Fiat Ducato: Fiat Ducato multijet klapt bij starten

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: multjet 157 pk

Betreft Camper, Fiat Ducato multijet 157 PK bj aug. 2007, 30.000 km.
Bij het starten van de motor hoor en voel je een "klap", die door de hele bodem van de camper voelbaar is. De motor zie je dan ook duidelijk kantelen. Het lijkt alsof er iets tijdens het starten tegen het chassis van de auto aankomt. Dit is echter niet duidelijk geworden. Niet de uitlaat of andere delen. De motor slaat direkt aan en loopt verder prima. Het afzetten geeft geen problemen. Het is duidelijk bij het startmoment. De "klap" is niet altijd even heftig. Soms zelfs helemaal niet, maar 9 van de 10 keer wel.
Inmiddels is de motorsteun welke is gemonteerd aan de onderzijde van de motor, thv van de versnellingsbak, vernieuwd. Dit is ook de steun die het kantelen van de motor moet opvangen. Dit heeft jammer genoeg geen effect gehad. Een optie die nog openstaat is om de linker en rechter motorsteun aan de bovenzijde van de motor te vervangen. Maar volgens de garage zou dat geen effect hebben. Zij vermoeden dat de oorzaak mogelijk gezocht moet worden in het gedeelde vliegwiel.??? Ik heb onvoldoende kennis van zaken om dit goed te beoordelen. Ik weet wel dat het een dure reparatie is en het resultaat vooraf niet duidelijk..
Is er iemand die dit probleem herkent en uiteraard de oorzaak weet of minstens een suggestie heeft.
Alvast bedankt voor de moeite.
met vr. gr.
Albert

albertvrielink

Geplaatst door albertvrielink (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

rick559 (0) PRO, 12 jaar geleden

ducato heeft geen 2 massa vliegwiel daar komt het vast niet weg.
controleer bevestigingsbouten van versn.bak eens, hier is een campagne van geweest ( wel na 2007 )
bak eens gedemonteerd geweest ivm koppeling? motorsteun misschien onder spanning gemonteerd?
het is een camper dus kan uitlaat ook tegen opbouw aankomen...

albertvrielink (0), 12 jaar geleden

Hallo. Ik heb idd. Inmiddels begrepen dat er geen 2 delig vliegwiel inzit. Wagen staat inmiddels bij fiat bedrijfswagen dealer. Voorzover ik weet is de bak er niet achterweg geweest, maar het is niet verkeerd om de bouten langs te lopen. Je andere suggesties zijn gecheckt. Dat was het niet. In ieder geval bedankt voor je reactie. Indien oorzaak bekend dan laat ik het weten. Met vr. Groet. Albert.

ducato3000 (0), 11 jaar geleden

Hallo, beste hymersl, Weet u al wat het probleem was? mijn ducato 3liter klapt ook. Een harde knal bij het aanslaan. Verder loopt de motor perfect. Dank u
Zie juist dat t al een tijd geleden is. Is er nog iemand die t weet?

ducato3000 (0), 11 jaar geleden

Gisteren weer terug van de garage. De 3.0 heeft een tweedelig vliegwiel. Tijdens het starten wordt de klap veroorzaakt door een kopot vliegwiel. Volgens de garage komt dit vaker voor.( Vooral bij de iveco"s heeft hij dit al vaker gezien, dan schudt de motor ook het gehele toerental) Voorlopig kan deze klap niet veel kwaad. De motor draait trillingsvrij. Als de klap erger wordt of als de motor gaat schudden, dan wordt alles met koppeling vernieuwd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.