]
Schroom niet om vragen te stellen, daar is dit forum voor.

charles48 (0), 12 jaar geleden

Ok radeloos feuilleton krijgt vervolg. Vandaag de boel weer gemonteerd. Tegelijkertijd versnellingsbakolie ververst. Motor gestart met zweet op mijn rug. Geen geratel loopt als een zonnetje. Tot ik er onder kijk. Mega-olielek. Lijkt uit de krukas te komen. Mogelijk heb ik zo zitten wrikken op de krukaspoelie dat er ergens een keerring is bezweken. Is dat mogelijk en zo ja welke. Of is het de koppakkimg die er uit ligt omdat de motor te heet geworden is na het defect aan de waterpomp. Lijkt me niet dat een koppakking zo hard lekt. Het is was een indrukwekkende plas olie die er uit kwam.
Iemand een idee of beter nog een oplossing voor mijn 1.9 d kangootje 65 uit 1997? Misschien de auto gewoon weggooien en een andere aanschaffen. Beetje zonde na al die uren sleutelen. Bovendien is de bankrekening van de boerderij angstwekkend leeg.

Charles

Hans4040 (285) PRO, 12 jaar geleden

Charles, kijk eerst eens WAAR het lekt...motor droogmaken, starten en dan kijken waar de olie vandaan komt.
Kan heel goed de voorste krukaskeerring zijn.

mvg.
Hans

PS: weggooien kan altijd nog

charles48 (0), 12 jaar geleden

Lijkt er op dat de olie uit het tandwiel van de krukas loopt. Keerring kapot? Hoe is ie te vervangen. Is dat een haalbare klus zonder speciaal gereedschap?

Charles :(

asx (0) PRO, 12 jaar geleden

je bedoelt aan de distributie kant?
dan is er verder geen speciaal gereedschap nodig
alleen zal alles er weer af moeten, distributie riem poellie ed
en je hebt al eens geoeffend dat scheelt

charles48 (0), 12 jaar geleden

Bedankt heren, ben de depressie een beetje te boven. Wordt vervolgd. Voor de sneeuw komt moet die motor weer lopen. We hebben hier nog een Renault Master maar die is niets waard in de sneeuw. Een kangoo met spijkerbanden is een tank, beter dan een 4 x 4.
Bonne nuit
Charles

charles48 (0), 12 jaar geleden

Op de valreep. Ik zit nog in mijn revue technique te bladeren maar het onderwerp keerring krukas komt er niet in voor. Hoe krijg ik in godsnaam dat wiel achter de krukaspoelie los. Ik heb er twee gaatjes met een schroefdraad in zien zitten. Is dat om het ding eruit te draaien?
Gelukkig werkt mijn tractor nog, maar voor lange ritten niet erg praktisch.
goede nacht
Charles

charles48 (0), 12 jaar geleden

Vogende episode. zondagochtend de boel weer gedemonteerd. Gaat snel als je weet in welke volgorde het moet. Tandwiel kwam er zonder slag of stoot van af. Alles netjes droog en schoon gemaakt. Keerring ziet er nog gaaf uit. Begin te twijfelen of het daar vandaan komt. Het tandwiel links ervan is ook aardig nat. La roue dentee libre heet dat in het Frans. Zit de oliepomp daar achter? En zit daar ook een keerring die kaduuk kan zijn? De nokkenas is in elk geval droog, zo lijkt het. Dus zal het toch wel de keerring van de krukas zijn. Dat is tenslotte de enige die met al dat wrikken op z'n donder heeft gehad. Kan het te maken hebben met het feit dat ik de krukas meerdere keren de verkeerde kant opgedraaid heb? Weet iemand of er achter de krukaspoelie nog een dunne rubberen ring hoort. Die heb ik over na het demonteren en ik weet bij god niet waar ie uitgekomen is. Is die keerring van de krukas een renaultonderdeel of kan ik die bij elke automaterialenzaak verkrijgen. Veel vragen. Moet morgen in ieder geval weer naar de stad voor onderdelen. Keerring, nieuwe riemen. Wordt een dure grap zo.
Weet iemand of de motor van een 1.9 dci pampa kangoo in mijn oude 1.9 d 65 past. De buurman een berg verder is namelijk met zijn verhikel in het ravijn gedonderd en heeft me het wrak geschonken. In dat geval misschien de moeite waard om de motor te reviseren. Ik ben nou toch bezig. Grapje. Misschien een leuk tijdverdrijf als we ingeneeuwd raken.
Bij voorbaat dank
zondagssleutelaar Charles

