Renault Megane: Merkwaardig LPG G3 probleem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hoi,

Mijn megané coupe op LPG G3 heeft altijd prima gereden op zowel lpg als benzine. Echter, heb ik onlangs een nieuwe accu geplaatst en sindsdien alleen maar ellende.

Direct na het vervangen van de accu begon de auto op LPG G3 al mankementen te vertonen. Tijdens het rijden begon het lampje op de gasschakelaar groen/rood te knipperen. Na enige tijd ging het lampje over op rood en schakelde de auto dus automatisch over op benzine.

Na het terugschakelen van benzine op gas deed de auto het weer enige tijd op gas en na verloop van tijd kwam weer hetzelfde probleem. Vervolgens heeft de auto het enige tijd goed gedaan op gas, totdat het probleem weer terug kwam, maar dit keer erger. Nu doet de auto niets meer op gas. Tijdens het rijden houdt de auto in en gebeurt er niets meer op gas. Op benzine rijdt de auto echter prima.

Ik heb al geprobeerd te resetten dmv accupool loshalen voor enige tijd, helaas zonder resultaat.

Vraag me toch echt af wat er aan de hand is, aangezien ik alleen maar de accu heb vervangen.

Lijkt erop alsof de gastank geen gas door laat ofzo (beetje het effect van een lege gas tank), maar de tank zit nog helemaal vol.

Hoop dat iemand me uit de brand kan helpen!

JAYN

Geplaatst door JAYN (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Geen kabels vergeten bij monteren accu?

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

gasinstallatie moet opnieuw ingeleerd worden. zoek hier even op het forum, is al vaak voorbij gekomen.

JAYN (0), 12 jaar geleden

Dank voor jullie reacties.

@Ramjod: nope, geen kabels vergeten bij het monteren.

@pieterp9094; zal ik doen! Kan ik dat overigens zelf (dat inleren) of moet ik daarvoor naar een gasboer?

Heino4267 (215), 12 jaar geleden

Je vermeldt niet welke gasinstallatie je hebt.
Voor Eurogas: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

JAYN (0), 12 jaar geleden

Bedankt, Heino4267!

Ik heb echter geen idee welke gasinstallatie erin zit. Waar zou ik dat aan kunnen zien? Op de LPG computer zag ik iets van Siemens (?) staan. Kan mij ook vergissen.

Op de LPG schakelaar heb ik drie standen (G, N, B) en lampje is normaliter altijd groen (of groen/rood knipperend in geval van storing).

JAYN (0), 12 jaar geleden

ps: de auto loopt trouwens niet meer stationair dus sinds kort. Bij het starten (of rijden) op LPG knippert het groene lampje op de schakelaar en op het moment van daadwerkelijk overschakelen naar LPG valt de auto uit.

Hoop dat het inleren wel wil werken in dit geval!

JAYN (0), 12 jaar geleden

Die van mij ziet er dan toch iets anders uit.

Mijn schakelaar geeft namelijk niet de tankinhoud aan (deze is namelijk gekoppeld aan de benzine tankmeter in het dashobard) en heeft slechts één simpel rond lampje. Die brandt normaliter groen en als de tank op is rood.

Zo iets: http://lh6.ggpht.com/_S4KdSmsargc/TTGnph...

Zegt dat je iets?

Heino4267 (215), 12 jaar geleden

Nee, wellicht een van de profs?

kaleido 1 (1610) PRO, 12 jaar geleden

Betreft hier een eurogas g3 instalatie kijk even op 24 -05- 2009 daar staat precies hoe en wat, of zoekfunctie

JAYN (0), 12 jaar geleden

Thanks!

Heb zojuist met behulp van: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... geprobeerd opnieuw in te leren echter kom ik niet verder dan stap 5. Het gaat goed tot en met het snel rood/groen knipperen. Vervolgens geef ik een klein beetje gas, zodat de auto overschakelt op lpg. Zodra de auto overschakelt op lpg valt de auto direct uit. Ook na herhaaldelijk opnieuw proberen, helaas.

Ik hoor de gastank echter wel klikken voordat de auto uitvalt.

Lijkt er dus haast op dat er vanuit de gastank geen gas naar voren komt of iets in die richting.

Een kennis vertelde mij hetzelfde probleem te hebben gehad en dat bij hem de vlotter in de gastank defect was. Hij had de gastank vervangen door een andere en toen was het probleem voorbij.

Misschien gewoon puur toeval dat de vlotter/tank het begeven heeft na het verwisselen van de accu? Of zie ik iets over het hoofd?

Wat denken jullie?

kaleido 1 (1610) PRO, 12 jaar geleden

Dat hij klikt wil nog niet zeggen dat er inderdaad ook gas naar voren komt.
Er zit voldoende gas in de tank?
Draai de koperen leiding die binnenkomt op de verdamper eens iets los en kijk of daar vloeibaar gas staat / komt als hij overschakeld(voorzichtig).
De bovenste spoel op je verdamper krijgt deze spanning als hij overschakeld ?
Je kunt deze klep er ook uit halen en de zitting even controleren op vervuiling en of de zitting (rubberen ring) niet defect is.

