Volkswagen Passat: verbruik van 1op 12 (geschat) naar minstes 1 o 8!!

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800/88pk mono p.

Hoi mensen, de brandstof meter van onze passat viariant heeft het in ons bezit nooit gedaan dus we gebruiken de dagteller om het benzinepeil bij te houden, met een rustige rijstijl gingen we uit van een verbruik van 1 op 12.
Dit ging 1,5 jaar goed (ca 30.000km)
Vorige week stonden we stil; Geen benzine meer(auto haperde en sloeg af, benzine erbij en reed weer) We hadden recent 20L. getankt en nog geen 170km. gereden..
Saillant detalis is dat de benzienfilter net(2 weken geleden) vervangen is. De auto ruikt niet naar benzine, bougies hebben geen donkere kleur.
Ik kreeg een tip over een temp. sensor (waar zit deze? en heeft schoonmaken met remreiniger misschien zin?)

heeft iemand een idee over dit rare verschijnsel??

enfielddnepr

Geplaatst door enfielddnepr (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, niet toevallig andere banden (winterbanden) met een andere rolomtrek op de auto gekregen recentelijk , waardoor de km teller afwijkt tov voorgaande jaren ?

Laat evt een viergastest uitvoeren om te zien wat de mengsel samenstelling (lambda waarde ) en de samenstelling van het uitlaatgas voor en na de katalysator is.

Groet Jan227

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

@jan, ja er zitten winterbandne onder, echter met dezelfde omtrek.
De motor loopt, indien warm goed, bougies hebben normale kleur. De auto ruikt niet naar benzine(ook niet bij het recent vervangen filter).
Ik zal informeren naar een 4-gas test..
Bedankt voor het meedenken!

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoe hoog loopt de temperatuurmeter op?

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de repliek, ik kreeg geen mail dat er een nieuw antwoord was vandaar dat het even duurde;
De temp. meter doet het niet(nooit gedaan) Wel div. pogingen deze te laten werken.
Er zit een nieuw luchtfilter in en wegens wisselende startproblemen ook nieuwe verdelerkap en -rotor.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is dan lastig. De temperatuur is wel degelijk zeer van invloed op het verbruik. Een thermostaat die niet (goed) werkt kan maar zo enkele kilometers per liter schelen. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger het verbruik. Gezien de dalende buitentemperatuur dus een mogelijke oorzaak.

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

... en betekend een defecte temp. meter een defecte thermostaat?
Waar kan ik deze laatste vinden en is er een manier om 'm te testen? misschien helpt een stekker/contactje schoonamken al..

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee, een defecte meter betekent niet een defecte thermostaat. Staat wat dat betreft los van elkaar.
Weet zo even niet waar die bij deze auto zit maar als je de bovenste radiateurslang volgt, kom je hem tegen. Denk dat ie aan de zijkant van de cilinderkop zit achter een zwarte plastic flens.

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

En is de tehrmostaat een mecahnisch object of louter een stekker met een voelertje er aan?
Oftewel, een sensor in de waterslag, logischerwijze zo dicht mogelijk bij het blok?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Niks stekker, niks sensor. Is een mechanische klep in het koelwatercircuit die de doorstroming regelt.

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

Duidelijk, en kan ik die er ongestraft uitpakken om te zien of deze klep misschien vastgekoekt/vervuild is??

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Zal niet vast zitten of aangekoekt zijn. Aan de buitenkant kun je er niks aan zien. Gewoon vervangen dan. Kost de kop niet. Je kunt 'm hoogstens testen in een pan met heet water en een thermometer erbij. Klep moet dan pas beginnen te openen tussen de 88 en 92 gr. Indien eerder: defect.
Maar gezien de tijd die je er mee bezig bent, kun je deze dan beter meteen vervangen.

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

Goed, koudweg vervangen en in de loop der tijd kom je er achter of't effect heeft gehad.. Vervelend dat je dit soort dingen niet meteen 'weet'
De hoofdverdachten zijn dus de temperatuursensor en de thermostaat begrijp ik..
Kan de -totaal- vastgerotte-dus-haal-niet-los-want-dan-gaat-alles-stuk-lambda-sonde ook een oorzaak zijn??
Dit is de thermostaat?
http://www.mister-auto.nl/fl/thermostaat...

Maar de temperatuursensor kan ik nergens vinden in de catalogus..

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is de thermostaat.

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

Ja, dat staat er bij..
die zou onderaan bij de dynamo zitten vlgs een garage..
De tem[peratuursensor lijkt een probleem te zijn.. kost 55 euro en vw specialist geeft geen garantie dat deze het dan ook werkelijk wel doet..

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat kan kloppen. Die dingen zitten bij VW overal.

Lijkt me niet dat die sensor 55,- euro kost.

