Renault Grand Espace: Oliepijl zakt en stijgt

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

we hebben een Grand Espace III van bj 1998.

echter nu is het oliepijl op en neer dan zit er in eens wel genoeg (alle bollen gevuld) en vervolgens bij weer een keer stroom op dashboard is het leeg (alle bollen leeg). De pijlstok bevestigt dit ook.

Nu ben ik er achter gekomen dat bij stationair lopen, en vermoed tijdens het rijden ook, maar dat is lastig vaststellen. dat er een lekkage zit waar de pijlstokhouder in het blok gaat. daar zie ik ternminste bij staionair lopen dat er ligt bellen met olie uit komt.

nu mijn vraag:
Hoe kan je dat staafje vast zetten (de opening tussen bloke en stok)? of de lekkage op dat punt oplossen? is daar een middeltje voor dat alle keringen weer dicht zitten?

swennink

Geplaatst door swennink (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

Als je oliepeilstok "lekt", is er sprake van teveel overdruk in het ondercarter. Het ligt dus niet aan de oliepeilstok, ook niet aan de afdichting.
Er komt teveel overdruk in het ondercarter doordat je compressieveren op de zuigers niet goed meer afdichten, waardoor een deel van de verbrandingsdruk weglekt naar het oliecarter. Soms zijn er 1 of meer compressieveren gebroken, maar meestal zitten ze gewoon vastgekoekt. het merk "Forte" heeft daarvoor een vaak goed helpende motor "motorflush" waarmee je de compressieveren vaak weer los krijgt. Je moet dat goedje echter EXACT volgens de gebruiksaanwijzing gebruiken.

Dit verschijnsel (compressieveren vast) treedt vaker op als niet met de voorgeschreven olie(kwaliteit) wordt gereden.

swennink (0), 12 jaar geleden

okay dan,

welke olie moet er dan in? en waar kan ik het spul kopen? en hoe werkt het?

moet ik alle olie er uit laten lopen? of kan ik gewoon door dat hij aangeeft als hij leeg is er gewoon bij gooien?

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Gebruiksaanwijzing staat op de verpakking. Te verkrijgen bij de automaterialenzaak.

swennink (0), 12 jaar geleden

welke olie gaat het beste in een espace

Er zit nu 15W40 in

ist trouwens dit hetzelfde spul?
Oil system cleaner&cond.325ml

of deze:
Pm total engine condit.200ml
Pm total engine condioner; - bezit een hoog reinigend vermogen om koolaanslag en lakachtige verbin- dingen in het totale verbrandings- systeem van de motor op te lossen en te verwijderen.
- dit product reinigt effectief de pvc klep, inlaatspruitstuk, kleppen, zuigers, zuigerveren en/of de carburateur

swennink (0), 12 jaar geleden

[quote=Heino4267]Als je oliepeilstok "lekt", is er sprake van teveel overdruk in het ondercarter. Het ligt dus niet aan de oliepeilstok, ook niet aan de afdichting.
Er komt teveel overdruk in het ondercarter doordat je compressieveren op de zuigers niet goed meer afdichten, waardoor een deel van de verbrandingsdruk weglekt naar het oliecarter. Soms zijn er 1 of meer compressieveren gebroken, maar meestal zitten ze gewoon vastgekoekt. het merk "Forte" heeft daarvoor een vaak goed helpende motor "motorflush" waarmee je de compressieveren vaak weer los krijgt. Je moet dat goedje echter EXACT volgens de gebruiksaanwijzing gebruiken.

Dit verschijnsel (compressieveren vast) treedt vaker op als niet met de voorgeschreven olie(kwaliteit) wordt gereden.[/quote]
hoe weet je of de veren gebroken zijn? kleppen en dergelijk zijn net vervangen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

http://www.kroon-oil.com/nl/

Hier kun je de voorgeschreven motorolie vinden.

