Renault Kangoo: startermoter komt niet op

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel

mijn Kangoo van 1999 1,9 diesel, start niet meer.
Bij het opzetten van de sleutel, doet ie zijn normale ding gloeikaars indicatie werkt, lichten ok, maar bij het omklikken om te starten loopt de startermotor niet en de indicatie lampjes beginnen te knipperen.

jp65

Geplaatst door jp65 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Accu leeg/stuk of een slechte kabelverbinding/bevestiging

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Controleer massa verbinding lv wielkuip naar versn bak.

jp65 (0), 12 jaar geleden

Probleem niet opgelost: heb eerst een startkabel van de battery -(min) naar de motorblok gelegd ; zonder resultaat. Andere wagen bijgehaald en met starter kabels geprobeerd zonder rsultaat.
Toen ik deze morgen het contact opzette was had ik on middelijk "kerstboom" efect, alles kipperde.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan ook zijn dat de startmotor zoveel stroom trekt dat de spanning omlaag gaat. Dat zou het knipperen verklaren.

Gaat de motor wel rond, m.b.v. startkabels en een donor- auto?
Zo nee, gaat de motor zowieso wel rond? Kun je de krukas wel draaien?

Is de startmotor goed?

jp65 (0), 12 jaar geleden

moderator, je had het bij het rechte eind: battery dood. Mijn startkabels al 10 jaar in de wagen en nog nooit gebruikt, had een onderbreking!!!
Met goede kabels opgestart en een nieuwe battery gehaald bij de battery boer.
mag afgesloten worden, bedankt.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Oké. Mooi dat het opgelost is.
Overigens: de meeste "startkabels" die bij particulieren in de auto liggen heeft men vaak met sinterklaas gekregen omdat ze bij Halfords of de Hema in de aanbieding waren voor 4,95 euro. Dat soort kabels kun je beter OF laten waar ze liggen OF dumpen in de vuilnisbak. Met dat soort kabels kun je nog geen fietslamp laten branden, laat staan een auto starten op afstand. Bekijk de dikte van de kern v/d draad maar eens: die van de "startkabel" is vaker niet dikker dan 2 mm en de kabel v/d auto aan de accu ongeveer vingerdik. Waarom zou dat zijn? Een set echt goede kabels kost dan ook meestal tussen de 45,- en 60,- euro. Maar zulke kadootjes geeft Sinterklaas meestal niet.

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Nou, over die startkabels:
In principe heb je gelijk. Voor "Starthulp geven" (dus starten op de accu uit de andere auto) zijn de Sinterklaas-kabels niet geschikt: door de te kleine koperdoorsnede is de weerstand zo groot dat er onder (start)belasting onvoldoende spanning overblijft om goed mee te starten.
Toch kan je ze wel degelijk gebruiken: als je beide auto's normaal verbindt met de startkabels, kan je met de dynamo van de hulp-auto de accu van de niet startende auto opladen. Gewoon een minuut of 10 op verhoogd toerental "helpen" en er is meestal genoeg acculading "geladen" om te starten zodat de motor gaat lopen. Soms heb je het niet voor het kiezen en zijn geen "goede" startkabels beschikbaar. Op de beschreven manier lukt het meestal wel, maar het duurt dan iets langer.
Uitzondering: in het geval hierboven is de accu kapot. Dan kan je bijladen wat je wil, maar het gaat niet lukken.
Vroeger kon je in dat geval de auto's met de metalen bumpers tegen elkaar zetten en beide startkabels parallel aansluiten van pluspool naar pluspool (vaak gedaan). Maar dat lukt nu niet meer met de tegenwoordige bumpers.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou Hein, dat is wel èrg vindingrijk om een gecombineerde massa aan te leggen. LOL.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.