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Waar woont u toch? Geweldig om dit zo te lezen, natuurlijk niet de panne met de voiture maar de verplichting tot zelf redzaamheid.

charles48 (0), 12 jaar geleden

Kijkje op de boerderij? www.ladeveze-cevennes.com
Zelfredzaam word je hier inderdaad wel. Maar ik zaag makkelijker bomen om dan dat ik auto's weer aan de praat krijg.
Groet uit een miezerend Frankrijk
Charles

kaleido 1 (1350) PRO, 12 jaar geleden

Past deze O ring netjes over de krukas?
Als je het tandwiel aan de achterkant bekijkt zit daar dan een schuine kant binnenin het gat?
Grote kans dat de o ring is voor de afdichting tussen krukas en tandwiel, kon je zien of er huile (olie) tussen het tandwiel en de krukas is doorgekomen.
Bon change charles

charles48 (0), 12 jaar geleden

Kan niet zijn dat dit het lek heeft veroorzaakt? Lijkt me een beetje klein ringetje om te dienen als oliekering!
Niettemin dank voor de raad Ferrie, een goed zondagavond toegewenst.
Charles

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Maten van het ringetje? (dikte? Doorsnede?)

charles48 (0), 12 jaar geleden

Ok volgende episode in Franse sleutelklucht. Eerste keerring krukas vervangen. Kostte negen euro bij Renaultgarage. Boer heeft alles weer netjes gemonteerd, word er steeds handiger in. Starten, lopen en ja hoor hij lekt onverdroten voort. Motor gestopt. Alles weer gedemonteerd. Krukaspoelie weg, tandwiel krukas weggenomen..... Nieuwe keerring kurkdroog. Lek kwam dus niet daarvandaan!!!!!! GRRRRMMPF. Putain de merde! Lijkt achter het looprol links ervan te komen. Is dat mogelijk? Zit daar ook nog een keerring? De nokkenaskeerring lijkt me droog. Er ligt ook nogal wat olie op de waterpomp, maar dat komt denk ik omdat de distririem de olie overal heen gespoten heeft. Dank voor uw aandacht, geduld en de boer wacht op antwoord.

Bonne journee
Charles

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

foto mogelijk voor het overzicht ?

charles48 (0), 12 jaar geleden

Ok ga proberen, met of zonder de monteur erop? ha ha

charles48 (0), 12 jaar geleden

lukt me maarniet om plaatje te uploaden!

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Charles, dat staat duidelijk omschreven hieronder.! "bij voeg een afbeelding toe". Hoop dat het lukt.

charles48 (0), 12 jaar geleden

Hierbij drie plaatjes van matige kwaliteit. Bij nadere inspectie lijkt het erop dat de olie van hogerop komt. Begin het angstige vermoeden te krijgen dat het toch de koppakking is. Vreemde is dat er in het koelvloeistofsysteem geen enkel oliespoor zit. Lijkt er op dat de olie lekt uit de achterkant van het motorblok, ter hoogte waar de uitlaatpijpen het blok verlaten. Laat het niet waar zijn. Koppakking is twee jaar geleden vervangen door Renault. Kosten 1500 euro. Het leven van een zondagsmonteur is verrukkulluk.