Als er net de "kleppen en dergelijk" zijn vervangen, zou ik teruggaan naar je monteur. Die weet meer van de schade die je motor heeft.

swennink (0), 12 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]http://www.kroon-oil.com/nl/

Hier kun je de voorgeschreven motorolie vinden.

Als er net de "kleppen en dergelijk" zijn vervangen, zou ik teruggaan naar je monteur. Die weet meer van de schade die je motor heeft.[/quote]
dat was ik ook van plan alleen die is met vakantie, zul je altijd zien. zal eerst wel eens een flush proberen, die tip kreeg ik ook al van meerder mensen uit mijn omgeving. en da ga ik ook meteen dinsdag bij de garage langs.
naar het gebruik van een flush moet je dan ook een bepaalde tijd rijden of kan je het gewoon er bij gooien en kwartier rijden? of een nacht in laten trekken zonder motor draaien en dan morgen ochtend naar het werkrijden?.

vind het vreemd dat de olie die in het boek staat 15W40 en 10W40 niet op de site van kroon staat.

claxon (0), 12 jaar geleden

Zit de carterverluchting niet dicht evt bedient met een klep.In het begin zullen de zuigerveren zich moeten aanpassen.Bij aantrekken van de kopbouten zijn de cilindergaten ook niet zo rond meer.Het duurt wel een ganse week rijden vooraleer dat de motor minder gaat roken.
Normaal raakt de krukas de olie niet(geeft schuim),is je peil wel juist?

swennink (0), 12 jaar geleden

de ene keer geeft ie aan dat er genoeg in zit. Dan peil ik en is het mis en als de auto aangeeft dat het vol is geeft de peil stok hetzelfde aan.

ik vermoet ook vervuiling omdat de olie die ik er bij doe/deed 15W40 helder is en de olie die uit het blok komt gewoon zwart is. auto heeft maanden stil gestaan. rij nu 8 weken met deze auto, sinds die tijd ook in mijn bezit.

waar kan ik de carterverluchting vinden en die is dan toch ook te reinige met flush?

wat zijn nu de juiste stappen die ik kan nemen?

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

Je zit m.i. op het verkeerde spoor.
Je moet beginnen met van het merk "Forte" het speciale spul te kopen dat er op is gericht om vastgekoekte zuigerveren los te krijgen. Dan kijk je op de gebruiksaanwijzing daarvan en die volg je precies op. Dat zal inhouden dat je in elk geval (daarna) je olie zal moeten vervangen, dus je koopt exact de olie die voor jouw auto wordt voorgeschreven (dus niet 15 Wnogwat van merk xyz, maar de originele olie van het merk dat door Renault wordt voorgeschreven). Dan ga je een tijdje rijden en kijk je hoe e.e.a. zich ontwikkelt.
Je hoeft geen carterventilatie te reinigen met flush, hoogstens te kijken of die nog goed werkt.

Olie peilen doe je met koude motor met de auto op een vlakke ondergrond, dat is de enige juiste meting. In de "olie" die nu in je blok zit, zit van alles opgelost wat gaat verdampen bij lange ritten. Dat zal dus geen betrouwbare meting geven. Je moet nu (dus voordat je wat anders onderneemt) wel zorgen dat je rondrijdt met nog voldoende van dat spul er in om de motor niet te beschadigen.

swennink (0), 12 jaar geleden

Super dan gaan we eerst een een fles Forte zoeken. en die erbij doen. hoe lang moet je daar meer rijden ongeveer? of staat dat ook op de fles.

Zouden ze dat ook bij ATU verkopen?

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja, dat staat op de verpakking. Bel ATU even op om te vragen of ze dat verkopen.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Je mag helemaal niet rijden met motorflush.
Er zit een oplosmiddel in waardoor de olie dunner wordt.
Als je gaat rijden kost het je de lagers of misschien meer.

