Daihatsu Cuore: Rokende start (olie) cuore 2000 1.0

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 3cyl

Goeden dag allen !

nu reeds 2 weekjes ben in trotse eigenaar van een mooie en nette daihatsu cuore 1.0
nu merk ik dat eens in de paar keer dat ik de auto start de uitlaat na +/- 10 / 20 seconden de hele straat blauw (olie) zet van de rook
na even goed gas geven of lang stationair is dit probleem over en verbruikt hij geen spatje olie meer.
ik heb recent de bougies vervangen en merkte dat bij de meest linker cylinder de bougie "verkoold"was de andere 2 waren normaal verbrand zie foto > http://imageshack.us/photo/my-images/534...

ook was de schacht van de betreffende bougie beetje glad van de olie

nu heb ik het idee dat het bij de kleppen ligt maar ondanks mijn technische kennis ... is dit mij toch vreemd
ik geloof dat het hydrolische klepstoters zijn , maar dit gaat buiten mijn basis kennis

heeft iemand een idee ... wat het is , en hoe ik het probleem kan oplossen

olie verbruik is vrijwel nihiel vandaar , het probleem is niet constant enkel bij start (en ook niet elke start) , het maakt niet uit of de motor uurtje geleden gelopen heeft of koud is ...

mobile1

Geplaatst door mobile1 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Een verkoolde bougie verklaart de rook na het starten. De olie komt OF langs de klepafdichting OF langs de zuigerveren.
Zo te zien heeft er maar 1 cilinder hier last van. Je zou eerst eens kunnen proberen om de klepkeeringen te (laten) vervangen in de hoop dat dat de oorzaak is.

mobile1 (0), 12 jaar geleden

beste Mod.
ik had al een idee dat dit mogelijk het probleem is , maar ben niet zo in to japanse techniek zeg maar , ik zit beter in de volkswagen techniek ;-)
normalieter zou ik er een goede scheut ATF bij in gooien (zweld rubber van op) maar lijkt me niet een lange termein oplossing in dit geval
ik neem aan dat de cuore gebruik maakt van zelfstellende hydro kleppen ?
misschien brutaal maar is er evt een tekening / instructie beschikbaar ?

dew (0), 12 jaar geleden

beste koper,
ik kan je mededelen dat je het beste bij de dealer kunt vragen en er is een coulance voor deze type motoren geweest voor deze probleem dat kan ik wel vertellen, de ziugerveren zijn de problemen ok

succes
dew

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Je zegt al dat je de auto twee weken hebt,zodat je de voorgeschiedenis van de auto niet kent.Op zich zijn het absoluut probleemloze motoren, maar ze hebben aan één ding een hekel,n.l. een hoge temperatuur. Dit kan zijn door koelproblemen als defecte thermostaat of een defecte radiateur,slngen etc. Er is echter nog een groter probleem en dat is de olie. Er zit slechts 2,3 liter olie in en dan nog om de 15000 km. vereversen.vanaf acht a negen duizend kilometer begint het oliepeil door kwaliteitsverlies zachtjes te zakken. Omdat dit de eerste duizend kilometer na een beurt niet zo is, wordt de olie over het algemeen ook niet meer gecontroleerd en daar gaat men dan het schip mee in. Ineens gaat het lampje branden in bochten en dan is het leed al geschied. Naast smering is een belangrijke taak van de olie inwendige koeling en deze is weggevallen. Gevolg:vastzittende zuigerveren.Er zijn een boel paardemiddelen om ze "los"te maken,maar doe dit niet want het helpt hier absoluut niet, omdat ook de aanlegdruk van de zuigerveren weg is.De enige remedie is de zuigerveren te vervangen.
De kleppen worden volgens onderhoudsschema om de 90.000 km. gesteld middels vulplaatjes.
Ik hoop dat je er wat mee aankan.
Succes

mobile1 (0), 12 jaar geleden

@ Dew

Ik heb inmiddels met de daihatsu garage gebeld en men zegt dat het probleem de oudere types 93/98 betreft , daar is wel een coulance voor gezet de nieuwere 1.0 3cyl is het probleem met de zuigerveren vreemd wel hebben ze aangeboden een compressie test te willen doen op de 3 cylinders enige problemen zouden daar zichtbaar worden (helaas niet voor een coulance bedrag) de schatting van de reparatie (zuigerveren+klepseals) zou mij incl abreidsloon XXX € kosten gezien het aankoop bedrag van XXX vind ik dit aan de hoge kant , de garage waar de auto vandaan komt zegt het probleem niet te erkennen en bied een reparatie aan van XXX € dus daar kom ik ook niet verder mee .

@vutter

Ik kennde werking van de olie en koeling op de kleinere motoren , ik vind het dan ook niet meer dan lochiesch om de interval van verversing met 5000km te korten (10.000 km ipv 15.000 km) wel is mij aangeraden om idd zoals u zegt de olie te verversen (inlc filter) en mischien voor eennwat dikkere olie te gaan 15w40 / 20w40 en de karter los te halen en te zoeken naar metaaldeeltjes die kunnen duiden op slijtage (of zelfs een zuigerveer)

Wat betreft de kleppakkingen á € 5,94 is mij verteld wat atf olie in het systeem te doen omdat dit de dichtingen doet opzwellen

Mijn idee is als geen van deze "truckjes" werken ik toch over zal moeten gaan tot vervanging van de veren en dichtingen ,

Mijn vraag , kunt u zich met u kennis vinden in dit cenario ?

Met vriendelijke groet
Sven

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

De 93/98 modellen zijn het type L501 en hebben twee kleppen per cilinder,dus totaal zes kleppen.Het type hierna is de L701 (jouw auto) en heeft drie kleppen per cilinder en dus twaalf kleppen. Problemen met klepseals zijn mij onbekend met deze motor (o.k., vervang ze als de kop eraf is). Je vermeld niet wat het verbruik is.Een verbruik van maximaal 1 op 1000 wordt in de autowereld nog steeds als acceptabel beschouwd en komt dan ook over het algemeen niet voor een garantie in aanmerking. Je zal er maar één hebben. De koolvorming op de bougie duidt er op dat de olie verbrand wordt. Een merkolie 15w40 is perfect voor deze auto.
Als er te veel olie in deze motoren zit komt dit via de carteronluchting in het luchtfilterhuis te staan en zuigt de motor dit dan ook op met blauwe rook tot gevolg. Volgens mij is dit bij jou niet het geval en blijf ik voor 99,9% bij de zuigerveren.
M.V.G.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.