Charles

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

maak de boel eens goed schoon met een ontvetter (remmenreiniger), en laat hem dan eens draaien en dan kijken waar het begint te lekken, lijkt idd wel van hoger af te komen, waar is zo niet te beoordelen van achter een scherm

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

lijkt op de koppakking. goed schoonmaken en kijken lijkt mij het beste

charles48 (0), 12 jaar geleden

Zijn er meer smaken dan koppakking?
dank voor de hulp
charles

charles48 (0), 12 jaar geleden

Ben begonnen om plastic opbouw van luchtfilter te demonteren om achter de motor te kijken. Uit nieuwsgierigheid gelijk maar even staat van luchtfilter gecontroleerd. Tot mijn verbazing was het luchtfilterhuis gevuld met nogal wat olie. Ook het filter zelf was aan een kant nat. De sleutelklucht begint meer en meer vorm van een tragedie aan te nemen. Kan iemand het laatste oordeel over ons oude kangootje vellen.
groet charles

charles48 (0), 12 jaar geleden

Ziehier het smakelijke luchtfilter, gekiekt in een waterig winterzonnetje

groet Charles

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Een oordeel wèl, of het het laatste oordeel is ..???

Als de lekolie inderdaad vanuit de koppakking komt, kan er toch niet zoveel olie verschijnen als jij omschrijft. Zoals hieronder beschreven; spuit de viezigheid eraf met remreiniger, en als het schoon is, start de motor en kijk zorgvuldig vanwaar deze komt.
Indien het toch de koppakking is, is het aan jouw, om te bepalen of deze auto, die kosten en moeite nog waard is.

Ik moet zeggen; voor een boer ben je erg volhardend en doelbewust. je hebt al wat ervaring opgedaan, distributie moet nu geen probleem meer zijn. Denk er wel aan dat evtl de kopbouten op moment aangetrokken moeten worden. Kop vlakken en/ of schoonmaken etc. etc.


Succes en wijsheid.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

carter ontluchting dicht zitten?
compressie verlies via de zuiger veren

charles48 (0), 12 jaar geleden

Dank Ralf, tja renaultmonteurtje daar begrijpt het boertje natuurlijk helemaal niets van. Waar zit de carterontluchting en wat heeft dat te maken met compressieverlies via de zuigerveren en wat heeft dat zijn beurt weer te maken met olieverlies. Doel je op olieverlies via luchtfilter? En kan er een verband zijn met de olielekkage waar ik al anderhalve week over loop te mekkeren. Ik hoop nog steeds dat het toch de koppakking niet is. Ik heb alles evenwel gedemonteerd en heb niet zo veel zin om voor de vierde keer de distribitieriem etc er weer op te zetten om hem te kunnen starten. Als het onverhoopt dan toch de koppakking blijkt te zijn kan ik alles wéér demonteren. Bovendien zie je geen reet als die riemen gemonteerd zitten. Maar als het moet dan moet het. Mijn vrouw begint mij te haten en heeft volgens mij het laatste oordeel al geveld. Maar ja, een nieuwe auto kopen voor een paar grijpstuivers -veel meer hebben we op het moment niet te verspijkeren- is volgens mij ook geen oplossing. Je weet nooit wat je koopt. Met het huidige kangootje weet ik in elk geval wat we in huis hebben en wat we kunnen verwachten. U hoort het al, ik neig naar een operatie koppakking vervangen, mits noodzakelijk. De enige die op het moment roet in het eten kan gooien is Koning Winter. Als we insneeuwen komen we met de Renault Master niet weg en hoe moeten de jongens dan nog naar school. Maar misschien gaan deze bespiegelingen wat ver voor een sleutelforum, waarvoor mijn excuses.
Chacun sa merde, zeggen ze hier
en dank voor alle raadgevingen
Ciao
Charles

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Charles, ik zou toch de viezigheid wegspuiten met remmenreiniger, en dan kijken waar de olie tevoorschijn komt.! Dan weet je dat in ieder geval.
Tja en als deze uit het deelvlak van kop en motor komt, dan moet de kop eraf ja. Helaas. Maar nu weet je nog niets.

charles48 (0), 12 jaar geleden

ok ralf, alleen we hebben van alles in huis, mest, paarden kippen schapen maar remmenreiniger nee.......

