Renault Megane: Renault Megane 2 1.6 16V 4-traps automaat... Hoog benzine verbui

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v (automaat)

Beste medeforummers....

Het is mij opgevallen dat mijn auto, een Renault Megane 2 (phase 1), 1.6 16V automaat, de laatste tijd echt behoorlijk benzine begint te verbruiken.
Het aparte is dat toen ik de auto net had, ik ongeveer 700 km haalde op een volle tank (60 liter).
Vandaag de dag mag ik al blij zijn dat ik 500 km haal. Vrij apart dus.

Even een kantnotitie..
Ik ben een rustige rijder, zeker toen mij begon op te vallen dat het benzineverbruik omhoog schoot, dit om de proef op de som te nemen..
Mijn automaat zou toch ook al zuiniger moeten rijden dan een handschakelbak lijkt mij?
Ik rijd nooit met de airco aan, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik ruik geen benzine-lucht in en om mijn auto, ook ligt er geen vloeistof onder de auto.
Er mag dus van worden uitgegaan dat de brandstofleidingen 100% in orde zijn....

Daarom heb ik eigenlijk twee vragen...

- Wat rijden jullie Megane 2 benzinerijders gemiddeld op een tank ?
- Zijn er mensen die op de hoogte zijn van dit probleem?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Mvg Jeroen

Jeroen SK

Geplaatst door Jeroen SK (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

je weet dat benzine een vluchtige vloeistof is, en dus vlot verdampt, dus er kan maar zo een slang lek/ poreus wezen!

Jeroen SK (0), 12 jaar geleden

Tjesus das een snelle reactie haha thnx daarvoor!

Ik denk dat ik idd de slang maar eens ga nalopen....
Heb jij het als Renaultmonteur wel eens eerder meegemaakt dat een Megane 2 ineens meer benzine ging verbruiken??
Auto loopt verder top, trek goed op loopt mooi stationair....

Ik hou je ff op de hoogte van mijn bevindingen.
Indien de bougies niet, of ruim enige tijd geleden, vervangen zijn kan dat misschien ook van invloed zijn op het verbuik.
Maar dan lijkt me dat je ook meer een benzine lucht moet ruiken en de auto eventueel kan gaan walmen.

Ik heb de auto nu 2 maanden. In het begin was het verbruik normaal.
Volgens de renault specificaties zou je met deze uitvoering toch wel 1 op 13,4 moeten kunnen halen.
Nu is dat voor mij nog minder dan 1 op 10 !

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Overigens verbruikt een automaat ietsje méér benzine t.o.v. een handbak, in tegenstelling wat jij veronderstelt..

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wanneer moet de auto voor de APK? Want dan doen ze een 4-gas meting en weet je of de motor meer verbruikt of niet.

Heino4267 (110), 12 jaar geleden

En het wordt winter. Een automaat in de winter (koude bakolie dus meer en langer wrijving), wellicht ook nog veel korte ritjes? Dan is 1 op negen geen abnormaal verbruik, ook bij een rustige rijstijl, zeker als de auto ook nog naar een beurt toe zou lopen.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

1 op 9 is wel aan de hoge kant.
ik denk toch dat met de winterdag en 1 op 11/12 nog wel mogelijk moet zijn.
Je remmen lopen toch niet aan?.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je een verbruik hebt van 1/9 a 1/10 is dat vrij normaal bij stads verkeer.

Je hebt immers veel verbruikers is deze tijd van het jaar denk aan verwarming, achterruit verwarming, evt verlichting en in koudloop fase heeft de auto ook meer brandstof nodig duurt langer dan in de zomer maanden.
Bij lange ritten op de snelweg daalt het verbruik omdat er constanter wordt gereden en is er een beter gemiddelte berekend.

Jeroen SK (0), 12 jaar geleden

Beste mensen..

Heb het probleem gevonden!
Ik zat erover na te denken dat het ook misschien vervuilde injectoren zouden kunnen zijn. (ivm het hoge benzine verbruik).
Hierop twee flesjes Wynn's injectiereiniger gekocht. 1 Flesje op een halve tank....
Daarna nog een flesje op een kwart tank. Auto lekker warm laten rijden en even goed stevig doorgereden, met name in de hoge toeren.
Warempel...ipv de 550 km op een tank haal ik nu ruim 700 km.

Ik vind het bizar dat een goedje mijn probleem oplost, maar goed ik ben weer blij!

Heb tevens de auto even uitgelezen (ivm eventuele fouten in het systeem middels ODB2 diagnose) voordat ik Wynn's ging gebruiken.
Geen enkele fout werd weergegeven, systeem bleek volledig in orde. Daarom als laatste middel de reiniger geprobeerd....

Hoop dat anderen hier ook wat aan hebben....

Oja,.... kwam dit tegen op internet:


[img]http://www.westecmotoren.nl/images/injec...[/img]

De meest voorkomende problemen met injectoren zijn:

1. verhoogde uitlaatgas emissies (ppm HC).
2. verminderd prestatieniveau. ( zowel vermogen als koppel)
3. verhoogd brandstofverbruik.
4. afgenomen rij comfort. (driveability).
5. onrustig stationair lopen en stilvallen van de motor.
6. katalysator schade.
7. moeizaam starten van de motor.
8. oplichten waarschuwingslamp op dashboard t.b.v.

injectiesysteem. (MIL)
9. het compleet uitvallen van één of meerdere cilinders.

10 het nadruppelen van de injector.

Punt 3 leek dus duidelijk het geval bij mij!


Groeten Jeroen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.