Fiat Punto: Raammotor LV stuk?

Bouwjaar: 2006

Vanaf het begin was het zo dat als ik het raam LV omlaag wilde doen (of omhoog) ik dan een heel zacht klikje hoorde. Dat zal dan het relais geweest moeten zijn. Het raam ging echter niet omlaag. Nu is het zo dat ik helemaal niets meer hoor, ook geen relais. Het raam gaat ook niet met de afstandsbediening naar beneden. De overige 3 ramen werken perfect.

Nu heb ik vandaag het deurpaneel losgehaald en de stekker doorgemeten. Op 1 pinnetje meet ik 12V als ik de schakelaar indruk, op 3 andere pinnetjes 0V, op het 5e pinnetje ongeveer 6V.

Nu lijkt het mij dat de bedrading wel goed is. Kan ik nog iets aan het motortje doen? Is het te fixen, of moet er een andere motor in? Of moet het hele mechaniek vervangen worden?

farris

Geplaatst door farris (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk dat in de eerste situatie je motortje gewoon vast zat omdat je hem of een relais nog hoorde klikken, maar de ruit niet bewoog.
Ik denk dat nu de thermische beveiling eruit ligt, dit is soms te herstellen maar dan moet het motortje er wel uit.
Heb je een mechaniek met kabels of met een tandheugel.

farris (0), 12 jaar geleden

Met kabels. Kan het motortje los hiervan, of moet het hele mechaniek uit de deur (met de rails dus).

kaleido 1 (1355) PRO, 12 jaar geleden

Motortje kan los hiervan maar let op dat het tandwieltje waar de kabels overheen lopen er niet uit schiet , want dan heb je er een mooie klus aan en enig technisch inzicht.
Het beste is als hij niet teveel onder spanning staat het hele mechaniek eruit tehalen.
Je kunt dan even een houten latje/balkje rechtop onder de ruit klemmen, even op maat zagen tussen bodem van de deur en onderkant ruit.
Kun je gewoon met de auto blijven rijden en op je dooie gemak het eens even bekijken.

farris (0), 12 jaar geleden

Ik zie dat ik voor 59 euro een ander mechaniek heb uit Duitsland, denk dat ik die er gewoon in zet. Makkelijker ;)

Tenzij ik die motor open kan krijgen en echt iets fysieks kapot zie. Maar goed, het mechaniek moet er dan sowieso uit, of ik hem nu repareer of vervang :)

Oja, trouwens, het heeft één keer gewerkt, nadat ik heel vaak op het knopje heb zitten drukken kreeg ik de ruit omlaag. Misschien dan toch iets met de bekabeling.. vaag vaag.

farris (0), 12 jaar geleden

Ik heb 12V op de raammotor gezet, maar kreeg er alsnog geen beweging in. wel een klikje, maar die heb ik nu ook niet meer. Dus óf de motor is echt stuk, óf ik heb hem nu stukgemaakt ;)

Misschien toch dat eerste, alleen is dat wel een gok van 105 euro.

kaleido 1 (1355) PRO, 12 jaar geleden

Heb je steeds op dezelfde manier 12v op het motortje gezet of ook omgewisseld?
Er zit een thermische beveiliging in de motor als je maar vaak genoeg probeerd valt hij vanzelf uit.
Heb je de motor van het mechanisme af of zit hij er nog op?

farris (0), 12 jaar geleden

Ground op Ground, 12V op 12V, en 12V op de omhoog ingang afgewisseld met 12V op de omlaag ingang. Beveiliging zal het wel niet zijn, zo vaak probeerde ik niet ;)

Mechanisme zit nog gewoon in de deur, ik kan hem niet demonteren want het raam wil niet omlaag. Als ik hem dus er uit wil halen moet ik de staalkabels doorknippen.

kaleido 1 (1355) PRO, 12 jaar geleden

Raam hoeft ook niet omlaag om het mechanisme te demonteren.
Als je het mechanisme als zodanig los maakt en een beetje rommelt komt de spanning van het raam af , dan kun je het mechanisme los maken van de ruit.
Zoals reeds aan gegeven in een eerder antwoord , houten balkje onder de ruit klemmen zodat je op je dooie gemak het eens kunt bekijken, want dit schiet zo niet echt op.

farris (0), 11 jaar geleden

Ik zag het problemcarmailtje in mijn Postvak IN voorbij komen en toen ebdacht ik me dat ik de oplossing niet had gepost.

Ik heb de auto maar naar de dealer gebracht want ik werd er gek van.. bleek uiteindelijk aan de kabelboom te liggen, die had een draadbreuk. Nu werkt het raam weer ;) Alleen werkt volgens mij ramen open/dicht doen met de afstandbediening niet meer.. maar goed, ik vind het raam met de hand open en dicht doen belangrijker dan met de AB :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.