Renault Twingo: uitlaatgassen in auto na starten koude motor

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dCi

Mijn Twingo is van februari 2011 en ben er nu al 8 KEER mee teruggegaan naar de garage.

Ik begon met een klotsende brandstoftank. Dit is nog steeds niet verholpen en is volgens de dealer beknibbelen op isolatie... Ze hebben geprobeerd isolatie onder mijn achterbank te plaatsen, maar dit werkt gewoonweg niet.

Ook heb ik een klacht ingediend over het verbruik. Ik reed 1:17 in plaats van de beloofde 1:28!! Schijnt dus te liggen aan het feit dat ik harder dan 120 rijd, sinds ik maximum 120 rijd loopt hij 1:20 (wat een vooruitgang!!). Maar goed, daar valt weinig aan te veranderen, want de computer zegt dat ie normaal loopt of ik moet echt 90 gaan rijden en achter een vrachtwagen uit de wind. Geen optie dus.

Vervolgens hoorde ik een hoog suizend stofzuiggeluid als ik op de snelweg 120 reed. Probleem was bekend bij Renault Frankrijk. Er moest een nieuwe turbo in. Prima, nieuwe turbo erin. Maar het geluid was er nog steeds!!

Ik weer terug. Nee nu was het de versnellingsbak die vervangen moest worden. Prima. nieuwe versnellingsbak erin. En wat schetste mijn verbazing: het geluid was weg!!

Na het vervangen van de versnellingsbak rook ik 's ochtends met het starten van een koude motor een diesel- of oliegeur. Tenminste dat dacht ik. Dus weeeer terug naar de garage. Nou mevrouw het heeft te maken met de uitlaatpakking. Die is bij het vervangen van de versnellingsbak niet meegenomen, dus die hebben wij nu voor u vervangen. Dag erna: nog steeds uitlaatgassen!

Dus weer terug naar de garage. Nee mevrouw, het is de intercooler. Die en de slangen die daar naartoe leiden zaten vol met olie doordat we de turbo hebben vervangen en die zijn we toen vergeten schoon te spuiten. Volgende dag: nog steeds stank met starten koude motor.

Wederom terug naar de garage. Nu wisten ze het zelf ook niet meer, dus hebben ze de verdamper van de airco vervanger omdat het daar wel eens aan zou kunnen liggen... Volgende dag starten: weer stank!! Ze hadden de geur zelf wel geconstateerd en het blijken uitlaatgassen te zijn. Maarrrrr waar ligt het nu aan volgens de garage... U ruikt dit toch sinds u zwanger bent? Misschien heeft het daar wel mee te maken mevrouw. (Uhhmm mijn vriend en collega's ruiken het ook en die zijn echt niet zwanger). Sinds dat u het ruikt is het kouder weer geworden. Misschien heeft het daar mee te maken, want u gebruikt nu uw aanjager. (Ja, moet ik die dan maar niet meer gebruiken en mijn ramen laten beslaan???) O ja mevrouw, en het komt wellicht ook omdat u altijd achteruit uw oprit afrijdt. U dient voortaan uw auto achterstevoren te parkeren en vooruit uw oprit te verlaten. (O JA, dus dat betekent dat ik ook niet meer achteruit een parkeervak kan verlaten????). Het is echt te gek voor woorden deze verklaringen!!

Dus wat navraag en onderzoek gedaan en eergisteren weeeeeeeeeeer de garage gebeld. De oom van mijn vriend is monteur en die noemde een aantal verklaringen voor de uitlaatgassen, waaronder een gescheurde catalysator. Nou dit was het volgens de garage allemaal niet, want dan zou mijn computer wel storing aangeven op het dashboard en dat gebeurde niet, dus niets aan het handje. Waarschijnlijk moest mijn pollenfilter nu vervangen worden, wat zorgde voor de stank dus moest ik dat maar even komen laten vervangen.

Gisterochtend rijd ik WEER met uitlaatgassen weg en zit nog geen 5 minuten op de snelweg en wat denk je???? Cruise control valt uit, lampjes op het dashboard beginnen te branden. Dus ik was WOEST!! Er was toch niets aan de hand want die dingen gingen toch niet branden??? Ik de garage gebeld: nou mevrouw het is vervelend voor u maar wij zijn er blij mee, want nu komen we er misschien eindelijk achter wat het zou kunnen zijn door de computer uit te lezen.

Vandaag belde de garage op en wat bleek??? De rekeneenheid van mijn motor dient herberkend te worden, want de ontbranding van mijn motor is niet goed. Ze wisten alleen niet of het nu een probleem was wat van de computer of de motor vandaan kwam... HALLOOOOO!! Ik wil gewoon een nieuwe auto, straks loopt die motor over een jaar in de soep en heb ik geen garantie meer!! Renault? NOOOOOOOOOOIT MEEEEEEER!!

IK HEB DUS ECHT EEN PROBLEMCAR!!

marcar

Geplaatst door marcar (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Hans4040 (295) PRO, 12 jaar geleden

Dit is geen geval voor problemcar.


De doelstelling van deze site is het oplossen van TECHNISCHE problemen van auto's. NIET een advies- en/of informatiesite voor kopers van een (andere) auto.
De topics waarin toch om aankooptips cq. adviezen wordt gevraagd worden door het moderatorteam gesloten.
Indien iemand de vraagsteller toch van informatie wil voorzien, kan deze dat doen door de vraagsteller rechtstreeks per email te benaderen.
In uw geval valt de auto nog onder garantie, dus zal u dit moeten oplossen met de dealer.

Het moderatorteam.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.