Renault Scenic: Scenic DCi loopt af en toe stationair onregelmatig

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 DCi 74 kW

Mijn auto, die ik half 2010 als occasion kocht met 35.000 km op de teller (mét NAP-certificaat) loopt sinds kort na de aanschaf soms onregelmatig stationair.

Het verschijnsel doet zich heel wisselvallig voor: bij het ene stoplicht loopt de motor als 'n zonnetje, terwijl de auto bij de volgende stop weer staat te trillen.

Ik heb bij verschillende garages en dealers geinformeerd, en de belangrijkste diagnoses die ik hoorde waren:
- ERG-klep
- kapotte motorsteun rechts boven (maar dat al bij 35.000 km en waarom dan niet constant onregelmatig?).

Op aanraden heb ik af en toe Shell V-power getankt en Forte Diesel Fuel tegevoegd, maar geen verbetering kunnen merken.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat ik kort na de aanschaf de distributieriem (etc) heb laten vervangen ivm de leeftijd van de auto op het moment van aanschaf.
Zou hierbij misschien iets misgegaan kunnen zijn dat deze storing veroorzaakt?

Wie o wie?

Vast dank voor uw reactie

Poetje45

Geplaatst door Poetje45 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan diverse oorzaken hebben.
Vervuiling EGR klep.
Klepspeling.
verstuivers inwendige lek.
software probleem.
Lekkage lage/hoge drukcircuit.

Poetje45 (0), 12 jaar geleden

Hallo Ramjod,

Bedankt voor je reactie.
Uit je antwoord maak ik op dat je het probleem niet zoekt in de motorsteun (gebeurt volgens Renault-dealer nogal eens, ook bij lage km-stand),
en dat het ook geen gevolg kan zijn van de distributieriem-wissel?

Vr grt

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Motorsteunen komen ook voor maar dan zou je het ieders keer moeten voelen bij stationair draaien en dan voel je ook in je stoel de trilling.
Normaal gesproken wanneer de dealer het juiste gereedschap gebruikt bij het vernieuwen van de distr riem moet dat geen problemen opleveren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.