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

heb je geen andere ontvetter ?

charles48 (0), 12 jaar geleden

Renaultmonteurtje waar zit de carterontluchting en wat heeft dat te maken met compressieverlies via de zuigerveren en wat heeft dat zijn beurt weer te maken met olieverlies. Doel je op olieverlies via luchtfilter? En kan er een verband zijn met de olielekkage waar ik al anderhalve week over loop te mekkeren. De bovenkant van het spruitstuk hapt ook olie. Kan het zijn dat dit lekkage veroorzaakt? Met die ontvertter komt het wel goed.

Charles

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Op je zuigers zitten twee soorten zuigerveren: olieschraapveren en compressieveren. Als de compresieveren vast zitten (kan je verhelpen met een spoelmiddel) of zijn versleten/gebroken, lekt de verbrandingsdruk langs de zuigers naar je ondercarter. Daardoor blaast de compressiedruk tegen de olie in het carter, en gaat (voorzien van rijkelijk olie) de carterontluchting in. Die komt uit in je luchtfilter, waardoor al die olie in je luchtfilter komt.

Te overwegen is om alles schoon te maken en in elkaar te zetten. Je rijdt er een tijdje mee, waarbij je elke dag je luchtfilter schoon maakt. Als dan geen leksporen op je blok zitten (dat is de oorzaak waardoor je was gaan sleutelen), is duidelijk dat de olie vanuit je luchtfilter over het blok heen lekt.

In plaats van op koppakkingen en olieseals kan je je dan richten op je compressieverlies. En daar is wel wat op te vinden (zoek maar eens op deze site op "forte").....

Wat is je kilometerstand?

charles48 (0), 12 jaar geleden

Dank voor je reactie Hein,
Maar rijden heeft weinig zin want het olieverlies is daarvoor te groot. Als de motor loopt onstaat er al snel een flinke plas. Probleem is dat ik moeilijk of niet kan vaststellen waar het vandaan komt. Maar ik denk dat ik alles inderdaad maar weer schoonmaak, monteer en laat draaien om goed vast te stellen waar de ellende begint. Kan het verlies via de zuigerveren aanzienlijk zijn. De moter heeft er 270.000 opzitten.

Charles

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je het tandwiel naast het krukastandwiel eens verwijderd.
Want dat is de aandrijving van je oliepomp.
De keering wil er wel eens uitknallen en spuit je de olie direct over vloer.

charles48 (0), 12 jaar geleden

Iemand zei eerder dat de oliepomp bij deze motoren intern zit. Het is een 1.9 D uit 97. Maar ik heb dat tandwiel nog niet losgehad nee.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Haal het tandwiel los dan zie je het meteen of er een keering zit ja of nee.
Qua bouwjaar zou het nog kunnen dat de oliepomp hier zo wordt aangedreven.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Jongens, laat Charles nou niet de hele motor uit elkaar halen. Hij heeft een enorm olielek naar buiten toe, dus uitwendig. (OK, er staat wat olie in zijn luchtfilter)
Eerst zoals Charles zelf al zegt; de zaak afspuiten met een ontvetter, starten en kijken waar dit vandaan komt.

Daarna hem lastig vallen met zuigerveren, compressieverlies etc..

charles48 (0), 12 jaar geleden

Tof Ralf, bedankt. Vandaag even pauze voor de Franse sleutelklucht. Boer hakt hout voor gezinnetje. Denk even aan ons als je de thermostaat wat hoger draait! Wil eerst die torx van het tandwiel naast de krukaspoelie eraf halen maar heb de dop niet. Een gewone dop lukt niet. Dus ik moet eerst weer naar de stad, tenzij ik het op internet bestel. Kortom even radiostilte. Wordt vervolgd......Ik zal jullie missen....
Ciao Charles

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Charles waar lekt ie precies?
Distributiekant?
Voorzijde?
Achterzijde?
Versn bak kant?

Omdat je zegt het loopt er meteen uit bij het starten.