Tik je kenteken hier in en kijk dan bij "sensoren": www.partsbase.nl

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

[quote=enfielddnepr]@jan, ja er zitten winterbanden onder, echter met dezelfde omtrek.[/quote]
Wat bedoel jij met omtrek, de velgmaat?
Met omtrek van de band wordt de afrol omtrek bedoeld...

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

.. Ik heb vandaag wat dingen geleerd;
Het rubber van het injectiehuis is heel.
Als ik de stekker van de temp. sensor loshaal, gaat de motor anders lopen, dus ik denk dat de sensor in orde is.
de stekker van de thermostaat of de thermostaat zelf heb ik niet kunnen vinden. Dit is een goed beschermd geheim.
Aan de achterkant, nabij de lamda-sensor, zat een stekker niet in z'n contact. Ik heb deze er in gedaan. Weet iemand misschien waar deze voor is?

Als de motor warm is, staat het klepje van het luchtfilter ook op aanzuigen nabij de Grille. Iemand vetrelde dat dat veel brandstof kan kosten.
Het vacuumslangetje naar het mechaniek van deze klep is niet lek.

Er zit wel een scheur in de slang van de carterontluchting naar het klepdeksel. Dit is een slang met 3 uiteinden dus moeilijk te vervangen(repareren van rubber slangen doe ik liever niet) Zou dit iets kunnen verklaren? ik denk het niet maar ben niet bekend met moderne autotechniek..

Naar-wat iemand noemde- de remberkachtiging zit ook een vacuumslang. In het laatste rubber eindje op het blok zat ook een scheur. Deze is meteen vervangen.

Blijft evt. nog over, De onvindbare thermostaat en klepje van het luchtfilterhuis??

Hans4040 (390) PRO, 12 jaar geleden

dus.....niet je banden.
bedankt voor de reactie daarop.

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

.. graag gedaan.
Even een update;
De temp. sensor lijkt het te doen want de motor gaat anders lopen als je de stekker er uit trekt.
Vraag; kun je op deze manier ook de lambda sensor controleren??

Verder, een verbinding van een vacuum slang naar het blok(van de rembekrachtiging? was lek, deze heben we vervangen.
De vacuum leiding naar het luchtfilterklepmecahnisme is gecontroleerd.
Het verbruik is nog niet verandert.

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

Inmiddels kan ik wat meer melden. Het lostrekken van de lambda-sonde stekker geeft geen verschil in stationair loop (maar kan je deze zo wel testen?? niemand lijkt dat te weten...)
Ook niet nadat ik een aadredraad had losgemaakt, ingespote met contactspray en weer vastgemaakt(je kan er moeilijk bij)

Als je de auto start, en het is koud lijkt het ding de eerste 20 seconden veel te veel brandstof te krijgen(onregelmatig/zwaar lopen, veel rook) Als de motor warm is loopt hij als een spinnende poes.

Tips voor het testen van de thermostaat welkom! (of waar het ding zit..)

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Die testwijze is je al aangereikt in #12:


[quote=moderator]Je kunt 'm hoogstens testen in een pan met heet water en een thermometer erbij. Klep moet dan pas beginnen te openen tussen de 88 en 92 gr. Indien eerder: defect.
.[/quote]

de Dokter (0), 12 jaar geleden

Zoek iemand met vagcom of bij een garage en kijk dan naar de Meetwaarde blokken.
Maar als je geen verschil merkt bij het lostrekken dan denk ik dat hij kapot is.
Maar meten is weten.

Groeten Jan-Aize

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=de Dokter]Zoek iemand met vagcom of bij een garage en kijk dan naar de Meetwaarde blokken.[/quote]
Maar dan wel rijdend met 80 km/u want stilstaand kan een verkeerde conclusie opleveren................

Mausx (0), 12 jaar geleden

En dat de motor reageerd op het lostrekken van de temperatuurzender kan ook betekenen dat de zender wel stuk is.
Zomaar hier en daar stekkers lostrekken gaat niet werken. nameten of uitlezen wel.

enfielddnepr (0), 12 jaar geleden

-Met dank aan de Moderator die dit oude onderwerp heeft opgesnord-Hoi mensen, na vervangen van vaccumslang en luchtfilter en een hoop andere zaken zuipt onze passat 1800 nog steeds ca 1 op 8!
bij starte staan hij even te dieselen, bij warme motor loopt hij normaal. Als je de temp. sensor van het koelwater er af trekt loopt hij 'anders'dus deze doet het?
stekker van de lambda sensor lostrekken geeft dit verschil niet(maar deze kreeg je toch niet vervangen vlgs een vw dealer)
Weet iemand een tip of iemand waar ze echt verstadn van deze- verder erg fijne- auto hebben?
Het 'uitlezen'was geen succes;de uitslag was; 'er kon wel van alles mis zijn'en'dan moeten we gewoon alles uitwisselen, maar waarom koop je niet een goede nieuwe auto'?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je ingelogd bent, kun je je eigen berichten onderaan op de homepage terug vinden.......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.