Renault 0: Renault Megane II 2004, bandrechtsachter "cupt" slijtage aan de

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo lezers

Ik heb een Renault Megane II Grand Tour van 2004 op LPG G3 (1.6i).
Hij heefter nu 240.000 opzitten.
Het volgende probleem doet zich voor:
1 jaar en 9 maanden terug bij ong 180.00 km was "ineens" de rechter achterband (bestuurders zijde) aan de buitenkant erg versleten.
Afgelopen week merkte ik dat de auto ging "hobbelen" bij 125 km/h.
Vandaag vertelde kwikfit mij dat de band rechtsachter vreemde slijtage had en ik zag idd dat de band weer
aan de buitenkant aan het slijten was.
Nu weet ik wel dat 60.000 km voor banden netjs is maar verder zien ze er nog goed uit.
Ik pomp de achterbanden op op 2.1. Is dat te veel?
Volgens kwikfit is er niets te stellen aan de achterwielen en zal uitbalanceren niet helpen.
De enige oplossing is de banden vervangen. Is dit een bekend probleem en is er iets aan te doen?

marchekker

Geplaatst door marchekker (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

De aanbevolen bandenspanning staat aan de binnenzijde linkerportier.

De achteras valt niet af te stellen.

Het schuin afslijten is bij de megane II een normaal verschijnsel.

Door de fabriek hebben ze vaste instelling gemaakt to betrekking van het weggedrag en wegligging.

Het kan natuurlijk zijn dat deze tolerantie in de loop der jaren overschreden is en dat er overmatige slijtage plaatsvind. Denk maar drempels,stoeprandjes, misschien schade gehad.
Om daar achter tekomen moet je de auto laten uitlijnen dan kunnen het zien.

marchekker (0), 12 jaar geleden

Dank je.

Je zegt "De achteras valt niet af te stellen" dan denk ik dat uitlijnen niet kan (en dat zei kwikfit ook). Maar dan zeg je:
"Om daar achter tekomen moet je de auto laten uitlijnen "
Nu ben ik even verbaasd: kunnen ze de achterwielen nu wel of niet uitlijnen?

Ik ben benieuwd.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee, afstellen kan niet. Echter zou de achteras wel kunnen "verschuiven" als het ware wanneer de ophangrubbers uitgesleten zouden zijn. Dan staat de achteras niet meer in de juiste richting t.o.v. de vooras of de middellijn v/d auto. En dat kan men zien wanneer de auto uitgelijnd wordt.
Echter: cuppende banden is van alle auto-en bandenmerken en tijden.
Vervangen is inderdaad de enige optie. Je kunt het redelijk voorkomen door ongeveer elke 15000 km de wielen te wisselen van voor naar achter.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Zoals moderator en ik al zei je kunt via de uitlijning de achteras alleen controleren of de wielstanden nog kloppen t.o.v de vooras en andersom.
Cuppende banden kan ook aan de schokdempers liggen je auto heeft immers al 240000km gelopen.
Even laten testen op een schokdempertestbank.

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Dit euvel bij de laguna werd veroorzaakt door versleten achteras rubbers, met als gevolg wat de moderator omschreef.

Kraakt de auto iets als je over drempels rijdt? Speling in achterasrubbers zal je niet zien als de auto uitgelijnd wordt. En de achteras is niet te stellen.

kaleido 1 (1425) PRO, 12 jaar geleden

Je kunt ook een ander merk banden proberen.
Ik weet niet wat er nu onder ligt.?
Op mijn auto zaten continental s die verschrikkelijk cupten, michelins gemonteerd totaal geen last meer.
Het is maar een idee, maar ik zou eerst de stand van de achteras laten controleren inverband met eventuele mechanische defecten die dit ook kunnen veroorzaken.

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Ja en de ene michelin cupt minder dan de ander. Ik weet niet meer welke er beter tegen bestand was de primacy of de pilot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.