Olie toevoer leiding turbo goedgemonteerd?
Ik weet niet of je het oliefiter hebt vervangen?
Zou kunnen dat de oude afdichtring van het oliefilter is blijven zitten.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Ramjod, even teruglezen, dan kun je lezen dat Charles niet precies kan zeggen vanwaar de olie komt.
Dit is hij nog aan het onderzoeken.

charles48 (0), 12 jaar geleden

Goedemiddag allemaal,

Sleutelklucht was tijdelijk onderbroken wegens sneeuwval. Boer was buiten bedrijf. Inmiddels weer gesmolten en kan dus weer verder. Heb alles weer gemonteerd, motorblok schoongespoten, plastic kappen achter distririem verwijderd om beter te kunnen zien waar de olie vandaan komt. Alle riemen weer gemonteerd en auto gestart. En ja hoor, de olie komt niet uit de culasse/koppakking maar uit een klein gaatje links achter de krukaspoelie. Is dat een van de schroeven van de beschermkappen die ik niet gemonteerd had? Staan die in verbinding met olie? Vreemde zaak. Het is volgens mij dus niet de pakking. Iemand een idee? Geef mij hoop!

Bij voorbaat dank, Boer wacht op antwoord

Charles

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

zou je een foto kunnen plaatsen van de plek die lekt >?

charles48 (0), 12 jaar geleden

Kan ik proberen maar probleem is dat alle riemen er voor zitten. Bovendien is het een klein k-gaatje en dus op een foto moeilijk zichtbaar, als ik al op de plaats van het onheil kan komen. Morgen proberen. Hoop dat ik de boel voor het weekend aan de praat krijg. Daarna weer sneeuw voorspeld! Zelf denk ik dat het geen r... voorstelt, maar gelukkig heb ik geen r... verstand van

De boer

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Charles, Als die pouley de oliepomp aandrijft kan je daar een boormachine op zetten met een passende dop er in.
Nu kan je zonder sleutelen oliedruk maken en zien waar het lekt. Trouwens hoe is het met die buurman afgelopen ,of ging zijn auto alleen de afgrond in ?Ontvet je wel de riem als laatste.
Bon courage !

charles48 (0), 12 jaar geleden

Punt, dank voor de raad, en wat de buurman betreft, die ging ook het ravijn in met een glaasje teveel op. Gelukkig staan hier flink wat bomen en de Kangoo bleef achter een boom steken. Hij landde op onze elektrische schapenomheinig en kreeg de volle laag toen hij de deur wilde open maken om naar buiten te kruipen. Ontnuchterend!

charles48 (0), 12 jaar geleden

Ok hier twee plaatjes van het gewraakte gat. Een met boutje van de beschermkap achter de distririem en de andere zonder. Ik denk dat ze in verbinding staan met oliekanaal wat de lek veroorzaakt. Kan iemand mij dat bevestigen? Er gloort hoop in de sleutelklucht
groet
De Boer

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Had je de motor laten draaien zonder afdekkappen? Ik doe het soms ook bij twijfel ,maar bij zoveel auto"s gaat dat niet omdat er achter dat deksel olie onder druk staat VW t4 b.v. Je bent goed bezig , Als het met de schapen niet meer wil is er nog wel een garage beneden in het dorp die jouw ervaring wel kan gebruiken .! Franse auto's genoeg!
Succes.

charles48 (0), 12 jaar geleden

Die garage beneden heeft niet meer zoveel vertrouwen in mijn kunsten als meccano. Ik had hem (serge) een paar keer gebeld om raad, maar de problemen werden door mijn onkunde steeds groter. Dankzij het forum heb ik het drie weken later toch opgelost. Ik hou het dus maar bij schapen en paddestoelen. De boer bedankt alle pro's en amateurs die mij met raad bij stonden. Ook namens mijn vrouw.
Het ga uw goed in 2012
Charles

Hans4040 (285) PRO, 12 jaar geleden

Monteer dat boutje met vloeibare pakking...
http://shop.pneumatiek.nl/industrielijm/...{73A196D4-8598-41A8-A80B-8FAF3F9E1D79}

charles48 (0), 12 jaar geleden

c'est fait Hans, merci

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

En de boer reed weer!

charles48 (0), 12 jaar geleden

Bon, de boer reed dus niet. Ik word er knettergek van. Alles weer gemonteerd zoals het hoort. Heb distririem vervangen want die zat onder de olie na die lek. Probeer te starten... accu leeg. Andere accu er aan gehangen. Hoor een piepje, daarna niets meer. Hij maalt een paar keer rond maar hij start niet. Het enige wat ik nadien nog heb gedaan is een moer van de bumper vast gelast. Zonder accu! Heeft dat lassen toch ergens kortsluiting veroorzaakt. Iemand een idee. Excuses dat jullie nog niet van me af zijn.

