Daihatsu Cuore: Vreemde geluiden Cuore 93

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.8

Hoi Allemaal,

Ik heb in Januari van dit jaar een Daihatsu Cuore gehaald toen ik nog in mijn studentenperiode zat.
Ben tegenwoordig aan het werk gedaan maar ik ben zodanig aan de auto gaan hechten dat ik hem voor geen goud zou wegdoen. De auto heeft in de afgelopen 5 a 6 jaar door de vorige eigenaar geen onderhoud gehad. Het mooie aan de auto, hij start en rijdt altijd.

Ik heb in dezelfde auto gereden van een vriend van mij en die was erg pittig en daar staan deze auto's ook om bekend. De mijne kwam niet echt helemaal mee. Ik besloot dat ik de auto een onderhoudsbeurt ging geven, mischien dat de auto hierdoor beter gaat rijden. Ik ben een leek als het komt op autosleutelen maar het internet en youtube kunnen wonderen verrichten.
Heb de volgende dingen aan de auto vervangen:

Olie + oliefilter + nieuwe koperen ring
Luchtfilter
Benzinefilter
Bougies
V-snaar(deze maakte een kloteherrie)

Na deze dingen allemaal vervangen te hebben reed de auto een stuk beter. Je hoorde de motor ook niet meer onregelmatig lopen en de auto stotterde nouwelijks meer. Ik dacht dat ik het heel goed had gedaan. Alleen pas toen de auto rustiger liep en geen lawaai meer maakte door de v-snaar hoorde ik pas allerlei geluiden goed.
Dit zijn de problemen:
1. Bij half gas trekt de auto lekker door, bij volgas intrappen sputtert de auto een beetje en blijft vervolgens op de zelfde snelheid doorrijden.
2. Als ik een sin de zoveel tijd pittig doortrek dan hoor ik een sis-geluid vergelijkbaar met een turbogeluid, kennelijk dus een lek ergens, maar waar(heb als tip van iemand gehad dat dit de koppakking kan zijn ook ik verband met dikke rookwolken bij koude start vrieskou)
3. Hoor een ratelgeluid binnen in de auto afkomstig van onder de motorkap. Ik kan alleen niet vinden wat het is.
4. De auto wordt ergens door tegengehouden bij de achterbanden als ik pittig optrek trekt de auto omhoog en voelt het alsof ik rem. Het valt mij op dat als ik de (ik gebruik meestal versnelling) de handrem trek een luide dong geluid. Ook als ik de remmen indruk bij het afremmen hoor ik een soort traktor/dieselmotor geluid. Zodra ik de remmen loslaat hoor ik het niet meer.
Ik wil deze auto houden als tweede auto houden want hij ziet er nog erg goed uit voor een 18 jaar oude auto.Ik hoop dat jullie mij hier kunnen helpen. (sorry, ik weet dat het veel is)

Groet, Groentje22

Groentje22

Geplaatst door Groentje22 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

brunovanderjeught (0), 12 jaar geleden

Dag groentje, u hebt er al goed aan gedaan dit alles te vervangen, maar het belangrijkste ben je vergeten, bij deze typetjes 3cylinder, vervang je best zeker alles wat met de ontsteking te maken heeft, nl.: bougies, bougiekabels, kontaktpuntjes, rotor, delcokap en niet te vergeten de condensator, dan natuurlijk alles mooi afstellen volgens de regels van de kunst, en uw wagentje zal draaien als een zwitsers uurwerk. Succes ermee!!

Groentje22 (0), 12 jaar geleden

Hoi Bruno,

Ik heb inderdaad onlangs als tip gekregen dat ik al deze dingen het beste kon vervangen. Had ik eigenlijk de vraag of ik dit als leek allemaal zelf kan doen.
De auto is natuurlijk niet zo heel veel meer waard, de materialen heb ik er wel voor over om te kopen maar ik heb geen zin in de hoge kosten van de garage.
Heb je ongeveer een schatting voor mij wat deze onderdelen mij gaan kosten en of ik dit gewoon zelf makkelijk kan doen en afstellen? Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Groet, Groentje22

brunovanderjeught (0), 12 jaar geleden

Ik schat dat je voor de onderdelen ongeveer 80 a 90 euro moet rekenen, voor de afstelling heb je een voelermaatje en een testlampje of beter nog , een stroboscooplamp met dwellmeter nodig, u kan wel nog ergens een ouder boek op de kop tikken, zoals : hoe onderhoud ik mijn auto, of iets dergelijks, waarbij word uitgelegd hoe een leek dit jobke moet uitvoeren. Als u me uw e-mailadres doorgeeft stuur ik u wel een scan uit één van die boeken, u ziet maar.
Bruno

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.