JAYN (0), 12 jaar geleden

De tank is helemaal vol met gas. Had deze net getankt namelijk.

Helaas nog geen tijd gehad om de koperen leiding iets los te draaien of om de spoel op de verdamper door te meten/te controleren.

Ben eigenlijk een beetje met stomheid geslagen dat het verwisselen van een accu tot zoveel ellende kan leiden bij de renault.

kaleido 1 (1610) PRO, 12 jaar geleden

Niet alleen bij renault , ook andere merken hebben er last van.
Elektronica heeft nu eenmaal een minimale spanning nodig om te functioneren, kom je daar onder kunnen de gekste dingen gebeuren.

JAYN (0), 12 jaar geleden

Ow oke, inderdaad frapant wat voor dingen er allemaal kunnen gebeuren.

Heb net even gesproken met Autotronic uit Zwaag, omdat ik zelf niet veel tijd heb om aan de auto te knutselen, wil ik de auto eigenlijk bij een gasboer brengen/laten staan.

Zijn collega die de telefoon opnam gaf aan dat de auto opnieuw ingeleerd moest worden mbv een computer en de beste man zelf gaf aan dat of de lpg computer defect is of de verdamper (of onderdelen daarvan) niet naar behoren werkt.

Het verhaal lijkt dus steeds gekker te worden...

JAYN (0), 12 jaar geleden

Hierbij even een update;

Inmiddels loopt de auto weer op LPG G3!

Bleek dat een massakabeltje op het motorblok los zat.

Echter, loopt de auto nog steeds niet zoals het hoort te zijn. Stationair heel erg laag en tijdens het rijden gaat het lampje op de schakelaar om de zoveel tijd van groen brandend over naar groen/rood knipperend. Dus eigenlijk nog hetzelfde probleem als toen de accu verwisselt, alleen loopt de auto nu in ieder geval weer op LPG G3.

Ook geprobeerd om zelf in te leren, aangezien de auto nu wel blijft draaien op lpg, maar kom nog steeds niet verder dan de vijfde stap.

Iemand suggesties? Wellicht laten inlezen door gasboer ofzo?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Advies even naar de gasboer en het systeem opnieuw laten inleren.

JAYN (0), 12 jaar geleden

Ga ik doen.

Hoop dat alle ellende dan voorbij is!

JAYN (0), 12 jaar geleden

Hierbij even een korte update.

Hoop dat jullie mij kunnen adviseren, want begin inmiddels radeloos te raken.

Het probleem wordt inmiddels alleen maar erger. Dit zijn de mankementen:
- bij koude motor slaat de auto direct af op gas als ie stationair loopt. Als de motor warm is, dan blijft ie wel stationair draaien, maar wel erg laag
- tijdens het rijden gaat het lampje op de lpg schakelaar groen-rood knipperen en vervolgens gooit ie de auto op benzine
- soms brandt ook het management lampje
- verbruik op LPG is de laatste tijd erg hoog.

Heb de auto neergezet bij BODO en zij constateren dat de verdamper lekt. Ruikt ook naar gas als je de motorkap opent/de motor draait. Echter, kunnen zij niet met zekerheid zeggen dat dit HET probleem is. Zij moeten eerst de verdamper vervangen, voordat zij verder kunnen onderzoeken. Grapje kost me om en nabij de 300 euro.

Op internet heb ik een post van iemand geleden met exact ditzelfde probleem en bij hem was het een kwestie van een nieuwe/2ehands gascomputer monteren en alle ellende was voorbij.

Nu sta ik dus voor de keuze om of de verdamper te laten vervangen of een nieuwe/2ehands gascomputer te laten monteren.

Wie kan mij adviseren?

Please help!!!!!

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Ze hebben een lek geconstanteerd dus dat moet je eerst laten herstellen.
Is ja immers gevaarlijk en je krijgt de auto zo niet door de apk met en lekkage.

Kunnen ze de verdamper niet reviseren of is dat al de prijs voor een revisie deel.

JAYN (0), 12 jaar geleden

Beste allen,

Sorry voor de hele late reactie, maar dit probleem is inmiddels opgelost, dus deze topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Na het plaatsen van een nieuwe verdamper + lpg computer reed de auto weer probleemloos.

Echter heb ik inmiddels alweer een nieuw probleem. Ditmaal vele malen erger. Tijdens het rijden viel de auto uit. Daarna heb ik de auto niet meer aan de praat gekregen. ANWB kwam te pas, ook zij kwamen er niet uit. Hij gaf aan dat hij geen vonk krijgt en dat hij een zekering iedere keer uit gooit. Hij vermoed dan ook dat er ergens kortsluiting gemaakt wordt. Sindsdien (circa een maand geleden) de auto niet meer aan de praat gekregen. Diverse monteurs hebben er naar gekeken, maar ook zonder resultaat.

Wie o wie komt dit probleem bekend voor?

Zal er nog even een nieuwe topic voor aan maken.

Groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.