Charles

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

in het slechtste geval heb je de rekeneenheid inspuiting opgeblazen...

zekeringen al eens gecontroleerd?

reserve sleutel ?

loopt ie wel op remmenreiniger of startpilot ?

Paulus8636 (0) PRO, 12 jaar geleden

En maalt hij snel genoeg rond met de hulpbatterij? Met een zwakke hulpbatterij of dunne startkabeltjes draait hij niet goed rond.
Misschien eens proberen de batterij goed op te laden en nog eens proberen?

Gr.
Paul

charles48 (0), 12 jaar geleden

Rekeneenheid inspuiting! Klinkt goed renaultmonteurtje. Waar zit dat? Is vast heel duur! Alle zekeringen ok. Vreemde is dat ik de wagen met de oude distririem zonder problemen kon starten, gisteren dus. Heb ´m een half uur laten draaien om te controleren op olielek. Niks. Vandaag nieuwe riem gemonteerd, wilde niet erg vlotten. Eerste poging kon ik de motor niet rond draaien. Riem er weer af gehaald, opnieuw op tijd gezet met pin voor in de motor en daarna opnieuw geprobeerd rond te draaien. (Ik geloof dat ik binnenkort een gooi kan doen naar het kampioenschap distririem vervangen) Dat lukte zonder problemen, dus het lijkt me dat de boel gewoon op tijd staat. Ik begrijp niet wat er aan de hand kan zijn, vooral niet omdat hij gisteren zonder problemen aansloeg. Hij heeft overigens wel een keer een poging gedaan om aan te slaan, maar dat leek meer op een natte scheet. Is er ergens water in gekomen met schoonspuiten? Ik heb het luchtfilter met een karcher uitgespoten. Eerst de accu's maar eens goed opladen en een nieuwe poging doen. Dank voor de snelle reactie want ik voel me op dergelijke momenten erg eenzaam in ons ravijn.


groet Charles

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

heb je het motorblok ook met karcher afgespoten ? zo ja :

haal de gloeibougies er eens uit, en start dan, komt er nu ook water uit de 4 gaten van de gloeibougies ?

charles48 (0), 12 jaar geleden

Ja ook het motorblok, want er zat overal olie. Ok morgen truc met gloeibougies. Kan de motor ook een klein beetje, een paar tandjes van de tijd zijn. Of is het goed of niet goed. Niet goed betekent motor kaduuk als je start?
Vroeger had ik een eend
en was ik lid van het eendeei in Rotterdam
Maar dat was lang geleden

charles48 (0), 12 jaar geleden

Tja, boer wenst iedereen gelukkig nieuwjaar. Heb vandaag de sleutelklucht hervat. Oude distririem, origineel Renault, er maar weer opgezet om er zeker van te zijn dat het niet de riem was. Alles weer uiterst zorgvuldig gemonteerd en op tijd gezet. Starten..... Niets... Vervolgens inspuiting bij verstuivers losgedraaid en gecontroleerd of er diesel kwam. Is ok. Probleem is dus denk ik elektronisch. Fuel cut off switch ingedrukt, maar gaf mee dus ik denk niet dat ie uitgeslagen was. Het vreemde is dat wanneer ik de accupolen aansluit, er een harde piep van binnenuit de auto komt, ergens ter hoogte van het dashboard vermoed ik. Moeilijk vast te stellen als ik buiten sta en accupolen aansluit. Maar die piep heb ik volgens mij niet eerder gehoord. Is dat normaal? Verder weet ik het ook niet meer.. Hoop niet dat ik de auto naar garagist Serge moet slepen om hem uit te laten lezen. Die komt niet meer bij als ie die zuinige Hollander met zijn oude rot kangoo aan ziet komen. Voortaan gelijk bij mij brengen, zal hij wel roepen. En misschien heeft ie wel gelijk. Maar ja, beetje ver weg en een beetje duurder dan het zelf doen. Gloeibougies er nog niet uit gehad maar lijkt me sterk dat het water tot daar komt.

