Volkswagen Passat: Airbag fout 588

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel

Ik heb een airbag fout, onsteker airbag bestuurder weerstand te hoog. Met VAG COM staat in meetwaardeblok ook waarde te hoog.
Volgens wat zoekwerk lijkt hier een wikkelveer de mogelijke dader te zijn (Opgerolde kabel achter stuurwiel)
Maar als ik de wikkelveer vraag bij de dealer blijkt die niet appart te verkrijgen zijn. Is hier dan niet die wikkelveer het probleem?
Zit bij een passat 2004 er wel zo een wikkelveer in?

Iemand ervaring in het demonteren van dit onderdeel. Of wat het probleem zou kunnen zijn? Het voertuig heeft 210000km op de teller.
Ericv

ericv

Geplaatst door ericv (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je esp of asr? Zoja dan heb je ook een stuurhoeksensor en die en de wikkelveer zijn dan samengevoegd in 1 onderdeel en het zou kunnen dat dat onderdeel niet wordt genoemd als wikkelveer in hun computer maar iets als stuurhoeksensor oid. (magazijnman moet waarschijnlijk beter nadenken of hij weet het niet).

Als de storing niet te wissen is dan kun je snel achterhalen wat er stuk is maar is de storing wel te wissen (dus sporadisch) dan is het vaak gissen en dan is idd de wikkelveer vaak het eerste onderdeel wat wordt vervangen.
Om deze te vervangen moet stuur met airbag en stuurkappen worden verwijderd en die stuurhoeksensor moet dan ook weer worden ingeleerd met de testkast. (stuur in rechtuit stand dus wielen rechtuit en op die manier monteren mocht je het zelf gaan doen)

ericv (0), 12 jaar geleden

Ricky
Bedankt alvast.
De fout is inderdaad niet te wissen. Hoe kan ik dan vlug weten welk onderdeel defekt is zonder onderdelen te wisselen?
Komt het trouwens veel voor dat die wikkelveer / stuurhoeksensor defect is ? Is dit een duur onderdeel? Als het de stuurhoeksensor is, kan ik dit gemakkelijk inleren met mijn VAG COM?
Ericv

Ik heb de airbag gewisseld maar de fout blijft actief. Aan bedrading is niets te zien. Zal dan toch de stuurhoeksensor met wikkelveer zijn zeker?

Ericv

ericv (0), 12 jaar geleden

Hallo allen.

Ik heb nu zowat alles gecontroleerd. Ook de passagiersairbag stekker onder de stoel doorgesoldeerd. Ik heb de stekkers gecontroleerd op de stuurhoeksensor en ik heb de stuurhoeksensor verwijderd. Ik heb hem proberen door te meten met mijn multimeter. (wikkelveer airbag gedeelte)

Als ik het goed voor heb zijn er twee draden voor de hoorn en twee voor de airbag. Als ik de draden voor de hoorn doormeet ,dan is er precies maar 1 draad die doorlaat.(De hoorn werkt nochtans perfect) .

De twee draden van de airbag meten niet door. (Maar dit is wel niet gemakkelijk te meten, zeer kleine pinnetjes)
De stuurhoeksensor kost 220 euro.

Gaat dit onderdeel veel kapot? En zou dit hier dan kapot zijn?
De dealer heeft dit precies nog nooit vervangen.

Iemand al voorgehad dat de stuurhoeksensor met ingebouwde wikkelveer defect is gegaan. De wagen heeft nog nooit een ongeval gehad.

Ericv

ericv (0), 12 jaar geleden

Als ik naar de meetwaardeblokken van de airbag kijk zie ik, terwijl ik aan het stuur draai de waarde van goed naar te hoog springen.
Dus de stuurhoeksensor is wel degelijk kapot. Of toch de wikkelveer die hier in zit.
Om deze sensor in te leren moet het stuur een slag links en rechts gedraaid worden.
Daarna de procedure volgens VAG COM.
Wat is een slag. Hoeveel is dit dan of maakt dit niet veel uit? Wat met de "steering limit stop?"
Weet iemand hier iets van?
Ericv.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

De manier om er snel achter te komen is door bijvoorbeeld de airbag te verwijderen en dan in plaats daarvan een vervangingsweerstand te monteren (speciaal gereedschap) en dan de storing wissen, is de storing wel te wissen dan is de airbag stuk maar blijft de storing er dan nog in dan is de airbag goed (dus kan wikkelveer of iets anders daarvoor stuk zijn). Dan ga je een vervangingsweerstand voor de wikkelveer plaatsen en dan weer de storing wissen en als je hem nu kan wissen dan is de wikkelveer stuk, kan je hem nog steeds niet wissen dan zit het probleem nog voor de wikkelveer dus ergens in de bedrading of regelapparaat van de airbag.

P.S. NOOIT met een multiemeter gaan meten als de airbag aangesloten is! Deze kan dan ploffen. (een niet aangesloten wikkelveer meten kan wel).

Heb je tussendoor de storing wel gewist? Want een airbag storing blijft er altijd in en gaat pas weg na het wissen, gaat dus niet weg na de reparatie.
Hoe je met vagcom hem moet inleren weet ik niet, alleen met de originele testkast.

ericv (0), 12 jaar geleden

Als ik met VAG COM kijk in de meetwaarde blokken van de Airbag, dan zie ik dat de waarde van te hoog naar goed wisselt terwijl ik het stuurwiel links en rechts draai.
De wikkelveer zal hier dan wel defekt zijn. Het is geen goedkoop onderdeel.
Nu nog de juiste manier van inleren vinden.
Een slag links en rechts? Wat is een slag? En dan nog de "steering limit stop"
Of zit dat er niet op bij deze passat?
Bedankt reeds voor de info

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.