Renault Scenic: Distributieriem en nokkenassen afstellen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v k4m

Afgelopen week stopte mijn scenic er op de snelweg ineens mee.
Het blijkt dat er een stuk van de gepuntlaste rand van een van de twee nokkenaspoelies is afgebroken en tussen de distributieriem is gekomen, waardoor het hele spul van tijd af is.

Ik ben alles aan het vervangen (distributieriemset, waterpomp en 2 nokkenaspoelies), maar als ik alles volgens de omschrijving op AMT.nl - stap voor stap distributieriem vervangen afstel en vastzet en ik probeer de krukas 2x rond te draaien (voorzichtig), dan zit er een zwaar punt in en als ik dan de nokkenas positie controleer, dan is deze verlopen.

Zie ik iets over het hoofd, doe ik iets verkeerd of klopt deze beschrijving niet (helemaal)???

Als er één of meerdere kleppen krom zouden zijn, dan gaan ze toch niet verder open??

Ik hoor graag 'n oplossing!!

Alvast bedankt!!!!!

Groet, Ronald

mr.ronald200571

Geplaatst door mr.ronald200571 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

erikjuh37 (0) PRO, 12 jaar geleden

Helaas...mijn ervaring is dat als er iets tussen de distributie komt, (zeker op vermogen), zijn je kleppen krom. Klepsteeltjes van deze 16V's zijn zo dun dat ze bij het minste al krom zijn.

mr.ronald200571 (0), 12 jaar geleden

Ik heb geen tik of rammel gehoord en toen ik 'm nog 's moest starten had ie totaal geen compressie, maar er klonk ook niks raars.

groet, Ronald

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

gebruik je speciaal gereedschap? ALLES IS SPIELOOS!

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Haal de kop er maar af. De boel is krom.
Om de nokkenassen goed af te stellen heb je speciaal gereedschap nodig: een pen om de krukas en een kaliber om de nokkenassen te blokkeren.

abc (0) PRO, 12 jaar geleden

ga maar uit van kromme kleppen

mr.ronald200571 (0), 12 jaar geleden

Jazeker!!
Alleen als ik de nokkenaspoelies vastdraai, dan verdraaien ze af en toe.
Maar hoe kan het dat één van de zuigers waarschijnlijk een klep raakt? Als ie niet goed op tijd staat, dan zouden er toch meer moeten raken??

Groet, Ronald

Ps: ik heb het speciaal gereedschap zelf gemaakt en dat ligt exact in lijn....

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

en hoe heb je de krukas geblokkeert?

mr.ronald200571 (0), 12 jaar geleden

Met 'n stalen pen van rond 8 op tijd gezet en met 'n schroevendraaier de starterkrans in die positie geblokkeerd

Ronald

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=mr.ronald200571]Als ie niet goed op tijd staat, dan zouden er toch meer moeten raken??...[/quote]
Hoeft niet. Vaak is alleen de klepschotel krom en staat dan ietwat schuin aan de klepsteel. De klep komt dan (nagenoeg) helemaal terug maar dicht uiteraard dan niet (goed) meer af. In zo'n geval raakt de zuiger de klep niet meer indien de boel weer optijd is gezet.
Maar je kunt zelf vlot controleren of ze wel afdichten: zet een cilinder op "ontsteken" en dan met perslucht onder druk middels een holle bougie. Uiteraard de motor dan wel even blokkeren door deze in de 4e versn. te zetten met de handrem er op.

8je (0) PRO, 12 jaar geleden

De diameter van de blokkeerpen is niet zo belangrijk. Het gaat bij de K motor om de lengte van de pen...

Maar ga er maar vanuit dat je een stel kromme kleppen hebt.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=mr.ronald200571]Met 'n stalen pen van rond 8 op tijd gezet en met 'n schroevendraaier de starterkrans in die positie geblokkeerd

Ronald[/quote]
ik mag toch hopen dat je de krukwang tegen de pen aan hebt gezet?

8je, diameter is wel degelijk van belang, een te dunne pen zorgt ook voor een verkeerde timing

abc (0) PRO, 12 jaar geleden

en loopt ie alweer????????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.