Boer wacht op antwoord

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Tja, accu lang los gehad...
Kijk eens binnen op het dashboard of je startblokkering wel wordt vrijgegeven: als alles goed is, is het kleine rode knipperlampje uit als je probeert te starten.

charles48 (0), 12 jaar geleden

Bon, auto met startpilote aan de gang gekregen. Zat waarschijnlijk ergens water in. Maar de motor maakt een dreunend geluid. Zoiets als mijn tractor. En het oranje lichtje met de bliksemschicht blijft branden. Heb een stukje gereden maar word niet vrolijk van de herrie die de motor maakt. Iemand nog een idee?

groeten van de boer

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Alle motorsteunen op zijn plaats en vooral VAST. Vermogen normaal?

charles48 (0), 12 jaar geleden

Alle motorsteunen gemonteerd. Alleen luchtfilter los gehad, zit met twee bouten vast op spruitstuk, maar die krijg ik niet terug op z'n plek. Dat geeft enig geluid, maar de herrie komt meer van de kant distributie. En dat lampje dat niet uit gaat, wat is dat? Vermogen lijkt me in orde.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Doe om dat filter een spanband of koetouw . Dat lawaai irriteert maar alles trilt stuk. Bon soir.

charles48 (0), 12 jaar geleden

Heb maar besloten de auto uit te laten lezen om te weten wat er precies aan de hand is. Bedankt voor alle hulp heren. ik kan ieder geval met de Kangoo naar de garage rijden. Zo'n dertig kilometer. Hopen dat we dat halen! Als ik de uitkomst weet zal ik het hier melden.
Hartelijke groet,
De Boer

charles48 (0), 12 jaar geleden

Ok laatste episode in sleutelklucht in de bergen. Nog niet naar garage omdat ik de auto niet meer aan de gang krijg. Heb de boel nog maar een keer gedemonteerd om te kijken of motor toch een tandje van de tijd af stond. Riem netjes gelegd en bij het ronddraaien van de motor aan de krukas hoor ik een schurend geluid uit de motor komen. Net of er rubber tegen ijzer aan loopt. En maar bij twee cylinders. De andere lopen soepel rond. Toch klep verbogen? Ik word er schijtziek van en begrijp er helemaal niets van. Is allemaal niet logisch. Motor heeft gewoon gelopen en nu ineens niets meer. Ik geloof dat mijn uithoudingsvermogen ten einde is. Heeft er iemand een kangoo in de aanbieding? Liever nog een oplossing.

De Boer

charles48 (0), 12 jaar geleden

PPfffff, mannen.....Laatste bedrijf voor sleutelklucht. De Boer heeft goed nieuws. Eindelijk... Alles weer gedemonteerd en gemonteerd. Ik ben de tel kwijt. Maar hij loopt als een zonnetje. Het is mij een raadsel waar het probleem zat, maar ik denk toch dat de motor enigszins uit/van de tijd was en de boer van de kaart. Nogmaals dank voor alle hulp. Wie in de buurt is, komt maar langs voor een glas wijn!
Ik ga weer boeren, sleutelklucht fini.

Groet Charles
zondagssleutelaar

Hans4040 (285) PRO, 12 jaar geleden

Mooi om te lezen Charles !
Ik hoop dat je nu van alle ellende af bent.
Succes verder en misschien tot een volgend probleem? ;)

mvg,
Hans.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

En hoe zit het met de voldoening die nu los komt. Je hebt nu in ieder geval wat te vertellen op verjaardagen en dat je het zelf hebt gedaan. Groeten uit Les Peys Bas.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.