Gewoon 2 flesjes forte motorflush toevoegen aan de olie en de motor een half uur stationiar laten draaien.
Daarna alle olie eraf en nieuwe olie erop incl filter en 1 flesje oilfortiver van forte aan de olie toevoegen.
Olie type 5w40.

Altijd handmatig oliepeilen want de oliepeilsensors willen wel eens kuren vertonen.

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

Ik wist niet hoe het precies moet, maar ik wist wel dat als je het niet goed doet, je er een behoorlijk probleem bij krijgt. Gelukkig heeft Ramjod het voor je neergezet. Maar ook dan geldt nog: kijk op het flesje: wat op het flesje staat vermeld, is wat je precies moet aanhouden.

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Ik rij een Laguna 2.0 1.6V van 1999 en heb ook een oliepeil indicator op het dashboard leuk maar verwarrend. De sensor is niet aan de peilstok bevestigd maar waarschijnlijk middels een sensor in het motorblok. Oliepeil is pas echt goed te controleren met koude motor en op een vlakke parkeerplaats, je doet natuurlijk niet peilen als de motor net gelopen heeft. Die oliepeil gadget is een toevoeging geen steekhoudende indicatie van het werkelijke oliepeil.

swennink (0), 12 jaar geleden

hoi,

ondertussen gedaan met forte.

maar zonder resultaat blijft zo jojojen. echter kwam er achter dat tussen de 2 motordelen olie verloren gaat. heb dus een vermoeden dat de carterpan aan bovenzijde moet afgekit worden.

wat is beter de carterpan eraf of gewoon een aandraaien en kit smeren of demonteren en dan kit aan brengen en dan weer dichtschroeven?
maar hoeveel tijd ben je hier mee kwijt zonder brug?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Pan demonteren en nieuwe pakking monteren.
Alu carter of zwart ijzeren.

Wat voor een motor ligt erin?

swennink (0), 12 jaar geleden

goeie vraag welke motor er in ligt ik weet een 2.0.

kan jij iets met het kenteken? is de carterpan demonteren en monteren veel werk? heb zoiets nooit gedaan. heb een afbeelding toegevoegd van de waar ik het idee heb dat hij de olie naar buiten doet.

misschien helpt het

[url=http://postimage.org/image/b4kx2drbz/][img]http://s11.postimage.org/b4kx2drbz/IMAG0...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/ws9vctrq7/][img]http://s11.postimage.org/ws9vctrq7/IMAG0...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/68haaor6n/][img]http://s11.postimage.org/68haaor6n/IMAG0...[/img][/url]

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Kijk even hier voor je autogegevens.

http://publiek.vwe.nl/KentekenInformatie...

swennink (0), 12 jaar geleden

Kom er niet uit

Kenteken is HDTD43

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Kenteken is onbekent inhet register vwe en bij autoweek kentekencheck..
Ingevoerde auto?
Even naar de dealer met chassis nummer.

swennink (0), 12 jaar geleden

Sorry draaier

Tdhd43

was net bij de pomp met een werkplaats en die had t over een kering bij de carterpan van de distributieriem. Nu ben ik echt t spoor bijster.

Ga denk ik zaterdag eens zoeken waar zit uw garage/werkplaats

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Het betreft een 8 klepper dus een F3P of F3R.

Ik denk dat hij de alu deksel met keering bedoeld achter de distributie.
Zie vorige berichten .
Dan moet de distributie los en het deksel met keering vervangen.
Maar de carterpan moet ook los omdat er bij het alu deksel een pakking zit die je alleen goed krijgt gemonteerd als het carter gedemonteerd is.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Het betreft een 8 klepper dus een F3P of F3R.

Ik denk dat hij de alu deksel met keering bedoeld achter de distributie.
Zie vorige berichten .
Dan moet de distributie los en het deksel met keering vervangen.
Maar de carterpan moet ook los omdat er bij het alu deksel een pakking zit die je alleen goed krijgt gemonteerd als het carter gedemonteerd is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.